Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?
Pappalille: det å kjøre bil, er trolig det farligste folk flest gjør under graviditeten, så det er ikke en dårlig sammenligning. Det er derimot vanligvis en stor forskjell på fallskjermhopping og bilkjøring: for de fleste er bilkjøring en nødvendig aktivitet, eller i hvert fall noe som det vil bety stor ulempe å slutte med. Fallskjermhoppeng er, med mindre det er fra et brennende fly, totalt unyttig og noe det ikke byr på noen praktiske ulemper å avstå fra. Risiko er stort sett alltid et spørsmål om å sette sansynlighet for at noe skal gå galt, samt forventet konsekvens opp mot nytteverdien og ulempe ved å avstå.
Det er en viss risiko forbundet med fallskjermhopping, og det er svært lett å avstå fra og gjøre. Derfor vil det være fornuftig å la det være akkurat mens man har et annet menneske i magen. Bilkjøring kan være veldig farlig, men det går vanligvis bra. Det vil koste mye å avstå fra å gjøre det, og derfor velger folk flest å fortsette med det under graviditeten.
Jeg for min del skiller ikke mellom Kari Traa eller Kari Normann i denne saken. Jeg synes begge bør la det være.
|