|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg må innrømme at jeg med mine (stort sett) harmoniske og veltilpassede barn, uten spesielt stor blygsel tar en del av æren for de er som de er. Rett og slett fordi jeg med veldig få unntak forstår dem og reaksjonsmønsteret deres og klarer å håndter de situasjonene som kommer på en brukbar måte. Så kan man sikkert si at jeg har et enkelt og greit utgangspunkt, og det stemmer nok. Dette har selvsagt ingenting med om de er snille eller ikke å gjøre, men det henger jeg meg i grunn ikke opp i.
|
|
|
#62 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snille barn? Slemme barn?
Jeg får alltid positive tilbakemeldinger in the real world jeg også, men hvis jeg deler en del av metodene her inne, så er det veldig varierte tilbakemeldinger ja. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Møllspist fletthurpe
|
signerer denne, bortsett fra at min knert er 2 år og i 2 årstrass.. men han er en drøm i forhold til storesøster,... fælt å si.. hvis noen spurte meg om snuppa var snill som liten, sa jeg alltid "nei hun er helt forferdelig. hun skriker hele tiden og hun sover nesten ikke. ond og slem er hun vel da"..
|
|
|
#64 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg sier ikke at man ikke skal få cred for den jobben man gjør, jeg er bare uenig i at det nødvendigvis lar seg vise gjennom barnets oppførsel.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 12-09-10 kl 18:26. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Tankefull
|
Fullstendig enig!
|
|
|
#66 |
|
can-jur
|
Det er ingen her, andre enn deg! som har nevt dårlige eller mangefulle foreldre. Hvorfor drar du hele tiden fram det?
|
|
|
|
#67 |
|
Pauset
Man kan kanskje si at barnet har et "iboende potensial" i seg, og at mange faktorer spiller inn i forhold til hvordan dette utvikles. Foreldre, fordeling av tid og oppmerksomhet, plass i søskenflokk, liv og forventninger fra kulturen (regler man må innordne seg etter for alle mann), venner, barnehage, et.c. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Det er selvsagt en blanding, Skremmern. Og dere er jo ikke ferdige med henne enda!
|
|
|
#70 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Det varierer hva man vil kategorisere som et problem. Noen synes det er helt greit at åtteåringen fortsatt vil at mamma skal sitte ved sengekanten i tre timer hver kveld til h*n sovner, og vil ikke oppleve det som et problem at barnet ikke finner søvnen selv. Noen synes viljestyrke er en Fin Ting, noen synes rolige og makelige barn er enklest, mens familien Utpåtur kan slite med en sofagris av en unge. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Pauset
Ja første gang antagelig. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Vi får høre at vi har vært heldig med vår 16-åring og da kjenner jeg at jeg blir litt småsur. Det er beinhard jobbing, har vært det i 16 år og enda er ikke "jobben" ferdig. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snille barn? Slemme barn?Selv om folk bruker ord som "heldige", "flaks", "snill" etc. så tror jeg ikke de |
|
|
|
|
|
#74 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Da velger jeg å ta de dagene vår 7-åring er en fryd å være sammen med, dager hvor hun står opp og krabber lykkelig inntil meg i sengen og vi koser oss i noen minutter før vi står opp og kler på oss, gjør oss klare for en ny dag uten annet enn koselig småprat underveis, har en fin dag på skolen og kommer hjem og spør om hun skal hjelpe til med å dekke på bordet, og i samme slengen sier at middagen ser god ut. Når dagen da avsluttes med en koselig lesestund og nattasang på sengekanten og "glad i deg" fra alle kanter tenker jeg at jeg er en skjikkelig god mamma altså.
|
|
|
#75 |
|
guru advisor
|
Til det første, nei - selvfølgelig er det ikke vanskelig å forstå. Man kan føle seg mislykka, man blir lei seg, naturlig nok. Jeg sier bare at terskelen for å dele (nå snakker jeg IRL og ikke på forum) kanskje burde være lavere? Det var ikke meningen å dra alle som ikke deler over en kam og si at det er fordi de vil bevare fasaden. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Asolutt. Og det fungerer both ways. Noen har en lengre vei å gå enn andre. Det jeg irriteres over er at dårlig oppførsel nesten alltid forklares med mangelfull foreldring, og god med flaks. Når det åpenbart er en blanding. Foreldre med barn som oppfører seg "dårlig" skal ikke automatisk anses som slappe foreldre som har feilet, og foreldre med barn som oppfører seg "bra" skal ikke automatisk anses som foreldre med masse flaks. Man må se på den individuelle familien, og gjøre seg opp en mening utfra det enkelte tilfellet man har foran seg.
|
|
|
#77 |
|
Er frisk!
|
Godt oppsummert!
|
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Nuh, jeg har da den enkleste løsningen på dette. Alle mine barns sjarmerende sider tar jeg all kred for, de mer utfordrende er selvfølgelig barnehagen/skolens skyld. :easy-peasy: |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Snille barn? Slemme barn?Nei, det er ikke flaks eller uflaks. Det er foreldring (direkte oversatt fra det engelske "parenting") hele veien, og noen ganger blir det riktig. Andre ganger blir det feil. Ulike barn må møtes på ulike måter, og tillærte mønster fra eldstemann passer ikke alltid på de yngre... Dessuten, det er bare eldstemann som har foreldrene for seg selv. Tingene _er_ ikke nødvendigvis alltid sammenliknbare selv om foreldrene er de samme.
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|