Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-10, 20:54   #21
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når er man fattig?

Jeg kan være enig i at 25 000 i utgifter blir litt mye på ei inntekt på 27 000. Men da må man jo gjøre noe med minst en av delene. Og det burde ikke være umulig med så høye utgifter til lån og bolig. Strømutgiftene var heller ikke akkurat lave.

-flytt til et billigere hus
-flytt til en kommune som har billigere SFO
-spar strøm
-ta noen avbetalingsfrie måneder hos lånekassa og bruk de pengene til å betale vekk smågjelden
-hvis det er mulig: send ungene på ferie til besteforeldre og jobbe ræva av seg en kortere periode for å få ned gjeldsnivået.

Gammel 30-07-10, 20:55   #22
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor stort lån er det snakk om når man har 10000 i låneutgifter pr.mnd.

Her var det jo også husleie i tillegg.

Jeg har ikke peil, men ble litt nysgjerrig nå.

Vi har 1,4 i lån , nedbetaling på 25 år og betaler 6500 i mnd..
Så hun har vel mer enn enn det muligens, om hun ikke har kort nedbetalingstid da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:56   #23
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

http://fokus.no/nb-no/Privat/Bolig/k...nte.aspx?tab=3

Med seks prosent rente og 30 år nedbetaling: 1,7 mill. Så et eller annet sted mellom 1,5 og 2 mill.

Gammel 30-07-10, 20:58   #24
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor får hun så lite som kr 4000 i barnebidrag? Det dekker jo ikke en gang SFO-utgiftene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:59   #25
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvorfor får hun så lite som kr 4000 i barnebidrag? Det dekker jo ikke en gang SFO-utgiftene.

Antageligvis fordi pappaen til barna har mye samvær.

Gammel 30-07-10, 21:00   #26
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg har lyst til å si noe, men klarer ikke å formulere meg uten å tråkke på tær.

Men bor man i Oslo er det ikke rare boligen man får for 1.5 mill. Flytter man ut av Oslo, er SFO like dyrt i nabokommunene, og man får pendlerutgifter i tillegg. Dessuten er det en ond sirkel her - hun jobber antagelig for mye, og er for sliten til å ta på seg og barna ekstrabelastningen med å flytte.

Jeg har forøvrig mer enn 1500 kroner måneden i strøm, og jeg tror ikke jeg kan spare særlig mye mer uten at vi fryser mye.

Det er lett å gi råd når man selv sitter velberget og med to inntekter.

Forøvrig tjener jeg ikke mer enn henne, og klarer meg helt fint alene, men det skyldes mye annet også. Jeg er forbauset over den unisone fordømmelsen, selv om jeg også er i tvil om fattig er det rette ordet

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:02   #27
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kjenner at jeg har lyst til å si noe, men klarer ikke å formulere meg uten å tråkke på tær.

Men bor man i Oslo er det ikke rare boligen man får for 1.5 mill. Flytter man ut av Oslo, er SFO like dyrt i nabokommunene, og man får pendlerutgifter i tillegg. Dessuten er det en ond sirkel her - hun jobber antagelig for mye, og er for sliten til å ta på seg og barna ekstrabelastningen med å flytte.

Jeg har forøvrig mer enn 1500 kroner måneden i strøm, og jeg tror ikke jeg kan spare særlig mye mer uten at vi fryser mye.

Det er lett å gi råd når man selv sitter velberget og med to inntekter.

Forøvrig tjener jeg ikke mer enn henne, og klarer meg helt fint alene, men det skyldes mye annet også. Jeg er forbauset over den unisone fordømmelsen, selv om jeg også er i tvil om fattig er det rette ordet

Jeg hadde mye mindre inntekt når jeg var alene,men klarte meg fint allikevel. Om man har lite penger inn må man faktisk tenke over forbruket sitt.
Å jeg synes fortsatt ikke man kan snakke om å være fattig.
Å vøre fattig er for meg noe helt annet.

Gammel 30-07-10, 21:03   #28
Chablis
Drømmer

Standard

Eller fordi han ikke betaler. Det skjer det også. Har jeg hørt.

Selvsagt.

Gammel 30-07-10, 21:03   #29
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er barnetrygd og bidrag. Og barnetrygd for barn er 970 kr mnd per barn? Så da er det jammen ikke mye bidrag hun får...

Jeg får det bare ikke til å rime at et menneske med 27 000 utbetalt skal kunne være fattig, med mindre h*n har tatt noen fryktelig dumme og uøkonomiske valg.

Gammel 30-07-10, 21:05   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har to mill i lån og betaler rett under ti k - har da ikke avdragsfrihet.

Jeg kan ikke fatte at hun skal ha så store gjeldsutgifter - her er det noe muffens. Man er ikke nødt til å bo så dyrt. Og man har ikke 6k per måned i "annen gjeld" sånn helt uten videre. Med mindre hun da sitter med et billån da - det kan hende.

13 k i boliglån betyr at hun bor meget dyrt.

Uansett. Et billig sted å bo vil hjeloe. Og uansett enda mer - hun har 23k per måned. Trekker vi fra gjelda så har hun igjen 4k. Pluss barnetrygden på 3,8 så er vi på 7,8 k per måned etter at utgiftene er dekket. Ihvertfall hvis vi sier at hun får et bidrag fra eksen som motregner litt strømregninger og sånn. Og det får hun sannsynligvis.

Min dom er da at damen ikke er styrtrik, men hun burde klare seg helt greit. Jeg er ikke det minste interessert i at staten skal bruke skattepengene mine på utdannelsen hennes.

Derimot er jeg klar for å bruke penger på slike tiltak Toffen beskriver til barna hennes for eksempel.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:05   #31
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er barnetrygd og bidrag. Og barnetrygd for barn er 970 kr mnd per barn? Så da er det jammen ikke mye bidrag hun får...

Jeg får det bare ikke til å rime at et menneske med 27 000 utbetalt skal kunne være fattig, med mindre h*n har tatt noen fryktelig dumme og uøkonomiske valg.

Enig med deg.
Får ikke det til å stemme helt nei.

Gammel 30-07-10, 21:05   #32
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Antageligvis fordi pappaen til barna har mye samvær.

Men skal ikke han da betale en del av SFO-utgiftene?

Eller fordi han ikke betaler. Det skjer det også. Har jeg hørt.

Hva skal til for at NAV tar over og betaler?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:07   #33
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi har ei leilighet på ca 100 kvm i en mellomstor/ stor by. Vi betalte drøyt 2,1 mill for denne. Nå som renta er lav betaler vi 11 300 på renter og avdrag i mnd, og 4420 i husleie. Jeg synes derfor ikke at boutgiftene hennes er spesielt høye. 80- 100 kvm er vel heller ikke mye "å forlange" når man har 3 skolebarn.

Når jeg leser artikkelen tenker jeg først og fremst på at lønnsforskjellene her i landet er en skam.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:08   #34
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavere inntekt. Tjener man over 6G får man ingenting. Under det er det ca. 600 kroner måneden pr.barn, ned til en inntekt de færreste har i heltidsjobb.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 30-07-10, 21:08   #35
Chablis
Drømmer

Standard

Men skal ikke han da betale en del av SFO-utgiftene?

Bidragsforskudd skal sikre at barn får et visst beløp fra det offentlige hver måned dersom det ikke blir betalt bidrag, eller dersom bidraget er fastsatt til et lavere beløp enn det som kan gis i forskudd.

Det står på nav sine sider om bidragsforskudd.

Gammel 30-07-10, 21:09   #36
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har to mill i lån og betaler rett under ti k - har da ikke avdragsfrihet.

Jeg kan ikke fatte at hun skal ha så store gjeldsutgifter - her er det noe muffens. Man er ikke nødt til å bo så dyrt. Og man har ikke 6k per måned i "annen gjeld" sånn helt uten videre. Med mindre hun da sitter med et billån da - det kan hende.

13 k i boliglån betyr at hun bor meget dyrt.

Uansett. Et billig sted å bo vil hjeloe. Og uansett enda mer - hun har 23k per måned. Trekker vi fra gjelda så har hun igjen 4k. Pluss barnetrygden på 3,8 så er vi på 7,8 k per måned etter at utgiftene er dekket. Ihvertfall hvis vi sier at hun får et bidrag fra eksen som motregner litt strømregninger og sånn. Og det får hun sannsynligvis.

Min dom er da at damen ikke er styrtrik, men hun burde klare seg helt greit. Jeg er ikke det minste interessert i at staten skal bruke skattepengene mine på utdannelsen hennes.

Derimot er jeg klar for å bruke penger på slike tiltak Toffen beskriver til barna hennes for eksempel
.

Jeg er mer klar for at staten bruker litt penger på å sette seg ned med denne dama og lære henne litt om økonomi og hjelpe henne til å finne en ordning som gjør at hun klarer seg på de 27 000 hun har utbetalt. Mye bedre bruk av statens penger. Jeg er veldig lite for at folk bare skal sløse bort pengene sine, sutre over at de er fattige, og så få penger til de stakkars barna som det ikke er noe igjen til fordi foreldrene bor for dyrt og har forbrukslån.

Gammel 30-07-10, 21:11   #37
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Jeg er enig i at fattigdomsstempelet er feil.

Det jeg reagerer på, er hvor lettvint folk som sitter godt i det selv ser ut til å mene at det skal være å spare litt.

Gammel 30-07-10, 21:12   #38
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortsett fra å lure på hva de 6.000 i studielån og andre lån egentlig er, så stusser jeg mest på at løsningen fra myndighetene skulle være støtte til utdanning til et bedre betalt yrke, hvorfor ikke bedre lønn til sykepleieryrket? Det gir jo ikke mening i det hele tatt om staten skulle sponse at folk søkte seg vekk fra omsorgsyrker. :undrer seg over tanken:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:13   #39
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Vi har ei leilighet på ca 100 kvm i en mellomstor/ stor by. Vi betalte drøyt 2,1 mill for denne. Nå som renta er lav betaler vi 11 300 på renter og avdrag i mnd, og 4420 i husleie. Jeg synes derfor ikke at boutgiftene hennes er spesielt høye. 80- 100 kvm er vel heller ikke mye "å forlange" når man har 3 skolebarn.

Når jeg leser artikkelen tenker jeg først og fremst på at lønnsforskjellene her i landet er en skam.

Skulle vi ikke hatt lønnsforskjeller mener du? Burde alle tjent det samme og bodd i det samme huset og gått i de samme klærene og spist den samme maten?

Gammel 30-07-10, 21:16   #40
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Dere er to. For dere er ikke bokostnadene høye. Jeg er alene og kommer aldri til å få råd til å kjøpe noe til over 2 mill og i tillegg ha 4500 i husleie per måned. Ikke med mindre jeg vinner i Lotto.

Fattig vil jeg ikke kalle denne damen. Rik på dumme valg derimot.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.