|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
can-jur
|
Sv: Når er man fattig?Synes damen kan komme hit, så skal jeg hjelpe henne ut av den boblen hun tydligvis lever i
|
|
|
|
#42 |
|
Shake it out!
|
Sv: Når er man fattig?
Vel, vi sitter godt i det, men har ikke alltid gjort det, gitt. Så jeg vet godt hvordan det er å leve fra krone til krone og måtte prioritere. Det handler jo ikke om at dama skal spare penger i banken, det handler om å se realitetene i øynene: Man er ikke fattig når man har 27 000 utbetalt i mnd. Man har ikke god råd, men man kan klare seg helt fint. Hvis ikke har det skjedd noe veldig rart i Norge på det halvannet året siden jeg flyttet, og jeg bør snarest ringe min stakkars venninne som lever på vesentlig mindre, for hvis denne dama er fattig og må spise hos frelsesarmeen, så regner jeg med at venninnen min og ungen hennes bor på gaten.
|
|
|
#43 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hvis du leser nøye ser du at bidragsforskuddet er behovsprøvd. Når hun tjener for mye til å få stønad til barnetilsyn (som det står i artikkelen), tjener hun også for mye til å få bidragsforskudd. Det betyr at hvis barnas far enten ikke har bidragsevne eller ikke betaler det fastsatte bidraget, får hun ikke noe.
|
|
|
#44 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Når er man fattig?Jeg tenker at med tre barn kommer det en del utgifter, pluss at man må ha en ganske stort sted å bo. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Jo. Men det står også at om man tjener over seks G så får man ingenting - og det gjør man ikke heller. Det er MANGE som ikke mottar barnebidrag. Men dersom det hadde vært tilfelle her tipper jeg Dagbladet hadde slått det opp som et poeng - det er derfor jeg tipper hun får ett eller annet. |
|
|
|
#47 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Når er man fattig?Jeg vil ikke betegne henne som fattig med inntekt på kroner 27000 pr mnd før skatt, mer at hun har tatt noen feil valg vedrørende økonomi.
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#49 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Et svært godt poeng. Jeg er redd for at Moder Stat snart må forstå at dette landet har behov for sykepleiere. Ikke kun sykepleiere med spesialisering. I dag er behovet skrikende. Jeg tør hevde at det ikke blir midre i fremtiden. Det skremmer meg at det finnes liten vilje til å stikke fingeren i jorden og ta inn over seg faktum.
|
|
|
#50 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#51 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Når er man fattig?SFO utgifter får man jo dekket 64% av når man er enslig forsørger.
|
|
|
#52 |
|
Shake it out!
|
Sv: Når er man fattig?Jeg kjenner et eksempel som bodde i leid kjellerleilighet i mange år, fordi det var det hun hadde råd til. Da hun omsider fikk fast jobb (ikke i nærheten av høytlønnsyrke, vi snakker kun videregående utdannelse) kjøpte hun en toroms på 40 m2, hun sover på stua. Og er superlykkelig fordi leligheten har et digert vindu mot verden. Jeg hadde ikke reagert på om hun hadde kalt seg fattig, for hun har virkelig ikke mye penger igjen når lånet er betalt, men jeg har aldri hørt henne klage. Jeg er helt sikker på at hennes situasjon hadde gjort seg vesentlig bedre i avisen om de skulle vise "forskjells-Norge".
|
|
|
#54 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Det er behovsprøvd hvor mye man får, tjener man for mye (over 6 g?) får man ingenting av SFO eller barnehageutgifter dekket.
|
|
|
#55 |
|
Shake it out!
|
Satt en smule på spissen.
|
|
|
#56 |
|
er grønn og fin.
|
Hun får utbetalt 23 000 og jeg tviler på at hun som eneforsørger betaler så mye i skatt at hun kommer over inntekstgrensen som er får å så stønad til barnepass.
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Når er man fattig?Her til lands betaler nok de med de 5% høyeste lønningene sånn ca... veldig lite av skatten, da de gjerne er nullskatteytere...
|
|
|
#58 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Et kjapt søk på finn.no gir meg omtrent 100 leiligheter (å leie, vel å merke) som er over 60kvm og under 10'000 i månedsleie. Vips, tretusen spart i måneden.
|
|
|
#59 |
|
Shake it out!
|
åh? De har ikke svære bedrifter som sørger for at folk har arbeid heller da? Og sniker seg unna å betale arbeidsgiveravgift for de ansatte også?
|
|
|
#60 |
|
Kom ut av tellinga.
|
De 5 % som er rikest her i landet (og som kanskje har flytta formuen utenlads og ergo er nullskatteytere) er nok ikke de samme som de 5 % som har de høyeste lønningene.
|
![]() |
|
|