Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-10, 22:29   #21
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert...

1. Personalet må være flinke til å observere dette barnet. Finn ut hva som er hans interesse områder, finn/bestill leker som han kan finne interessant. Ellers så høres det ut som Inagh sier, smågrupper er tingen for ham. Og ang. dårlig språk, be foreldrene om å få ham undersøkt ift væske i mellomørene. Min sønn har så og si aldri hatt ørebetennelser, men han var sen i språkutviklingen. Ved en tilfeldighet ble han kikket i øret av legen, og der var det væske. Dette vedvarte så lenge at han til slutt måtte sette inn dren i begge ørene, og vips; gutten hører! Finner man ikke noe galt fysiologisk, så tar man å henviser til ppt. Ingen vits å vente, så får de avgjør om man trenger å sette inn en ekstra person eller om man skal vente.

2. Drit i de skorpene, ingen vits å gjøre måltid utrivelig for et barn ved å tvinge i dem de seige skorpene (regner med at det er som i andre barnehager; ikke de dyreste brødene som blir kjøpt inn). La gutten få spise, slik at han igjen kan få et positivt forhold til måltidene.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:34   #22
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jah, også lære gutten hvordan håndere fustrasjoner uten utagering ved hjelp av enkle ord og kroppspråk.

Gammel 15-08-10, 22:35   #23
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Hadde ikke tvunget i han skorper nei, som nevnt i flere svar her så synes jeg det blir helt feil.
Jeg kan oppfordre barnet til å spise hele skiva(ikke poengtere skorpene),
men å tvinge barnet og ikke la det få mere mat eller få gå fra bordet er ikke riktig i mine øyne.
Jeg kunne nok ha vært litt strengere dersom det var et barn som kun plukket av pålegget og ville ha ny,
som regel vil det barnet få en nye skive med pålegg som ikke kan plukkes av

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 23:17   #24
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

interessant å lese at jeg som student har tenkt masse av det dere skriver her inne.. og at ikke bhg han går i tenker det samme..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 23:27   #25
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

interessant å lese at jeg som student har tenkt masse av det dere skriver her inne.. og at ikke bhg han går i tenker det samme..

Det er trist håper at han får et personale som ser ham for den gutten han er.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 23:31   #26
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert

Signerer røkla her

Ang skorpedelen er også alt å dele skivene i 4, for da blir det ikke så mye skorpe per del, men jeg hadde ikke kranglet ang skorpene åsså
La de være på skiven, og la han legge de pent til side på fatet sitt selv før han får ny

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 23:35   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Er virkelig disse skorpene så viktige at hvert måltid skal bli en kamp for et barn som har dårlig språk og ikke kan snakke for seg? Svaret burde være helt klart nei, jeg fatter ikke at de ikke ser verdien av å lage positive måltider istedenfor den krigen om de skorpene med mindre det er foreldrene som krever skorpetilvenning.

Resten er som å lese en beskrivelse av min eldste i den alderen. Han var vanskelig, hadde raserianfall, beit og slo og hadde dårlig språk. Og lite venner selvfølgelig, selv om han lekte med unger. Og sleit med å komme med i lek. Hos oss var fellesnevneren språket og årsaken til språkproblemene var hørselsproblemer. Hvis dette ikke har en soleklar årsak som det jobbes med allerede tenker jeg at det må være greit å koble inn PPT, de bruker jo 15 år før de får satt igang noen tiltak, så det er viktig å ikke se an for lenge. Ellers gjorde vår barnehage mye riktig. De forberedte gutten når noe skulle skje slik at det ikke skjedde "plutselig" (for en som ikke hører, kommer det heller ingen beskjeder). De trente med rollespill på hvordan man spurte om å få bli med i lek og hvordan man løste konflikter. Veldig nyttig for gutten vår og sikkert flere også. Når man ikke hører og har dårlig språk kan man miste endel læring av sosialt samspill og blir oppfattet som vanskelig, og dette kan ende i en negativ spiral. Jeg tror det er viktig å få snudd dette. Og for all del få hørselen og ørene sjekket hvis det ikke er gjort.

Gammel 15-08-10, 23:43   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat førskolelærer på bauches første foreldresamtale vedr lillebror:
"Han er så sint, han kaster maten når vi spiser mat"
Bauche: Er han sint? Kaster han maten på andre folk? *lettere sjokkert*
Førskolelærer: Nei, han kaster skorpene på gulvet *sjokkert stemme*

Jeg synes ikke at skoper er noe å lage prinsipp av. Om gutten slår, er tydelig utlpass på mange vis, så er det en ting - men skorper? please...

Og altså: ville barn kan godt ha grenser hjemme.

Gammel 16-08-10, 00:41   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er veldig gøy når man er student, er å utfordre personalet på diskursene sine. "Jeg ser at det er viktig for dere at lille Per spiser skorper før han får ny skive. Hvorfor er dette så viktig? Kan det være at Per spiser så dårlig fordi det blir tvang og mas ut av spisestunden? Kanskje kan vi prøve å la ham slippe skorper en stund og se om det blir hyggeligere for ham, og at han spiser bedre? Hva tenker dere, og hvordan begrunner dere dette pedagogisk? Hva tenker dere om barnets rett til medvirking og medbestemmelse i sin egen hverdag når det gjelder spisingen?"

Hadde det ikke vært for at jeg hater så inderlig dypt å studere, er det nesten så jeg er litt misunnelig.

Gammel 16-08-10, 08:22   #30
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Veldig gøy å utfordre personalet som student. Siste praksisperiode hadde jeg en 30min diskusjon med øvingslærer om "å du som metter liten fugl" som ble brukt både til frokost og lunsj hver dag.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 08:35   #31
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det så viktig med denne skorpen da??? Dersom han spiser ellers så, så er det vel ingenting å skal lage bråk om. Etterhvert kommer han til å spise den. Han er jo ikke sååå gammel da!

( eh...voksne på rundt +/- 80år spiser ikke alltid skorpene sine dem heller.... Enten så er skorpene for seige, eller tørre eller harde eller eller.... )

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 08:35   #32
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, det er bare å utfordre.
Jeg hadde jo en gutt i barnehagen i denne situasjonen, og det ble ikke gjort noe som helst før jeg satte det hele i gang der. Han var bare den vanskelige og uoppdragne gutten som ikke ville høre. Han hadde nemlig væske i ørene som gjorde at han faktisk hørte fint lite.

Nå må jeg legge til at når de først kom igang i barnehagen med hjelp av PPT så har jeg vert superfornøyd.

Og den kunnskapet jeg har medmeg inni barnehagen nå pga problemer med eget barnergull verdt. Jeg starer på førskolelærerutdanninga nå.

Gammel 16-08-10, 08:37   #33
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Enkelt-penkelt. Jeg hadde skåret vekk skorpen før han fikk brødskiva. Jeg syns det er tåpelig å lage en kamp om det å spise. Skorpene spiser de etterhvert uansett.

Det synes jeg også er tull å bruke krefter på. Jeg vet vi styret veldig med det naziopplegget der da jeg jobbet i barnehage for hundre år siden, og skjønner ikke at jeg kunne være så lite reflektert at jeg gikk med på det, men får forsvare meg med at jeg var ung da jeg begynte...

Ellers ville jeg ha laget en liten lekegruppe med kanskje 1-2 barn til, og styrt den veldig til å begynne med. Da fikk jeg sjanse til å observere, og jeg fikk også sjanse til å stoppe/avlede "uheldig atferd", og på den måten gjøre denne gutten til en litt mer populær lekekamerat. I og med at han har dårlig språk blir det kanskje vanskelig for han å uttrykke seg verbalt, slik at han tar det ut fysisk. Det får jeg jo også en sjanse til å jobbe med om vi har en liten gruppe. Aktiviteter som innebar bruk av kroppen, med klatring, hopping osv. Ta ut energi.

Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 09:19   #34
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om min sønn, på nederste normallinje på vektkurven, ble nektet en ny skrive fordi han ikke spiste skopene.... da hadde jeg blitt bra sint ja.

Ettersom jeg vet han ikke spiser skroper (spiser litt, men ikke alt, hverken hjemme eller i barnehagen, jeg ser jo at skroperester kommer hjem i matboksen. Hvorfor det forresten? Kan de ikke bare kaste dem? Er det for at jeg skal se at han ikke spiser dem?) gir jeg jo heller ei ny skive da. For mat må gutten ha.
Jeg er litt stuss på at han somregel bare spiser ei skive i barnehagen, men han har spist i alle fall to den første gangen han spiste der, så da må han ha fått mer selv om han ikke spiste skropene...

Jeg hadde blitt sint om de sulteforet ham pga skorper.

Ang det andre i saken har jeg ikke kompetanse til å uttale meg, men synes de andre her sier mye godt. Det personalet hadde trengt en utfordring fra en student som kunne få dem til å tenke gjennom hvorfor de gjør som de gjør... Ikke alltid slike utfordringer trenger medføre endring, men det er somregel alltid sunnt å tenke gjennom hvorfor man gjør som man gjør.

Gammel 16-08-10, 16:50   #35
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi sender skorpene med hjem så foreldrene skal ha kontroll på hvor mye barna spiser. Noen varrierer fra dag til dag, vi vet at foreldre liker å ha kontroll på sånt. Vi prøver også å følge med hvor mye de spiser til lunsj sånn at vi kan svare på det om de spør.

Gammel 16-08-10, 16:54   #36
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Om min sønn, på nederste normallinje på vektkurven, ble nektet en ny skrive fordi han ikke spiste skopene.... da hadde jeg blitt bra sint ja.

Ettersom jeg vet han ikke spiser skroper (spiser litt, men ikke alt, hverken hjemme eller i barnehagen, jeg ser jo at skroperester kommer hjem i matboksen. Hvorfor det forresten? Kan de ikke bare kaste dem? Er det for at jeg skal se at han ikke spiser dem?) gir jeg jo heller ei ny skive da. For mat må gutten ha.
Jeg er litt stuss på at han somregel bare spiser ei skive i barnehagen, men han har spist i alle fall to den første gangen han spiste der, så da må han ha fått mer selv om han ikke spiste skropene...

Jeg hadde blitt sint om de sulteforet ham pga skorper.

.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvor mye mine unger spiser, så jeg ba barnehagen om å bare kaste resten av maten i matboksen. Det var ikke alltid de husket det, men stort sett gikk det greit. Men når vi sender med mat hjem så er det jo fordi de fleste er opptatte av hvor mye barnet deres spiser, så dersom vi ikke får annen beskjed så sendes det med dem hjem.

Gammel 16-08-10, 19:08   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, det er bare frokost han har med mat til, ellers får de, så jeg har uansett ikke styring på hvor mye han spiser. Frokost har han allerede spist hjemme (for en som starter dagen rundt 6 er frokost 8.30 for sent, han får lavt blodsukker og blir vanskelig å ha med å gjøre om den kommer etter 7.30) så han har bare ei skive og noe frukt/grønnsaker. Det er til lunsj det hadde vært greit å vite hvor mye han spiser, men det forteller de knapt, og i alle fall ikke uten direkte spørsmål. Men jeg kan sikkert spørre om de kan kaste restene... dette minner meg på at jeg glemte ta med matboksen i dag, så den ligger der og koser seg med matrestene sine...

Gammel 16-08-10, 19:15   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

1) Se ham før han gjør noe galt (jfr "svimer litt rundt og ingen ser han før han gjør noe galt").

2) Gi seg med skorpetyrraniet. Ungen spiser, det er flott. Punktum. Hva så om han ikke spiser skorpe? En dag gjør han det. Og jeg er tilbøyelig til å gi barn bare pålegg - da spiser det i alle fall noe. For en som har lite å gå på er det bedre at det spises enn hva som spises (innenfor rimelighetens grenser og unntatt is og snop og sjokopålegg og sånn).

Signerer. Jeg blir møkk forbanna på ansatte (og foreldre) som heller lar barn gå sultne enn å la dem slippe skorpen. I den barnehagen jeg jobber i trenger ikke ungene å spise skorpen om de ikke vil det. Noen spiser den, andre ikke, helt greit! Jeg godtar ikke skorpetyranni under noen omstendighet.

Jeg har også vært borti barn som biter og slår og er trøblete, og det som har funket best er å se barnet før det gjør noe galt, som sagt over her. Slike barn er ofte ute etter ekstra oppmerksomhet (noen har situasjoner hjemme som gjør at de trenger oppmerksomhet, feks. nyfødt søsken eller annet) og synes all oppmerksomhet er bra, også negativ. Det er særdeles viktig å gi slike barn mye ros når de gjør noe bra og SE dem, ikke bare i negative situasjoner.

Gammel 16-08-10, 19:22   #39
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama

Vel, det er bare frokost han har med mat til, ellers får de, så jeg har uansett ikke styring på hvor mye han spiser. Frokost har han allerede spist hjemme (for en som starter dagen rundt 6 er frokost 8.30 for sent, han får lavt blodsukker og blir vanskelig å ha med å gjøre om den kommer etter 7.30) så han har bare ei skive og noe frukt/grønnsaker. Det er til lunsj det hadde vært greit å vite hvor mye han spiser, men det forteller de knapt, og i alle fall ikke uten direkte spørsmål. Men jeg kan sikkert spørre om de kan kaste restene... dette minner meg på at jeg glemte ta med matboksen i dag, så den ligger der og koser seg med matrestene sine...

Vist han er et barn som sliter med å få i seg mat sånn at du er urolig så ville jeg bare spurt om de kan følge litt med.

Det er helt vanlig at barna spiser frokost før frokosten i barnehagen. Nesten ingen som ikke gjør det. Mange barn spiser i barnehagen bare for å være sosial med de som har vert der siden kl 7. Noen barn er ikke så sulten før de går i barnehagen og spiser bedre litt ut på morgenen.

Gammel 16-08-10, 19:50   #40
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åh, jeg hater skorpetrang, det er det verste jeg vet, faktisk.

Sånn ellers ville jeg laget lekegrupper med maks tre barn i hver gruppe, og sett om det kunne stimulere til bedre samlek med andre barn. Men, han er bare 2,5 år, så det er tidlig enda.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.