|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg er så enig i at det må rettes fokus på barnevernets makt (og avmakt), men jeg så uenig i å alltid letes etter svikt og feil i barnevernet og ikke i foreldrerollen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?
Jeg er veldig enig med deg i denne saken, 007. Spesielt presiseringene dine!
|
|
|
#23 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Kan du skylde på andre? Problemet løst. Er det ikke alltid sånn? Synes ikke problemet er spesielt for barnevernet, i grunn. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#25 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Å, jeg kjenner jeg er veldig enig med deg Agenten, og det er alltid sårt når det vinkles til enkeltsaker. Dessverre trengs ingen godkjenning for å bli foreldre. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg velger å skrive med fokus på omsorgssvikt fra foreldre - jeg vet at det er mange der ute som er flinke som mottar hjelp fra barnevernet også - ok? |
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Hva var feilen som ble begått i denne saken, da? Så vidt jeg har fått med meg rømte jenta. Barnevernet har ikke mandat til å bruke makt/holde noen igjen med tvang, ergo synes jeg det er merkelig å skylde på dem når slike ting skjer. Hvis man vil unngå slikt, må barnevernet få mer myndighet enn de har pr. i dag. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
maler
|
De skulle jo ha gjort ting Riktig så hun fikk lyst til å være der, skikke seg vel og fremstå som den mønstertenåringen hun egentlig er.
|
|
|
#29 |
|
Skal rømme
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Sånn generelt står barnevernet i en vanskelig situasjon. Hvis en familie med barn har problemer skal de først bistå og hjelpe til i familien. Dvs at de må bli bestevenn med foreldrene, enten de nå er foreldre som "virker" eller ikke. Hvis de ser at det ikke fungerer må de plutselig være slemminger som tar barna fra foreldrene som de har slitt i årevis for å bli bestevenn med. Det er jo et svik. Og det er klart at foreldrene går til media med hvordan de tok barnet fra dem, og kanskje ikke klarte å hjelpe barna en gang. Og de har all mulighet til å fortelle sin opplevelse av saken, mens barnevernet har taushetsplikt og ikke kan fortelle sin versjon til media. Dette er med på å skape negativt inntrykk av barnevernet, som stort sett gjør så godt de kan.
|
|
|
#30 |
|
Er frisk!
|
Noe av det mest fornuftige jeg noen gang har lest! Fullstendig oppsummering av hva jeg selv mener, så jeg signerer bare helhjertet.
|
|
|
|
#31 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva menes egentlig med ressurssterke familier? Jeg kommer fra en familie de fleste ville kalt ressurssterk. Foreldre med god utdannelse og jobb, ingen rusproblemer, villa, dyre ferier osv. Det ble stilt store krav til prestasjoner av meg og min bror i forhold til skole og utdanning, oppføre seg "ordentlig", sitte pent, være høflig mot andre, ikke bråke, ikke være sur osv. Vi følte vi aldri var gode nok for foreldrene våre. Nå skal det sies at min mor også kløp, lugget og slo meg, men det var det jo ingen utenfor husets fire vegger som visste om. På grunn av det har jeg slitt med lavt selvbilde og depresjoner siden tenårene. Var suicidal i en alder av 13. Jeg ble aldri narkoman, men kunne godt blitt det hadde jeg havnet i feil miljø. Poenget mitt er at det som regel alltid er svikt hos foreldrene når det går så galt for barna. Det som ser fint ut på overflaten er ikke nødvendigvis det.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?007: Jeg er så enig, så enig (vel, i starten av diskusjonen var jeg ikke det, men etter hvert ble det klarere for meg hva du mener |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
ressurssterk~sterk r-e bedrifter / r-e mennesker som har god økonomi, god utdanning, gode evner osv ~sterk
|
|
|
#34 |
|
Frafallen
Ja.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 08-08-10 kl 21:48. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Frafallen
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?En annen ting: Det store flertallet av saker som Barnevernet har (opp mot 90 %) gjennomføres med samtykke fra foreldre og ungdommer. Dette kan være familieterapi i hjemmet, gratis barnehage (evt med transport fra dør til dør), plassering på rusmiddelinstitusjoner, støttekontakter, hva som helst egentlig som kan hjelpe familier til å fungere sammen. Men dette er jo selvsagt ikke avismat.
|
|
|
#36 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg vet ikke helt. Jeg vet om flere eksempler på helt vanlige familier som har fungert helt greit frem til den dagen tenåringen i huset vikler seg inn i "dårlig selskap" og får rusproblemer. Da synes jeg i grunnen det er ganske ressurssterkt å innse at denne problematikken blir for stor å bære alene, å ikke ville ta noen sjanser og å hamre på de dørene man kan for å få hjelp utenfra. Akkurat som man oppsøker legehjelp når barna trenger det etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#37 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Veldig viktig poeng.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
|
|