Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krangling om arv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 22:19   #21
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krangling om arv

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Greit nok det, men jeg synes i prinsippet ikke voksne barn bør legge seg så mye opp i hva foreldrene velger å bruke sine egne penger på.
Noen voksne barn mener til og med at foreldre som har et høyt forbruk dermed "bruker opp" deres arv. Usmakelig og rar tankegang, spør du meg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:20   #22
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Min mormor delte masse ut mens hun levde. Helt likt. F.eks. sölvtöyet ble splittet mellom barnebarna slik at alle fikk noen kniver og noen gafler hver. Men slik var hun og det var herlig og sött at hun ville gjöre det slik.

Naar det gjelder aa dele ut mens man lever, synes jeg ogsaa at dette skal vaere fritt for dem som pengene faktisk tilhörer. Det er jo deres penger. Jeg har ikke rett paa noe som helst. Etter dödsfall deles det likt, om det ikke foreligger testamente. Og foreligger testamente er det ogsaa helt greit, det er jo viljen til dem pengene tilhörte. Da skjönner jeg faktisk bedre om det blir krangling ift. gjenstander som flere sösken har et spesielt forhold til, selv om dette selvsagt er trist.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:20   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om folk bruker opp pengene sine så er det deres egen sak ja. Det skulle bare mangle også.

Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:22   #24
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke lest artikkelen men jeg har en sånn Iset-erfaring mht arv og en onkel som snøt oss for arv etter besteforeldre for deretter å skvise oss ut av et hyttesameie, så ja, jeg forstår at arveoppgjør kan bli skitne.

Og jeg ha sagt til min mor at jeg håper at de har vett til å bruke opp pengene sine før de dør. :gruer seg til arveoppgjør med steøsken fra helvete:

Gammel 09-08-10, 22:24   #25
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Da bestemor døde, sendte pappa meg hjem til mamma rett etter begravelsen. Der var visst stridighetene såpass ille at det ikke passet barneører. Tror det var mest hvem som skulle ha hvilke ting.

Om foreldrene mine bruker opp alle pengene sine før de dør, er det helt greit. Det er de som har tjent verdiene.

Mannen har en halvbror, og der er det full enighet om at han arver likt selv om han har en far et annet sted. De har jo ikke engang kontakt.

At mamma mener at svigermor bør gi huset til yngste sønn synes jeg ikke er greit. Javisst bør han etterhvert få anledning til å kjøpe huset en god del rimeligere enn takst, men jeg mener han bør betale ut søsknene sine. Det bør ikke være en belønning på tre millioner for å ikke gidde (ja vi snakker gidder ikke fordi det er sånt stress å eie i steden for leie) å kjøpe noe eget.

Som sagt ville vi latt yngste sønn kjøpe huset til en pris han kan greie å betale, men å gi bort huset? Vil han da ha det fordi det er familiehuset, eller fordi det er gratis?

Saken hadde nok stilt seg litt anneledes om han av en eller annen grunn ikke var i stand til å kjøpe noe.

*opp og frem i tid, mest diskutert fordi min mamma tok det opp, jeg håper virkelig den trivelige svigermoren min lever i maaaaange år enda*

Gammel 09-08-10, 22:27   #26
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har vært gjennom et arveoppgjør etter min far og vi greide å fordele ting uten at noen ble sinte og sure. Vi delte gjenstander inn i tre hauger inntil alle var enige om at alle haugene var like bra og så trakk vi lodd. Om man gjør det på en slik måte så gjør det det enklere å komme fra oppgjøret med vennskap og fred i behold.
.

Smart. Faren min og hans brødre hadde post-it lapper med hver sin farge. Så satte de lapper på de sakene som hadde typisk affeksjonsverdi og som de ønsket seg, og trakk deretter lodd på de tingene med flere lapper - så alle endte opp med like mange ting.

Gammel 09-08-10, 22:30   #27
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir regelmessig truet med å bli gjort arveløs. Men det går ikke særlig inn på meg, siden det i så fall innebærer netto gevinst. Lite å hente, mao, og takk og lov for det.

Min tante stjal for øvrig passet til farmor (sin mor) for å hindre henne i å reise til Spania sammen med resten av eldresenteret, for at hun ikke skulle bruke opp 'arven'. Hun hadde nok ikke hørt om nødpass. Farmor dro.

Gammel 09-08-10, 22:32   #28
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om folk bruker opp pengene sine så er det deres egen sak ja. Det skulle bare mangle også.

Ja, men da har man jo den typiske konflikten med faren med den nye konen som begynner å ødsle rundt på den nye konen. Og det kan man jo ikke per def gjøre hvis han alt sitter i uskifte med en avdød mor. Og jeg antar at en del uansett ikke ville likt at nye ung kone og hennes særkullsbarn som ingen liker får massevis slik at det ikke er noen verdier igjen i boet.

Man kan også få diskusjoner mht personens mentale helse og hvorvidt noe er en livsdisposisjon (lov) eller omgåelse av arveregler (ikke lov).

Gammel 09-08-10, 22:34   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville i hvert fall blitt sur, skuffet og rådvill om mine foreldre døde og jeg fant ut at broren min arvet alt, eller enormt mye mer enn meg.

Jeg ville ikke blitt det om mine foreldre selv brukte opp pengene, slik at ingen av oss arver.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:36   #30
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ikke lest artikkelen men jeg har en sånn Iset-erfaring mht arv og en onkel som snøt oss for arv etter besteforeldre for deretter å skvise oss ut av et hyttesameie, så ja, jeg forstår at arveoppgjør kan bli skitne.

Jeg kjenenr til et tilfelle der foreldrene i sin tid hadde kjøpt X antall hyttetomter så flere i familien kunne ha hytter i nærheten av hverandre. De døde og tomtene skulle fordeles. Ikke nok tomter til alle, de som var interesserte fikk overta til billig penge. Alle synes det var ok løsning, og hele familien stilte opp med dugnadsarbeid mange helger og ferier i kommende år for å pusse opp den mest slitne hytta det ingenting var gjort siden 50-tallet. Når hytta var ferdig oppusset, solgte arvingen hytta for en haug med penger.

Slik blir folk bitre av.

Gammel 09-08-10, 22:36   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, men da har man jo den typiske konflikten med faren med den nye konen som begynner å ødsle rundt på den nye konen. Og det kan man jo ikke per def gjøre hvis han alt sitter i uskifte med en avdød mor. Og jeg antar at en del uansett ikke ville likt at nye ung kone og hennes særkullsbarn som ingen liker får massevis slik at det ikke er noen verdier igjen i boet.

Men nytt ekteskap innebærer da skifte før det nye ekteskapet inngås?

Og utover det - hvis den nye konen gjør han lykkelig på sine gamle dager, kan han ikke da bruke pengene sine på henne hvis han ønsker det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:39   #32
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Og utover det - hvis den nye konen gjør han lykkelig på sine gamle dager, kan han ikke da bruke pengene sine på henne hvis han ønsker det?

Man trenger ikke skifte hvis alle barna godtar uskifte. Har en venninne i en slik skvis. Når Ny Kone har drukket en del begynner maset om å få henne til å godta uskiftesignering, hun nekter. Ny Kone blir sur. And it goes on and on.

Jo, han kan bruke opp pengene sine på henne, hvis han er i mental balanse og det ikke er forsøk på å omgå arveregler. Men hvis dama er en bitch og golddigger, skjønner jeg at en del barn ikke liker det. Og vips er en krangel i gang.

Gammel 09-08-10, 22:44   #33
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Nei det gjør visst ikke det. Eller gjorde ikke, i alle fall. Mossan giftet seg to år før han døde. Det ble et h*****s arveoppgjør der den inngifte konen framsto som en svart enke. Hun var besatt av å få med seg så mye som mulig av arven. Måtte vite hun hadde gitt sine barn gården og huset da hun giftet seg på nytt. Hun hadde bare noen hyttetomter og sånt, så hun trengte penger til en leilighet. Det hører vel også med til historien at hun løy, og skulle ha alle barna hans til å skrive under på at hun hadde krav på femti prosent av arven.

Damen giftet seg på nytt med rik gammel mann et par år etter, og ingen i familien snakker med henne.

Min lærdom ble at om jeg forelsker meg på mine gamle dager blir det ikke giftemål

Gammel 09-08-10, 22:47   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil summere det såpass enkelt som at dersom man sitter i uskifte og vil gifte seg igjen så bør både mann og kone ønske å ordne opp med arvingene etter førstdøde. Hvem søren ønsker å flytte inn i dødsboet til forrige kone da?

Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:53   #35
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier som faren til en venn av meg, "Foreldregenerasjonen født i etterkrigstiden blir de første til å blåse av to arver; den de fikk etter sine foreldre og sine barns. Er vi dessertgenerasjonen, ja så skal vi være det skikkelig." Hører med til historien at han jobber innen bank, og fortalte om enkelte selskaper som er ivrige pådrivere for at førtidspensjonister skal leve livet og belåne det de eier opp til pipen, og litt til. En ting er at det etterlater barna med null og niks, det skulle vel gå greit, en helt annen er at vi risikerer en haug med eldre som lever langt lenger enn forventet og ikke har noe som helst å bidra med økonomisk i sin egen alderdom, når den virkelig slår til.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 23:38   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes fokus på arv er usmakelig.
Akkurat som jeg ikke forventer at foreldrene mine skal stille opp for oss med barnepass og annen praktisk hjelp, så forventer jeg heller ikke å arve så og så mye.

Bare tanken på arv gjør meg trist - den dagen jeg evt arver, betyr det jo at mamma og pappa er borte. Penger i etterkant av det, kunne ikke brydd meg mindre.

Jeg har en utdannelse og jeg har en jobb - jeg skaper mine egne verdier.

.

Her tenker jeg helt likt som deg.
Og så har jeg inntrykk at at det ofte er bakenforliggende konflikter mellom de arvende + god gammeldags smålighet som ligger til grunn for de voldsomme arveoppgjørene man hører om. Hvor vanlig er det egentlig at bror arver 1 mill + huset mens søster arver utedoen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 23:53   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her tenker jeg helt likt som deg.
Og så har jeg inntrykk at at det ofte er bakenforliggende konflikter mellom de arvende + god gammeldags smålighet som ligger til grunn for de voldsomme arveoppgjørene man hører om. Hvor vanlig er det egentlig at bror arver 1 mill + huset mens søster arver utedoen?

Jeg håper også min historie hører til unntakene. Hos oss var de så enkelt at foreldrene favoritiserte den ene sønnen og hans familie rimelig åpenbart. Den sønnen som ikke ble favoritisert sa i fra a han syntes det var dårlig gjort, særlig på vegne av ungene, siden skjevdelingen var veldig i dagen. Farmor spurte den eldste av barnebarna om det stemte, denne sa ja, og for å bevise at det ikke var sant(?) skrev besteforeldrene et testamente som sa den favoritiserte broren skulle ha 2/3 av arven. Så ble den andre sønnen (min far) syk, og på dødsleiet hans rev foreldrene dette testamentet i stykker for å sikre fremtiden til oss som ble igjen. Da besteforeldrene mine døde to år etterpå dukket det opp et nytt testamentet, laget etter min fars død. Som ved første øyekast bare fordelte et par ting, men med nærmere ettersyn sa det samme som det første. 2/3 til min onkel. Satt opp av advokatbestevennen til min onkel.

Jeg tror og håper min onkel er ganske enestående grisk.

Gammel 10-08-10, 00:08   #38
Teoretica
Aktiv

Teoretica sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Teoretica er litt kul
Standard

Jeg har sett et par stygge eksempler på familiefeider i forbindelse med arv, og jeg håper jeg slipper å havne oppi noe sånt noen gang. Det er fælt å se at tilsynelatende oppegående og fornuftige mennesker kan miste helt fotfeste når det kommer til fordeling av verdier og jordisk gods. Tidligere trodde jeg slike feider kun skjedde i familier som hadde konflikter fra før, men nå vet jeg at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

Jeg kommer nok aldri til å arve noen store verdier. Mine besteforeldre har så vidt begynt å snakke om hvem som skal få ditt og datt. Det synes jeg er ubehagelig å snakke om. Jeg prøver heller å peile dem inn på å overføre verdier osv til oldebarna sine (på "alle" sider). Det er jo de som vil trenge det mest i framtiden. Så kan heller vi barn og barnebarn (som er godt voksne og etablert) arve ting som har betydd noe for oss i oppveksten osv.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 00:10   #39
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Arv er bra å snakke om. Nettopp for å vite mer om hva de med verdiene faktisk ønsket, om mulig disponere midler så man slipper arveavgift osv.

Gammel 10-08-10, 00:16   #40
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Når foreldre forfordeler handler det om mer enn penger. Ikke rart folk tilter av og til av det.

Men selv der man ikke må ha oppvaskmøte om barndom, fokuserer enkelte på å karre til seg. For noen handler det kanskje om å rømme? Få kontroll? Vet ikke. Men ille og urettferdig er det.

Sist redigert av United : 10-08-10 kl 00:37.
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.