|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertIsolde: Han sliter ikke med å spise. Bare skorpene. Har nevnt at jeg synes den ene lunsjskiva de informerte om var lite i forhold til vanlig, men de sa det var kanskje så mye spennende å se på, vi skal se det litt an. Skal ta det opp igjen snart.
|
|
|
#42 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertDet er veldig vanlig at barn spiser litt mindre når de begynner i barnehagen. Kan ta måneder før de spiser like mye som før. Det er en annen setting, masse barn rundt, en ny sosial setting som man må finne ut av rett og slett. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertMen gutten dette gjelder er vel en som har vært der en stund, som ikke observeres/veiledes godt nok i "lekesituasjoner", som tvinges til skorpespising og som generelt ikke har det helt bra.
|
|
|
#44 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert...
|
|
|
#45 |
|
Vaklende
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertKlarer du ikke å ta opp saken videre, SpetakkelRandi, eller er det en avsluttet praksis? Hvis du har mulighet synes jeg Inaghs råd virket veldig gode.
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertNå har jeg ikke lest hele tråden her, men svarer likevel. Jeg synes ikke noe om at de som jobber i bhg skal tvinge ungene til å spise skorper før de får mer mat.Dette er det vel foreldrene som skal bestemme. Jeg hadde ALDRI godtatt at mitt barn skulle måtte sitte ved bordet lenge etter at de andre var ferdige pga noen skorper, hvertfall så lenge jeg ikke hadde sett problemet. Jeg synes det er foreldrene som skal bestemme hva ungene skal spise..
|
|
|
|
#49 |
|
can-jur
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertNå har jeg nettopp overvært mitt første måltid i barnehagen og her er det visst både skorpetvang og spise opp maten sin tvang.....
|
|
|
|
#50 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertjeg skjønner bare ikke dette med å MÅTTE spise opp maten sin. Vi voksne slutter jo å spise når vi er mett, hvorfor skal ikke barna få gjøre det samme.
|
|
|
#51 |
|
can-jur
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessert
Ja, eller så har vi lært å spise opp maten vår og totalt ødelagt hele systemet som styrer sult og metthetsfølelse......
|
|
|
|
#52 |
|
Superbasinella
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertStoresøster var en ikke-skorpe-spiser, jeg hadde blitt rasende om noen tvang henne til å spise dem. Hun er snart 5 år nå og foretrekker fremdeles ikke skorpene. Hun spiser dem ja, men om hun absolutt ikke vil så er det helt i orden. Dessuten er det mye mer næring i resten av brødet enn i skorpene, der er næringsstoffene svidd bort. Så når en liten gutt heller foretrekker innmaten så hadde jeg vært fornøyd med det. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertDet var skorpetvang i min forrige praksisbarnehage. Jeg spurte hvorfor. De svarte at de måtte det, ellers ville ingen spise skorper. Pedleder mente selv at de var rund i kantene, og så an barna, særlig de som ikke hadde tenner. Denne rundhetene var totalt fraværende da jeg var der, noe jeg påpekte. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertVi opererer i alle fall ikke med "spise opp maten"-tvang, og sidne det stadig er rester i matboksen gjør nok ikke barnehagen det heller. Det synes jeg er en absurd greie for barnehager å stresse på da, da barnehageunger generelt vel ikke selv lager matpakkene sine? Hvorfor spise opp en mengde andre har bestemt?
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertJeg hadde min første praksisperiode i en personalbarnehage på ett av landets store sykehus for "en del" år siden. Jeg ble nokså sjokkert over måten barna ble behandlet på under måltidene. Dette var en småbarnsavdeling (0-3). Til lunsj var det enten varm mat eller smøremat. De dagene det var smøremat, smurte de største barna selv og de minste fikk hjelp. De største måtte da spise opp alt de hadde smurt på. Barn som ikke ville spise opp, måtte sitte ved matbordet til tallerken var tom. Det var skikkelige maktkamper og jeg synes det var helt forferdelig å se. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Dere som jobber i barnehage, eller bare er interessertHer var det mye trist lesing gitt. Har ingen erfaringer å dele. Bare håper at skorpetvang er på vei ut av motebildet. Jeg oppfordrer riktignok barna mine til å spise skorper - så lenge de ikke er harde eller svidde, men tvinger dem aldri.
|
![]() |
|
|