|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg synes det er litt problematisk at flere i denne tråden etter min mening moraliserer over hva andre synes er slitsomt med henvisning til hva de selv synes er greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
Jeg syns for eksempel at når såpass mange kvinner åpenbart har en oppfatning av at noe er for mye jobb slik at det blir en samfunnsoppfatning at kvinner ikke takler full jobb og familieliv så er det egentlig ganske viktig at de kvinnene som er uenig kommer frem. Dette er jo holdninger som jobber knallhardt mot likestilling. |
![]() |
![]() |
#3 |
Fjellpiper
|
Har tygd litt, og tror at jeg er både enig og uenig med deg. Jeg skjønner poenget med at det er problematisk at det skapes en oppfatning om at kvinner ikke takler full jobb og familieliv, samtidig som det vitterlig er mange kvinner som synes det er vanskelig å få ting til å gå i hop, og noen har skrevet om sine personlige opplevelser av dette i tråden. Og for de som er utslitte eller frykter å bli det av sine liv er det egentlig ikke så veldig mye hjelp å hente i at noen fremstår som SuperkvinnerTM som fikser alt. For da er det liksom en selv det er noe feil med da, og ikke strukturene eller de kulturelle normene i samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes alle som tror at hjemmeværende kvinner har mer tid til husarbeid burde tatt en prat med meg.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetEh, det kan se ut som om det snek seg inn et verken som ikke skulle ha vært der i den siste setningen min, gitt.
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Det er nettopp det. Når man har jobb og familie så har man ikke tid til alt, og man må rett og slett tåle at det ligger litt støv i krokene. Eller noe annet som ikke er superperfekt. Sånn er det noen år, selv om man rusler rundt og småjobber i huset frem til klokka er 21 på kvelden.
![]() |
#7 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det?
![]() |
#8 |
Passiv
|
Likestilling vil være at menn og kvinner er likestilte i forhold til makt, økonomi osv. Om mannen skal forsørge kvinnen så er de kort og godt ikke likestilte. Det å anerkjenne at foreldre er viktige har ikke noe med likestilling å gjøre. Og sålenge stort sett alle hjemmeværende er kvinner så er det kort og godt ikke likestilling i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
#9 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ikke altetende
Nei, hovedproblemet er at fordi det i hovedsak er kvinner som velger og tradisjonelt har valgt dette blir det ikke verdsatt for det det faktisk er. Problemet er ikke at dette er noe kvinner velger, men problemet er at fordi menn ikke velger det så er det ikke verdt noe. Det er like fullstendig tåpelig som utsagnet om at flere menn må bli førskolelærere for å få økt lønn til førskolelærere. Snakk om å se bakvendt på det. Førskolelærerlønnen må opp fordi det er arbeidet som gjøres er verdt det, ikke fordi det er menn som gjør arbeidet. På samme måte skal familieliv/foreldretid anerkjennes for den verdien det har ikke for hvilket kjønn det er som bruker mest tid på oppgaven.
![]() |
#11 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#12 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Man får pensjonspoeng for å gå hjemme pga omsorg for små barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ikke altetende
Nei, men det finnes andre verdier enn penger. Jeg gikk ut fra at de som velger å jobbe redusert for å frigjøre mer tid til barna er klar over dette og tar et bevisst valg.
Ja, det er jeg helt enig i. Jeg er bare ikke enig i at problemet lar seg løse ved at begge partene i en familie på død og liv må satse alt på en karriere. Da tror jeg desverre problemet overføres til barna. Jeg tror derimot at verdiene i relasjonsarbeidet og tiden man tilbringer med familien må bli verdsatt, ikke nødvendigvis i penger, men i anerkjennelse og holdninger slik at også menn ønsker å ta del i det. Det er kanskje en naiv og utopisk tanke, men det bunner altså ut i en forestilling om at det materielle skal vike for andre verdier.
![]() |
|
|