Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg kjenner flere kvinner som gir meg akkurat det inntrykket, ja. Eller som prioriterer komfort fremfor fulltidsjobb, hvis det er en hyggeligere definisjon.
Jeg kjenner for eksempel folk som sier de jobber redusert "fordi det er så deilig å ha en dag for seg selv hver uke". Eller "fordi de skal få bedre tid til handling og husarbeid".
Folk må jo selvsagt få lov til å jobbe akkurat så mye eller lite de vil (eller som partneren godtar, eventuelt), men mitt inntrykk er altså at artikkelen til en viss grad stemmer overens med virkeligheten.
Det er absolutt mitt inntrykk også. Jeg tror noen er redde for å bli slitne, men at det også handler mye om at man har en høy standard for hvordan HusHjemog Familie AS bør være og at man ikke klarer å opprettholde den standarden dersom man går i full jobb. Min standard er ganske lav, derfor takler jeg fint å jobbe 100 %. 
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg kan svare på dette. Jeg har hatt ulike jobber, mer eller mindre fysiske, men det er få ting som gjør meg mer sliten enn å være hjemme med barn i alderen 0-3.
Hm...Jeg har vært hjemme med barn på 1 og 4 år. Ikke i årevis, men lenge nok til å kunne påstå at det ikke mer mer slitsomt enn å jobbe full stilling. Ikke trenger man å stresse om morgenen, ikke skal man rekke middag, fotballtrening, lekser og kveldsmat mellom 16.00 og 20.00, og er man heldig sover den minste mens den eldste ser på Disnesy, og man får en hel time pause midt på dagen. Klart man kan gå på veggen av kranglende og sutrende barn av og til, men ikke søren om jeg går med på at bare husmortilværelse er mer slitsomt enn full jobb + husmor på si. 
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg mener at min arbeidsmengde er mye lik fulltidsarbeidende sin.
Men vi som er i full jobb må jo gjøre de samme arbeidsoppgavene som du gjør i løpet av en hel dag på noen skarve ettermiddagstimer?
For all del -folk må jobbe redusert eller la være å jobbe så mye de vil for meg, men jeg merker at jeg blir provosert når man (ikke spesielt Skremmern,altså) insisterer på at det er en ordentlig jobb.
|