Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
filmene fra 70-80-tallet som barnefilmer. Aldersgrensene da var satt med tanke på datidens barn, som ikke var vant til samme filmspråk som nå. Dagens barn er vant til endel mer, så derfor forholder jeg meg mer til aldersgrenser satt nå.
Viktig poeng, og i tillegg til dette ble aldersgrensene frem til rundt 1990 stort sett satt av inkompetente hysterikere (Som eksempel måtte Jediridderen vender tilbake faktisk klippes for å bli tillatt vist for sarte norske 12-åringer). De siste 10-15 årene har imidlertid Filmtilsynet jobbet med å basere vurderingene sine på kunnskap om både barn og film.
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Det kan sikkert hende at jeg feilvurderer barna mine iblant. Men samtidig har jeg virkelig ikke all verdens tiltro til kriteriene til de som setter aldersgrensene heller. Og selvsagt er en slik aldersgrense en forenkling, de forestiller seg en standardsjuåring (osv.) og setter grensa deretter.
Jeg har faktisk stor tiltro til Medietilsynet, og jeg syns jevnt over de gjør en svært god jobb. Men det er greit å være klar over hvilket mandat de har når det gjelder aldersgrenser; de setter aldersgrenser for offentlig visning av film, dvs. på kino. Vi har ikke lovpålagte aldersgrenser for privat visning av film i Norge, og aldersgrensen som står på videofilm er satt av distributøren, ikke av Medietilsynet (distributørene setter vel stort sett samme aldersgrense som Medietilsynet på barnefilm, men de er ikke lovpålagt å gjøre det). Denne aldersgrensen gjelder for salg. Ikke for visning. Det er altså i følge loven opp til foresatte å vurdere hva barn får se hjemme. Jeg hadde helst sett at aldersgrensen på kino også var veiledende og ikke absolutt, men jeg mener likevel man bør tenke seg godt om før man tar med seg noen som er yngre enn grensen Medietilsynet setter på kinovisning.
Ben "video nasty" Murphy
|