Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 18:14   #11
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg synes det er vanskelig å svelge et eventuellt forbud, selv om jeg forstår at det kan være et problem at mange planlegger ferier utenom skoleferiene. Jeg mener imidlertid at det bør stilles strengere krav til foreldres ansvar for undervisningen i den perioden de er borte fra skolen.

Vi har selv tatt barna ut av skolen for å reise med oss, både for en uke og for 3-4 uker. Vi har dog forberedt disse reisene i lang tid, og har levert en plan for skolearbeid til kontaktlærer for godkjennelse før avreise.

Dette er en praksis vi gjerne fortsetter med, og både vi og skolen mener denne form for fravær/hjemmeskole er forsvarlig. Men dette har jo ikke vært sydenturer, altså, men reiser til universiteter i utlandet pga Drømmemannens jobb. Vi oppsøker da bibliotek og museum og barna har laget prosjekt om noe som er spesiellt for stedet vi er på, og de får masse språktrening på den måten. Det blir ikke helt sånn slapp-av-ferie, men faktisk veldig gøy og lærerikt for hele familien.
Jeg ville forresten ikke vurdert å ta barnet ut av undervisningen hvis h*n slet faglig i utgangspunktet. Uansett mener jeg altså at foreldre som tar barna ut av skolen, bør ta ansvaret for planlegging og gjennomføring av skolearbeid i ferieperioden.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.