|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Passiv
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet å ha råd til å skille meg er den ene trivselsfaktoren i hele mitt liv så langt som har hatt størst betydning, ja. |
|
|
|
#322 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Ja der fikk du på en måte det verste ut av innlegget mitt. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Glamorøs
|
Jeg mener det er kulturelt betinget. Arve-miljø, om man kan si det slik.
|
|
|
#324 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er jo ikke snakk om å velge en jobb man hater for å få bedre lønn, men om også å tenke på om man kan forsørge seg av jobben. Og om å tenke litt utenfor boksen. Vil man "jobbe med mennesker" er det ikke bare sykepleier og førskolelærer som kan være aktuelt, men også for eksempel en del jobber i databransjen, innen applikasjonsutvikling.
|
|
|
#325 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg tror man må finne en gylden middelvei mellom penger og trivsel. Jeg tror ikke at det å velge yrke kun utfra økonomi er noen god løsning, man tilbringer mye tid på jobben, og trives man ikke der har man det ikke bra, samme hvor mange millioner man har på bok. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
Leser
|
Ja, jeg blir veldig forvirret når jeg leser dette. Fordi: Hvis det økonomiske er en del av din trivsel, hvordan kan du da ikke delvis velge yrke ut i fra lønnsslippen?
|
|
|
#327 |
|
guru advisor
|
Det er en faktor jeg selvfølgelig regner med, men den er ikke den viktigste faktoren. Meningsfull jobb er det viktigste for meg. Å føle at jeg bidrar på det jeg er best til, egentlig. Det skaper trivsel og energi. (Om det fortsatt er slik om noen år, da jeg kanskje ikke er så idealistisk lenger, gjenstår å se... |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMannen min har valgt yrke etter interesse. Jeg valgte etter "tja, noe må jeg jo gjøre, jeg kan ikke holde på å vase rundt på UiB i årevis..." (og hadde aldri fått jobb med det jeg egentlig vil gjøre, ikke i Norge.) Mannen min tjener det dobbelte av meg. Sist redigert av Éowyn : 11-08-10 kl 12:22. |
|
|
|
|
|
#329 |
|
navnet sjemmer ingen
Min mann valgte også etter interesse. Jeg valgte noe safe. Jeg har allerede sagt til ungene at de må tenke seg godt om før de velger mitt yrke. Rett og slett fordi det betaler lite i forhold til hva jeg må gi. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg og 6-åringen hadde en prat om yrkesvalg i går, og hun nevnte selv at hun ville jobbe med "sånne sykegreier" (hun er VELDIG opptatt av alt som har med kropp og sykdom å gjøre), og jeg kjente at jeg faktisk måtte være bevisst når jeg responderte, for å si "lege?" og ikke "sykepleier?". Det er så rart hvordan vi har en ryggmargsrefleks som er så stereotyp, samme hvor bevisste vi egentlig er.
|
|
|
#331 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Når min jente sier hun vil jobbe med syke sier også folk automatisk til henne at det er "fint å bli sykepleier". Selvfølgelig ville de ikke ha sagt det samme til en gutt.
|
|
|
#332 |
|
Glamorøs
|
Jeg leste nettopp et intervju med Molly Ringwald (fra Pretty in Pink) i det populær-feministiske bladet Bust (anbefales!), hvor hun forteller om en barndomsvenninne som sa at hun ville bli sykepleier og Mollys mor spør "Hvorfor ikke bli lege da?", og denne venninnen vokser faktisk opp til å bli lege. Det er så utrolig viktig at vi ikke legger stereotypier på barna våre, selv om det er veldig, veldig lett. Jeg gjør det mange ganger selv, og må sparke meg selv på leggen.
|
|
|
#333 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSvigerinnen min snakker alltid om hvordan datteren "alltid har hatt lyst til å bli sykepleier", og jeg VET at hennes respons på "noe med syketing" er "sykepleier". Det har mye å si, tror jeg!
|
|
|
#334 |
|
Bare sær
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er ikke for ingenting at mange har problemer med denne gåten:
|
|
|
#335 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Så sant så sant. Det er mye leggsparking her også i forhold til det. Samtidig er jeg litt opptatt av at det er viktig å balansere dette, slik at det ikke blir sånn at det bare er det som tradisjonelt er guttegreier som er akseptert. Jeg har flere i omgangskretsen som applauderer jenter som leker med biler og verktøy, men samtidig rynker på nesen når guttene vil leke med dukkevogn. Det er kult for jenter å være guttete, men ille for gutter å være jentete. Da blir jeg litt lei meg.
|
|
|
#336 |
|
Glamorøs
|
Jepp. Jeg leste en artikkel i et dansk foreldreblad om det for lenge siden, om hvordan tradisjonelt guttete farger, interesser osv. er mye mer verdsatt i samfunnet enn de som er tradisjonelt jentete. Man må bryte ned barrierer begge veier.
|
|
|
#337 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg har en niese som vurderte å bli enten lege eller sykepleier. Jeg argumenterte som bare det for legeyrket (bla. brukte eks. fra klassevenninner- dog ikke sykepleiere- som nå sliter med å få kjøpe en liten leilighet pga lønnen), men det ser ut til å hun kommer til å søke sykepleiestudiet. (Hun tar noen andre fag nå, så det kan jo være hun ombestemmer seg til SO neste år.) |
|
|
|
|
|
#338 |
|
På vei
Dette er ikke rettet mot deg, selv om jeg siterer deg, Ployanna. Det er interessant å lese, for jeg får inntrykk av at så mange her inne er så fryktelig oppsatt på likestilling, men så sitter det ikke helt i blodet allikevel. Når mine barn snakker om jobb innen helsevesenet, tar jeg det for gitt at de tenker på lege. Og jeg er forresten blant "taperne" som jobber redusert. |
|
|
|
|
|
#339 |
|
Bare sær
En av niåringens venninner kler seg nesten kun som gutt. Fotballklær er favoritten. Sånn har det vært siden hun gikk i barnehagen, og ingen har reagert spesielt på det. Men da lillebroren hennes begynte å kle seg ut i kjoler, innkalte barnehagen til samtale om kjønnsidentiteten hans.
|
|
|
#340 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det er ille. Da tror jeg jeg hadde blitt ganske gretten.
Snupsen -05 og Rusket -10 Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs Sist redigert av Mrs. Longbottom : 11-08-10 kl 13:36. |
|
|
|
![]() |
|
|