|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
|
|
|
#342 |
|
Bedreviter
|
Dette sitter i blodet på meg også. Jeg trenger ikke tenke meg om i to sekunder en gang. (Og første gang jeg hørte Alliums gåte, var svaret så opplagt at jeg ikke skjønte at det var en gåte en gang.) |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Leser
|
Jeg vil jo tro at det er her inne som det ofte er andre plasser, at det er ting vi jobber aktivt med som sitter fremst i hodet på oss og som vi gjerne vil snakke om. Det vi kan godt eller det vi ikke kan noe som helst om, det er som regel ikke et samtaleemne. (Det er litt forvirrende, spesielt når folk tror man kan ingenting om noe som man kan mye om eller motsatt. Er alikevel usikker på hva som er verst.
|
|
|
#344 |
|
Epikur
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMan kan være "fryktelig opptatt av likestilling", men så er vi døtre av det samfunnet vi er vokst opp i, vi har sett hva kvinner rundt oss driver med, hvordan de ser på seg selv, hvordan de blir sett på av andre, forventninger osv.
|
|
|
#345 |
|
Glamorøs
|
I USA har man så vidt jeg husker krav på fire uker ubetalt permisjon i forbindelse med fødsel. Det er helt horribelt. Jeg tenker ikke på de som blir hjemme et år eller to, og det tror jeg heller ikke utsagnet i artikkelen er ment om, men om de som faktisk blir hjemme for godt etter at de er gift. I middelklassen i USA er det relativt vanlig, og flere av mine venninner der er delvis hjemmeværende. Barnehage og skole er også lagt opp etter at noen (dvs. mor) er hjemme og kan ta frivillig arbeid og møter på dagtid.
|
|
|
#346 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
enda verre enn jeg husket altså. Og samfunnet legger opp til at mødrene ikke skal kunne jobbe fullt. Ikke rart det blir sånn da. Litt høna og egget, dog.
|
|
|
#347 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMim: Kanskje ikke likestilling har det samme innholdet i seg for meg som for deg? Min mann behøver ikke å bevise for meg at han også kan jobbe redusert for å være en likestilt mann i mine øyne. Det er hva han føler av ansvar og bidrar med som betyr noe. Og han bidrar med mye etter arbeidsdagen sin. Sist redigert av Minerva : 20-10-10 kl 21:24. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetCille, det du sier om at penger er viktig for trivsel, men ikke har implikasjoner for yrkesvalg, det er en luksus som du kan unne deg fordi mannen tjener ok, sant?
|
|
|
#351 |
|
guru advisor
|
Jeg føler ikke at jeg selv har et "lettvint" forhold til ansvaret jeg har i livet mitt. Men det som sitter i ryggmargen min er at jeg ikke har store krav til noe som helst av materielle ting. (Derfor ser du meg så godt som aldri i shoppingtråden!) Jeg kunne fint ha klart meg med mindre hus, og strammere økonomi enn vi har nå! Færre klær og sko, null problem. Og allikevel hatt det veldig bra fordi jeg trives med de menneskene jeg har rundt meg og den jobben jeg har. Jeg hadde klart å forsørge meg selv! Nå er vi et team, og nå vi valgt sammen at jeg jobber redusert med en fridag i uka. Sist redigert av Minerva : 20-10-10 kl 21:26. |
|
|
|
|
|
#352 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJa, jeg mener jo ikke at det er så svart-hvitt at kvinner bare driver happymuffinsliv og ikke bekymrer seg for penger, mens mannen er et skaffedyr som slaver for å forsørge familien. Men er et sterk kjønnet element i hvordan dette vektes, hvor tungt vi føler "forsørgeransvaret" og jeg tror at denne kjønnetheten ligger i bunn når kvinner velger lavtlønnsyrker, deltid og hjemmeværendetilværelse, mye mer enn at kvinner LIKER dette livet bedre.
|
|
|
#353 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det tror faktisk jeg også. Jeg tror mange menn er tilfredse når de tjener gode penger og grunnen til det er nok dette forsørgeransvaret de sitter med.
|
|
|
#354 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDer er vi jo tilbake til noe som ble skrevet lenger opp i tråden. At en mann defineres som God Far hvis han kan forsørge familien, mens en kvinne må bruke tid og omsorg for å være en God Mor.
|
|
|
#355 |
|
Fjellpiper
|
Mens jeg også tror at veldig mange menn både forventer og ønsker å være forsørgere, og derfor ikke kan tenke seg å være den som jobber deltid selv om de ser at behovet for mer kapasitet på hjemmebanen er der. Så får kvinnene valget mellom å jobbe 100% selv og føle at ting ikke går i hop med barn og familie, eller å redusere egen stilling for å unngå utbrenthet og å gå på akkord med det de opplever som barnas behov. Selvsagt kan de kvinnene forlange at mannen skal jobbe redusert eller bidra mer på ulike måter, men hvis han da ikke gjør det er det ikke nødvendigvis sånn at de fleste tenker at skilsmisse er en god løsning, heller ikke på tidsklemmeproblematikken... |
|
|
|
|
|
#356 |
|
Fjellpiper
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#357 |
|
Passiv
|
Da mangler vi bare å overføre dette til lovverket da - så er alle fornøyd? Ut med delt omsorg - inn med omsorgen til mor og maks bidrag til far i alle skilsmissesaker? |
|
|
|
#358 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#359 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetKanskje er det sånn, det ligger dypt i oss. Jeg valgt forøvrig yrket mitt lenge før jeg valgte mann, og mannen min tjente 0 kr når jeg ble forelsket, så jeg ble ikke sammen med han for pengenes skyld.
|
|
|
|
|
|
#360 |
|
Off the map.
|
Du må ikke glemme nybakte muffins. Og kanelsnurrer.
|
![]() |
|
|