|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Originala
|
Sv: Alkohol når du er alene med barna
Ja, det er jo slik at mange dessverre har fryktelig vonde erfaringer på grunn av foreldres alkoholbruk. Sånn sett er det ikke vanskelig å forstå at tema kan vekke sterke reaksjoner, slik andre tema kan virke inn på andre. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaBåde jeg og mannen har vokst opp i miljøer uten alkoholproblemer. Jeg hadde ingen problemer med at mine foreldre drakk alkohol da jeg var barn. Jeg merket at de ble anderledes, men det var overhodet ikke ubehagelig, snarere tvert imot. Mannen min sier at han har det på samme måte.
|
|
|
|
#164 |
|
flisespikker
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaJeg drikker sjelden og lite når jeg er alene, enten jeg har barn i huset eller ikke. Det er mest fordi jeg ikke liker å drikke noe særlig alene. Men et glass vin eller en øl kan jeg godt finne på å drikke. Mens Poden er våken/til stede kan jeg fint drikke, tja, i størrelsesorden to halvlitere. (Jeg er klar over at noen barn synes det er ubehagelig når foreldrene drikker også såpass små mengder, men jeg tror jeg kjenner og ser ham godt nok til å være ganske sikker på at han ikke er en av dem.) Når han sover, kan mannen og jeg godt drikke to flasker vin på deling. Vi har ikke bil, så det å være "kjørbar" er ikke noe poeng i seg selv; vi bor midt i Oslo og kan få drosje på få minutter og ambulanse om det skulle trengs. Og jeg har ikke vært for full til å greie å skaffe en drosje eller komme meg på legevakten siden mange år før jeg fikk barn.
|
|
|
#165 |
|
trenger lading
|
Jo da, gikk bra, fikk mobildekning i høyden, fikk ringt 113 og hjelp av Røde kors å komme ned.
|
|
|
|
#166 |
|
© All rights reserved
|
Sånn har vi det også, og jeg tror faktisk ikke ungene mine tar skade av slike kvelder. Og ja: jeg har erfart alkoholproblemer tett på kroppen ifm familiemedlemmer, og skiller klart mellom bruk og misbruk. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Originala
|
Jeg har også mange fine minner fra selskaper der alkoholen på ingen måte ble satt unna selv om det var barn tilstede. Jeg husker kveldene på hytta, da de voksne fniste mer enn ellers som noe positivt. Ja, det vekker gode følelser. Men rammene var trygge og gode der. Det var ingen krangling, og selv om grensene ble litt mindre stramme, så var de voksne som kunne ta tak om det skulle være noe. Tror jeg da, i alle fall. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
flisespikker
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaOg jeg har også utelukkende positive erfaringer og barndomsminner knyttet til de voksnes alkoholbruk. Aldri krangel, og definitivt ikke vold - bare hyggelige feriekvelder og middagsselskaper og konjakk til julekakene.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 17-08-10 kl 17:32. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Populærkulturjunkie
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaJeg tar en øl eller to eller tre hvis selv om jeg er alene med ungene (og da betyr tre tre og ikke tolv). Vi drikker også øl/vin til maten dersom vi har selskap og har forklart ungene om hva alkohol er. Nå er våre 5 og 7 så de skjønner litt hva det dreier seg om. Det de er mest opptatt av er at vi ikke skal kjøre etter å ha drukket, for det har vi fortalt er strengt forbudt |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaTakk og lov har jeg også bare hyggelige minner fra min barndom, når det kommer til mine foreldre/deres omgangskrets og alkoholbruk, og jeg har heldigvis giftet meg inn i en familie som har samme forhold til alkohol som jeg har vokst opp med.
|
|
|
#172 |
|
I endring
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaVimsen: Det var da jeg gikk i barndommen, er på vei over i det voksne liv og prøver da å snu fra bitter til realist.
|
|
|
#173 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol når du er alene med barnaJeg drikker aldri når jeg er sammen med barnet mitt alene, fordi jeg vil at det til enhver tid skal være en kjørbar voksen.
|
|
|
#174 |
|
Metallica!!
|
Joda det går helt fint an!
Hvis man plusser på krangling, vold, slåssing og slikt så har man min oppvekst.
|
|
|
#175 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol når du er alene med barnaJeg har vel aldri drukket alkohol når jeg er helt alene med barna, men jeg har ingen problemer med å ta et par øl eller dele en flaske vin med mannen når barna er hjemme. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Shake it out!
|
Samme her også. Overhode ikke dårlige minner mht foreldre og alkoholbruk. Ikke fyll, ikke krangling, aldri vold, bare hygge og latter.
|
|
|
#178 |
|
Peppy!
|
Samme her.
Sånne kommentarer er unødvendige, synes jeg. Det blir å drite folk ut, og det er ikke så kult. : politi: |
|
|
|
|
|
#179 |
|
intro
|
Sv: Alkohol når du er alene med barnaJeg har for øvrig barndomsopplevelser der nære voksne i høy grad har forandret seg ved alkholbruk - foran barna, men jeg synes likevel det er OK å drikke et glass eller to mens det er barn til stede. Det er himmelvid forskjell på halvannet glass vin til maten og en liter sprit hver fredagskveld. (Når det gjelder røyking, derimot, har jeg blitt mer fanatisk delvis pga oppveksten.
|
|
|
|
#180 |
|
Ringskrømt
|
113 kan fint veilede i saker som ikke er nød også. Ikke spørsmål av typen hva er nummeret til legevakta, men medisinske spørsmål, når man er usikker på f.eks. alvorlighetsgrad eller behandling.
Jepp.
Det kommer an på hva det gjelder. I alvorlige tilfeller holder man som regel linja, og pårørende/pasienten selv kan også spørre om det er greti at man holder kontakten til ambulansen er fremme. Hvis det ikke er behov, og alt er under kontroll/ingen veileding er nødvendig underveis, legger man på med beskjed om at de må ringe tilbake hvis det skulle forverre seg og ambulansen ikke er kommet frem.
|
![]() |
|
|