Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elendig hundeeier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-10, 14:05   #41
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elendig hundeeier

Ingen god hundeeier, nei. Men jeg hadde heller ikke hatt barnet mitt gående "løs" i nærheten av hund jeg bare trodde hadde for kort bånd til å nå bort...

Gammel 18-07-10, 14:21   #42
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Godt at det gikk så bra som det gjorde for barnet og dere.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 17:33   #43
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.

Uavhengig av situasjonen? Dersom denne bikkja virkelig angrep uten varsel, så høres den ikke god ut, det skal jeg være enig i. Hundeeieren burde aldri forlatt hunden når hun tydeligvis visste hvordan den var, og hun burde i alle fall ikke bundet den til en benk som noen kunne sette seg på. Men det var jo ikke hundens feil? Den biter ikke nødvendigvis igjen dersom eieren gjør jobben sin?

Om hunden min hadde skambitt en unge hadde jeg tatt ham. Men jeg hadde ikke avlivet ham uansett, jeg hadde sett an situasjonen. Dyr forsvarer seg om de blir provosert, og grensa for hvor mye som skal til er forskjellig fra hund til hund - noen kan lugges og slås, andre tåler ikke å bli stirret på. En bundet hund som føler seg utrygg vil ha lavere terskel for å forsvare seg, for den veit at den ikke kan flykte. Dersom jeg gir beskjed om at bikkja må få være i fred og det ikke respekteres, bør den da fortsatt avlives om den skulle bite? Da forutsetter jeg selvsagt at den befinner seg et sted andre ikke trenger å være, jeg hadde ikke okkupert en hel benk.

Gammel 18-07-10, 17:39   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

En hund som eieren helt tydelig visste ikke "tålte" barn skal da selvfølgelig ikke binde den oppi en benk som det kan sette seg folk på, en advarsel om at barnet ikke bør komme borti hunden før hun forlater stedet er totalt uansvarlig. Barnet gikk heller ikke oppi/bort til hunden, men satte seg på huk bortenfor. Hvis man har en hund som kan oppføre seg uberegnelig mot andre mennesker binder man den langt unna der det kan komme folk. Den typen reaksjon fra hundeeier etter hendelsen tyder jo på at hun ikke er spesielt ansvarlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 17:47   #45
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Uavhengig av situasjonen? Dersom denne bikkja virkelig angrep uten varsel, så høres den ikke god ut, det skal jeg være enig i. Hundeeieren burde aldri forlatt hunden når hun tydeligvis visste hvordan den var, og hun burde i alle fall ikke bundet den til en benk som noen kunne sette seg på. Men det var jo ikke hundens feil? Den biter ikke nødvendigvis igjen dersom eieren gjør jobben sin?

Om hunden min hadde skambitt en unge hadde jeg tatt ham. Men jeg hadde ikke avlivet ham uansett, jeg hadde sett an situasjonen. Dyr forsvarer seg om de blir provosert, og grensa for hvor mye som skal til er forskjellig fra hund til hund - noen kan lugges og slås, andre tåler ikke å bli stirret på. En bundet hund som føler seg utrygg vil ha lavere terskel for å forsvare seg, for den veit at den ikke kan flykte. Dersom jeg gir beskjed om at bikkja må få være i fred og det ikke respekteres, bør den da fortsatt avlives om den skulle bite? Da forutsetter jeg selvsagt at den befinner seg et sted andre ikke trenger å være, jeg hadde ikke okkupert en hel benk.

Hvis du har en hund du vet det er stor fare for at angriper barn om de skulle komme i nærheten synes jeg det er riktig å avlive. En kan ikke alltid ha hundre prosent kontroll på at ingen kommer i nærheten. Jeg synes det høres vanvittig ut å ha en hund som har vist at den er aggressiv overfor mennesker.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 19:02   #46
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hvis du har en hund du vet det er stor fare for at angriper barn om de skulle komme i nærheten synes jeg det er riktig å avlive. En kan ikke alltid ha hundre prosent kontroll på at ingen kommer i nærheten. Jeg synes det høres vanvittig ut å ha en hund som har vist at den er aggressiv overfor mennesker.

Det er forskjell på å være aggressiv og usikker. Vi hadde en hund som ble aggressiv og uberegnelig da jeg var barn, hun ble sånn etter å ha blitt angrepet av en annen hund. Hun ble avlivet. De færreste hunder er aggressive - alle hunder kan bite.

Min hund er usikker på andres barn. Han har aldri bitt noen, men han har snappet etter en unge som trengte ham opp i et hjørne en gang. Hadde jeg trodd han gikk løs på unger uten videre hadde han vært død nå, men han gjør jo ikke det. Han fjerner seg fra situasjonen om han kan, han gir tydelige tegn både med lyd og kroppsholdning når han blir usikker, om dette ikke respekteres knurrer han, og om han fortsatt ikke får være i fred kan det altså skje at han snapper. Det er jobben min å passe på at han slipper å bli presset så langt noen gang igjen, og jeg tar ikke øynene fra ham om det skulle være barn i nærheten. Bør jeg avlive ham, synes du?

Gammel 18-07-10, 19:17   #47
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er jobben min å passe på at han slipper å bli presset så langt noen gang igjen, og jeg tar ikke øynene fra ham om det skulle være barn i nærheten. Bør jeg avlive ham, synes du?

Du føler deg jo trygg på at ingen unger er i fare. Hunden din har ikke bitt og advarer tydeligvis ungene ved å snappe. Det er forskjell på det og en hund som faktisk har bitt et barn.

Gammel 18-07-10, 19:25   #48
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Jeg føler meg ikke trygg på at ingen unger er i fare nei, for alle hunder kan bite. Min også. Det er ingenting som tyder på at han kommer til å bite noen uten å advare først, men jeg stoler ikke på ham. Hunder skal ikke stoles på.

De fleste hunder advarer før de biter. Folk flest tror de er bedre på å lese hunder enn det de er, så jeg tror at i mange tilfeller der "hunden beit uten videre", så gjorde de egentlig ikke det.

Gammel 18-07-10, 19:31   #49
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hunder som angriper mennesker skal avlives. Uten unntak.

Gammel 18-07-10, 19:32   #50
AprilRyan

Standard

Jeg er vokst opp med hund, hvor en av dem ble avlivet etter å ha bitt, og vet at en aldri skal være helt trygg osv. Men en hund en VET har bitt og det er STOR fare for at gjør det igjen bør definitivt avlives. Det er forskjell på "alle hunder kan i teorien bite" og "denne hunden har virkelig bitt og gjør det gjerne igjen".

Gammel 18-07-10, 19:33   #51
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

For et nek!

Hunder som er en fare for mennesker rundt seg må aldri forlates bundet fast til offentlige benker o.l. (Det burde forøvrig ingen hunder etter min mening uansett lynne.)

Uansett om hun hadde gitt beskjed i forkant syns jeg faktisk at dere hadde all rett til å reagere. Så lenge hunden ikke ble truet/provosert SKAL den ikke bite. Gjør den det har den et adferdsproblem.

Og selv om alle har et visst ansvar å holde avstand til ukjente hunder så er det til syvende og sist eiers ansvar å vite at de har en trygg hund så lenge de ferdes blant folk.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 21:51   #52
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg liker ikke at folk binder fast hundene utenfor butikkene heller jeg, for selv den snilleste hund kan bite når den ikke kommer seg noe sted.

Det er faktisk ikke lov heller, etter den nye hundeloven som kom i 2004.

Gammel 18-07-10, 22:19   #53
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det er faktisk ikke lov heller, etter den nye hundeloven som kom i 2004.

Ah, det viste jeg ikke. Og helt tydelig at mange hundeeiere heller ikke vet det. Ved Remabutikken her så står det stort sett alltid en hund eller to bundet utenfor når vi er der.

Jeg synes jo synd på hundene også jeg da, når de står forlatt på denne måten. Det er jo mange ganger helt tydelig at hundene ikke er komfortable med det, slik de står og bjeffer og/eller klynker sårt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 22:54   #54
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

ved vår lokale kiwi står der også en hund stadig vekk. (forskjellige, altså)

De skal vel være festet unna inngangen, sånn at de ikke forstyrres av folka? kjøpesenteret vårt har et par bur til hunder, rundt hjørnet der "ingen er". Vår hund har ikke bodd hos oss mer enn et par uker, men hun er ikke med meg når jeg skal på handletur.

Gammel 19-07-10, 08:53   #55
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hva jeg tenkte med tråden? Det var nok 80% for å skrive av meg frustrasjon og redsel, 10% kozemoze-tigging, og 10% håp om at noen visste noe om hvor farlig det var å bli bitt.

Ja, det var det jeg trodde. Jeg ble bare så usikker da jeg så at innlegget lå på generell diskusjon.

Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.

Så vidt jeg vet kan den som blir bitt (eller foreldrene til et barn som blir bitt, eller en eieren av en annen hund som blir bitt) kan kreve avlivning. Jeg tror - med vekt på tror - at det blir regnet som en politisak.

Gammel 19-07-10, 09:38   #56
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Stakkars lillegullet!!!
Jeg kjenner jeg blir rasende av å lese slikt som dette, jeg er selv livredd hunder, og hadde noen bitt mitt barn, så hadde jeg virkelig krevet å få det dyret avlivet.
Hundeeieren virket jo aldeles koko i dette tilfellet, og langt under pari følelsesløs.

Uff, håper alt går bra med jenten din, og håper også at dere går videre med dette...

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 12:07   #57
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det var det jeg trodde. Jeg ble bare så usikker da jeg så at innlegget lå på generell diskusjon.
Så vidt jeg vet kan den som blir bitt (eller foreldrene til et barn som blir bitt, eller en eieren av en annen hund som blir bitt) kan kreve avlivning. Jeg tror - med vekt på tror - at det blir regnet som en politisak.

Det er litt forskjell på om det skjer på privat eiendom eller ei. Hvis en vakthund biter når en ulovlig går inn på privat eiendom tror jeg ikke en kan kreve avlivning. Men ellers kan en det.

Gammel 19-07-10, 13:01   #58
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Da gutten vår ble bitt, så ringte mannen politiet for å forhøre seg litt om hva vi skulle gjøre i en slik sak. Var vi pliktet til anmeldelse, ville sykehuset melde fra til politiet etc.

Vi fikk da beskjed om at vi kunne levere en anmeldelse på saken, og at de da gikk inn for å vurdere hundens videre skjebne. Han la vekt på at ved en evt anmeldelse, så var de på ingen måte ute etter å ta hundeeieren, men at de da kom inn for å _hjelpe_ begge parter i en vond sak for alle.

Han sa også at de ikke løp ut og avlivde alle hunder som bet. Det ble tatt en vurdering av hvert tilfelle, ut fra hendelseforløp etc, og så ble hunden vurdert og så ble det tatt en avgjørelse sammen med eier, skadelidende og politi.

Vi anmeldte ikke saken da, for vi ville snakke med eier først og høre hva de tenkte, og når vi så fikk høre at de hadde avlivd hunden på eget initiativ, så lot vi saken ligge.

Og helt ærlig...etter at vi fikk mer klarhet i hendelseforløpet den dagen, så hadde nok ikke vi krevd hunden avlivd. Ikke sånn uten videre i hvert fall.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 13:04   #59
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mora til ei venninne ble skambitt av en hund mens hun gikk på tur. Hunden var løs. De måtte gå til sak for å få hunden avlivet, og eierene nektet avlivning. Både eiere og hund var en smule gale.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 13:06   #60
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Har hund og mener dette er klar sak for avliving. Agresive hunder SKAL ikke være ute blandt folk. :enkel:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.