Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Jeg tror ikke jeg helt skjønner språkbruken eller argumentasjonen din her. Vi er enige i at det må gjøres noe med lovverket, men jeg er ikke enig i måten du framstiller barnevernet. Nei, de kan ikke pålegge samværshjem noe som helst. Så langt er vi enige.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Ellers har jeg snakket med barneombudet som sa at det finnes barnevernskontorer noen få steder som forsøker å støtte en forelder som opplever at barn utsettes for overgrep el under samvær, men i hovedsak følger de instruksen.
Dette mener jeg blir helt feil. Instruksen sier nettopp at barnevernet skal kunne støtte bostedsforelderen. Barneombudets utttalelse er altså selvmotsigende. Støtter barnevernet bostedsforelder, følger de instruksen. Dette er et eksempel i veilederen:
Sitat:
Dersom barneverntjenesten støtter bostedsforelderen i at det som beskrives er bekymringsfullt, og de vurderer bostedsforelderen som oppriktig og troverdig, kan de uttrykke sin støtte, og gi sin anbefaling om at samvær inntil videre bør stanses eller endres.
Videre kan de veilede i forhold til politianmeldelse, som kan gi besøksforbud og stopp i samvær for en periode. Ja, det hadde vært enklere om de kunne gå mer direkte inn, men det er feil å påstå at barnevernet ikke skal kunne støtte bostedsforelderen.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Embs - jeg mener at om man ser en feil så bør man gjøre noe med den når den er så alvorlig til tross for at man ikke har klart å få tak i en statistikk.
Men veilederen er helt klar på at alle tiltak overfor samværshjem må være frivillige. Er de ikke det har barnevernet ingen myndighet til noe annet tiltak enn å presse bostedsforelderen evt overta barnet.
Barnevernet har myndighet til å støtte og hjelpe bostedsforelder. Det vil jeg tro kan ha stor betydning i en slik sak.