Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-10, 00:35   #501
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Men gjør kjønnsforskjellene i helse seg gjeldende uansett samlivssituasjon eller gir det utslag f.eks der hvor kvinner jobber tilnærmet 200 %? (100% jobb og nesten 100% arbeid hjemme.)

(Kan google etter dok., men burde legge meg.)

Sitat:

Lettere former for angst og depresjon er omtrent dobbelt så vanlig blant kvinner som blant menn, mens mer alvorlige psykiske lidelser er like vanlig blant begge kjønn.
- Moderne kvinner har ofte en hverdag som er så full at de ikke får bygget opp tilstrekkelig bufferkapasitet til å håndtere ekstrabelastninger, sier Eva Albertsen Malt, spesialist i psykiatri og forskningsstipendiat ved Psykiatrisk Institutt, Haukeland sykehus, Universitetet i Bergen. Hun råder kvinner til å lære seg å sette grenser, og å ta bedre vare på seg selv for å forebygge psykiske lidelser.

Dette fant jeg her: http://www.sinnetshelse.no/artikler/..._problemer.htm

Her kan det høres ut som det er arbeidsmengden som er utløsende. Samtidig sies det jo ikke noe om mannens arbeidsmengde. Er det arbeidsmengden i seg selv, eller er det noe med måten man takler arbeidsmengden. Hva er "bufferkapasiteten"?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:38   #502
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg oppsummerer de siste innleggene og linkene, søte deg.

Da er du dårlig på å oppsummere, eller dårlig til å forstå hva vi diskuterer. Jeg er forøvrig ikke særlig søt. Aldri vært det og kommer aldri til å bli det.

Gammel 12-08-10, 00:40   #503
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gad vite hvordan Norge stiller i forhold til andre land når det gjelder sammenhengen mellom dobbeltarbeidene kvinner, utbrenthet og depresjon, deltidsarbeide, og sykemeldingsrate

For det er ingen tvil om at vi har svært gode ordninger for sykemeldinger, og svært gode muligheter for å jobbe redusert uten at det "straffer" seg ift at man mister jobben o.l.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:42   #504
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

En kjapp googling førte meg til en studie/presentasjon som bl.a. viser at kvinner er dobbelt så utsatt for depresjoner som menn. De var mest utsatt for de fleste andre psykiske lidelser også. Å påstå at det ikke er kjønnsforskjeller når det kommer til de enkelte lidelser har tidligere ført til at kvinners helse og lidelser ofte ikke er blitt tatt tilstrekkelig på alvor. Jeg syns det er uheldig å påstå at menn og kvinner er helt like, "plages" likt og har lik risiko.

Det har jeg heller ikke sagt. At kvinner og menn er helt like altså. Eller at det ikke finnes forskjeller i sykdomsmønster hos kjønnene.

Men synsing om det svake kvinnesinnet, som jeg anser denne setningen for å være (siterer etter hukommelsen) Mer intrikat hjerne (antyder noe skjørt) som gjør at vi takler stress dårligere = kvinnehjerner takler ikke de normale påkjenningene som menn tar på strak arm.
I statistikkene vil vi jo også finne andre faktorer som gjør sykdomsrepresentasjon hos kvinner og menn ulike. F.eks. at kvinner oppsøker hjelp i større grad for sine psykiske lidelser og andre ting som nevnt over her: Dobbeltarbeidende kvinner, det faktum at det er overrepresentasjon av uføre i lavlønnte kvinneyrker etc. Det er ikke bare kjønnet som spiller inn på resultatene her, men også miljøet og de totale belastningene.
Vi snakker m.a.o. om ett ganske komplekst bilde og ikke noe som kan avskrives utelukkende som kjønnsforskjeller og iallefall ikke kan tillegges at kvinner er det svakere kjønn.

Gammel 12-08-10, 00:44   #505
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og alle de som sier de ikke vil ha BMW sier det kun fordi de ikke har råd og er misunnelig på de som har.

Nei, det hender de rett og slett synes at BMW er en skikkelig støgg harry-bil.

Rent bortsett fra det mener jeg at misunnelsen er en forfærdelig lite sjarmerende egenskap i alt for mange nordmenn. Det og den evindelige sutringen over hvor ille man har det. Mye vil ha mer, tydeligvis.

Gammel 12-08-10, 00:44   #506
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor mye av dette kan forklares i at kvinner velger bestemte yrker og fremdeles er lite likestilt i hjemmet?

Les linken, der står det endel om hvordan yrker, samlivsformer osv virker inn på kvinnehelsen. Men lite om årsaker fordi man vet så lite om årsakene. Man konstanterer at det er store forskjeller ,men lite forskning blir gjort på hvorfor.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det natur eller miljø som gjør kvinner så svake tror du?

Noe svar har jeg ikke, men jeg tror med all sannsynlighet at det er en kombinasjon. Jeg vil bare påpeke at jeg ALDRI har kalt kvinner generellt svake og det ville aldri falt meg inn.Jeg mener ikke at kvinner er svakere enn menn, men at vi er forskjellige fra menn er jeg ganske overbevisst om.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:45   #507
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil påstå følgende, uten å ha noe statistisk belegg for det:
-Det er flere kvinner enn menn som går rundt med dårlig samvittighet i forhold til arbeidsplassen eller arbeidsoppgavene. En (hypotetisk gjennomsnittlig) kvinnelig lærer vil gå hjem med dårlig samvittighet for alle barna hun ikke har klart å hjelpe. Den mannlige kollegaen vil gjøre det han kan, og nyte fritiden sin når arbeidsdagen er slutt.

Dermed vil en 100% stilling for en kvinne oftere innebære grubling og søvnløse netter, mens menn oftere går ut fra at de har klart å gjøre jobben sin tilfredsstillende, og kobler ut hodet når arbeidsdagen er slutt.

I tillegg:
-Kvinner forventes å stille høyere krav til renhold i hjemmet enn menn
-Det er forventet at vi skal være mer opptatt av barnas bekledning

Gammel 12-08-10, 00:45   #508
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nei, det hender de rett og slett synes at BMW er en skikkelig støgg harry-bil.

Pøh. Du er bare misunnelig. (Eller kanskje du har en dårlig dag? )

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:48   #509
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra linken som ble lagt ut over her:

Sitat:

Den vanskelig kvinnerollen

- Hva er det som gjør kvinnerollen så vanskelig?

- Kvinner skal være aktive og vellykket på alle områder - både i yrkeslivet og hjemme. Dette er forventninger det legges opp til både fra den enkelte og fra samfunnet. For eksempel er det få familier i dag som greier seg på en inntekt. Kvinnene skal ta seg av barna - og sine foreldre og svigerforeldre, og de skal pleie familiens sosiale omgang.

Likestillingen er det blitt smått med. Når helgen kommer og far stresser ned og samler krefter til en ny arbeidsuke, tar mor igjen det forsømte med husvask og rydding som hun ikke rakk i løpet av uken. Svenske forskere som har undersøkt stressnivåene hos heltidsarbeidende par, oppdaget at mens mannens nivå av stresshormoner sank betydelig når han tok helgefri, holdt kvinnen sine nivåer seg høyt - hvis hun var mor.

Selv om begge jobber, er det nesten alltid kvinnen som har hovedansvaret hjemme. Mannen "hjelper til", men det er hun som planlegger, organiserer - og bekymrer seg for at ikke alt kommer til å gå etter planen. I følge en svensk undersøkelse jobber en kvinne med tre eller flere barn hjemme gjennomsnittlig 90 timer i uken til sammen hjemme og på jobb. Mannen jobber 70 timer. For par uten barn eller med bare ett barn, var forskjellen mindre, der jobbet kvinnen 70 og mannen 65 timer.

- Menn har kanskje mindre krav til hvordan ting skal være. De synes kanskje ikke det er så viktig om gardinene er rene eller om Vesla har gul eller blå kjole. Er kvinner sære og for nøye på det - lager de ris til egen bak?

- Jeg er ikke sikker på om kvinner verken vil eller kan ha det annerledes. Kvinner og menn kan nok lære en del av hverandre, men vi er skapt forskjellig, og kvinner bryr seg mer enn menn. Så må vi også betale prisen, noe som bl.a. gjenspeiler seg når det gjelder sykmeldingsstatistikken hos kvinner. Når man ikke klarer alle rollene, er det jobben det først går utover - morsrollen kan man sjelden sykemelde seg fra.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 00:48   #510
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg vil påstå følgende, uten å ha noe statistisk belegg for det:
-Det er flere kvinner enn menn som går rundt med dårlig samvittighet i forhold til arbeidsplassen eller arbeidsoppgavene. En (hypotetisk gjennomsnittlig) kvinnelig lærer vil gå hjem med dårlig samvittighet for alle barna hun ikke har klart å hjelpe. Den mannlige kollegaen vil gjøre det han kan, og nyte fritiden sin når arbeidsdagen er slutt.

Dermed vil en 100% stilling for en kvinne oftere innebære grubling og søvnløse netter, mens menn oftere går ut fra at de har klart å gjøre jobben sin tilfredsstillende, og kobler ut hodet når arbeidsdagen er slutt.

I tillegg:
-Kvinner forventes å stille høyere krav til renhold i hjemmet enn menn
-Det er forventet at vi skal være mer opptatt av barnas bekledning

Og jeg vil påstå at dette du nevner her er egenerfaringer og dermed ikke særlig nyttig statistisk.
Min erfaring er stikk motsatt (vi er 2 lærere), det eneste jeg er enig i for eget vedkommende er det med bekledingen til barna. Uten at det dermed er så fryktlig slitsomt.

Gammel 12-08-10, 00:49   #511
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøh. Du er bare misunnelig. (Eller kanskje du har en dårlig dag? )

Jeg stemmer for det siste. :mann bortreist siden mandag som betyr liten vits å legge seg, med påfølgende søvnunderskudd og annet underskudd. Og jeg må gjøre alt i huset og legge ungene selv. :

Forøvrig har jeg en Sienna. Og en Porsche. Og en Lotus. Og en Mercedes. Og en Cortina. (og en mann som samler på gamle biler...).

Gammel 12-08-10, 00:50   #512
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Sienna? Cortina? :googler:

Gammel 12-08-10, 00:51   #513
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det har jeg heller ikke sagt. At kvinner og menn er helt like altså. Eller at det ikke finnes forskjeller i sykdomsmønster hos kjønnene.

Men synsing om det svake kvinnesinnet, som jeg anser denne setningen for å være (siterer etter hukommelsen) Mer intrikat hjerne (antyder noe skjørt) som gjør at vi takler stress dårligere = kvinnehjerner takler ikke de normale påkjenningene som menn tar på strak arm.

Dette er din tolkning av det om ble skrevet. Det er du som snakker om det svake kvinnesinnet her, ingen andre. Det at en mannshjerne og en kvinnehjerne muligens fungerer litt forskjellig har ikke noe med at den ene er svakere enn den andre. Jeg syns ikke denne synsingen din bidrar saklig til diskusjonen.

At kvinner takler stress dårligere, er dobbelt så utsatt for depresjoner og angst som menn har en komplisert årsakssammenheng, er det ingen tvil om. Men å avskrive at det også kan ha med fysiske forskjeller mellom mann og kvinne å gjøre syns jeg blir for enkelt.

Gammel 12-08-10, 00:51   #514
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Sienna? Cortina? :googler:

Sienna er en Toyota, en diiiiiger amerikansk bil. Cortina er en gammel Ford. Som mannen altså har restaurert fra et vrak helt selv da han var 16.

:hjelpsom:

Gammel 12-08-10, 00:53   #515
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og jeg vil påstå at dette du nevner her er egenerfaringer og dermed ikke særlig nyttig statistisk.
Min erfaring er stikk motsatt (vi er 2 lærere), det eneste jeg er enig i for eget vedkommende er det med bekledingen til barna. Uten at det dermed er så fryktlig slitsomt.

Det er jo nettopp det hun påpekte i begynnelsen av innlegget
"Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Jeg vil påstå følgende, uten å ha noe statistisk belegg for det:"
Så da blir svaret til deg: Og jeg vil påstå at dette du nevner her er egenerfaringer og dermed ikke særlig nyttig statistisk.
Eller ????

Gammel 12-08-10, 00:53   #516
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Sienna er en Toyota, en diiiiiger amerikansk bil. Cortina er en gammel Ford. Som mannen altså har restaurert fra et vrak helt selv da han var 16.

:hjelpsom:

Vet. :google is my friend:

Toyotaen var fin, den andre så eh... gammel ut.

Gammel 12-08-10, 00:54   #517
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det er jo nettopp det hun påpekte i begynnelsen av innlegget
"Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Jeg vil påstå følgende, uten å ha noe statistisk belegg for det:"
Så da blir svaret til deg: Og jeg vil påstå at dette du nevner her er egenerfaringer og dermed ikke særlig nyttig statistisk.
Eller ????

Ja?

Gammel 12-08-10, 00:54   #518
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men hvorfor er det i såfall slik? Født sånn eller blitt sånn?

Gammel 12-08-10, 00:54   #519
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Ja?

Ja.

Gammel 12-08-10, 01:03   #520
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Vet. :google is my friend:

Toyotaen var fin, den andre så eh... gammel ut.

Siennaen er Selv om jeg har en litt eldre modell enn denne:

(Kilde: youtube.com)

Cortinaen er eh.... gammel. Men vi hadde utrolig mye gøy i den før vi fikk unger. Har til og med klart å få fartsbot i den. Nå står den parkert i garasjen til Oldemor - den har verken nakkestøtter eller setebelter, så det utgår å bruke den med ungene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.