Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 12:51   #61
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)

Trist, trist sak ...

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at de er frikjent heller jeg ...eller jo, jeg synes det er helt forjævelig!! Det hadde jo vært fint hvis det faktisk er så at de ikke har bidratt til vold eller hatt mistanke om at det har blitt utøvd, men jeg forstår virkelig ikke hvordan de IKKE kan ha fått med seg dette, så utøvende som volden tydelig har vært!! Dette er pisspreik!!

Gammel 03-09-10, 12:52   #62
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man får ta det til etterretning og bruke stemmeseddelen på de som er villige til å gjøre noe med det.

Dagens lovverk gjør det virkelig ikke lett å stille noen til rette for å mishandle barn.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 14:48   #63
Erasmus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Man får ta det til etterretning og bruke stemmeseddelen på de som er villige til å gjøre noe med det.

Dagens lovverk gjør det virkelig ikke lett å stille noen til rette for å mishandle barn.

Dette løses ikke politisk, men ved å avskaffe juryordningen. Det er en klar trend at lekmenn dømmer mildere enn dommere.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 14:55   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke partier har dette på agendaen, egentlig?

:Oppriktig spørsmål:

Gammel 03-09-10, 14:59   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dersom mange nok av oss krever det - opptil flere.
Akkurat nå? Ingen. Tror jeg. (Har ikke finsjekket. Men jeg har ikke sett noen snakke noe varmt for barns rettssikkerhet utover det vanlige.)

Det har dog skjedd en del under Storberget, så noe håp er det. For eksempel anmeldes det i det minste saker nå.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 14:59   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Dette løses ikke politisk, men ved å avskaffe juryordningen. Det er en klar trend at lekmenn dømmer mildere enn dommere.

Hvordan skal du avskaffe en juryordning uten politisk løsning? Ved revolusjon?

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:06   #67
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Foreldrepartiet
Modne mødre stifter politisk parti og jobber for barnas rettigheter.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:08   #68
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Foreldrepartiet
Modne mødre stifter politisk parti og jobber for barnas rettigheter.

Jeg melder meg inn sporenstraks.

Gammel 03-09-10, 15:08   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er forøvrig et veldig vanskelig dilemma rettslig sett. Rettssikkerheten til den som anklages står veldig sterkt og skal og må stå veldig sterkt. Men baksiden av den rettssikkerheten blir jo da at store grupper svake - barn feks - ikke har noen rettssikkerhet til tross for å være uskyldige ofre.

Det er ikke så lett å avveie hvilket hensyn som skal veie sterkest.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:08   #70
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Artikkelen det lenkes til er av typen jeg vanligvis unngår. Nå husker jeg hvorfor. :vondt i magen:

Jeg tror dessverre smilefjes har rett i at vi har enda vanskeligere for å bry oss når det gjelder familier fra andre kulturer. Om det skyldes misforstått kulturrelativisme eller at disse barna er mindre verdt tør jeg ikke si noe om.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:10   #71
Erasmus
Fullverdig medlem

Standard

Hvordan skal du avskaffe en juryordning uten politisk løsning? Ved revolusjon?

Så pent du smiler!

Jeg uttrykte meg klønete. Jeg mente at det løses ikke politisk ved strengere straffer, revidering av lovverk osv.

Aps programkommité foreslo fjerning av juryordningen for flere år siden. Tror ikke dette ble vedtatt.

Gammel 03-09-10, 15:12   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så pent du smiler!

Jeg uttrykte meg klønete. Jeg mente at det løses ikke politisk ved strengere straffer, revidering av lovverk osv.

Aps programkommité foreslo fjerning av juryordningen for flere år siden. Tror ikke dette ble vedtatt.

Hvor i alle dager er det du mener jeg skriver at det skal revideres lovverk ihht strengere straffer? Jeg sier at man stemmer på et parti som ønsker å prioritere å gjøre noe for barns rettssikkerhet - hverken mer eller mindre.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:15   #73
Erasmus
Fullverdig medlem

Standard

Hvor i alle dager er det du mener jeg skriver at det skal revideres lovverk ihht strengere straffer? Jeg sier at man stemmer på et parti som ønsker å prioritere å gjøre noe for barns rettssikkerhet - hverken mer eller mindre.

Er du gretten eller misforstår du med vilje?

Du har verken sagt at lovverk skal revideres eller strengere straffer innføres, men det var det jeg mente med at det ikke løses politisk. Det var som sagt en klønete formulering ettersom fjerning av juryordningen også er politikk.

Gammel 03-09-10, 15:20   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er du gretten eller misforstår du med vilje?

Du har verken sagt at lovverk skal revideres eller strengere straffer innføres, men det var det jeg mente med at det ikke løses politisk. Det var som sagt en klønete formulering ettersom fjerning av juryordningen også er politikk.

Det er en åpenbar mulighet at jeg er gretten. Du har en evne til å få meg gretten som igrunnen er ganske utviklet.

Men når jeg skriver noe og du sier at det går jo ikke - så går jeg ut fra at det du kommenterer er eh ... det du kommenterer. Det er ikke spesielt lett å vite at du tenker på noe annet.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:21   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror KrF har dette relativt langt oppe på agendaen, også styrking av barnevern.

Er de lure så kjører de det hardt frem, men det spørst. De har for mange bedehusgærninger de må degge med.

Gammel 03-09-10, 15:34   #76
Erasmus
Fullverdig medlem

Standard

Det er en åpenbar mulighet at jeg er gretten. Du har en evne til å få meg gretten som igrunnen er ganske utviklet.

Men når jeg skriver noe og du sier at det går jo ikke - så går jeg ut fra at det du kommenterer er eh ... det du kommenterer. Det er ikke spesielt lett å vite at du tenker på noe annet.

Jeg lever godt med at du er gretten. Og at jeg gjør deg gretten. Og at du sliter med å få med deg presiseringen om hva jeg mente.

Gammel 06-09-10, 14:19   #77
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forøvrig et veldig vanskelig dilemma rettslig sett. Rettssikkerheten til den som anklages står veldig sterkt og skal og må stå veldig sterkt. Men baksiden av den rettssikkerheten blir jo da at store grupper svake - barn feks - ikke har noen rettssikkerhet til tross for å være uskyldige ofre.

Det er ikke så lett å avveie hvilket hensyn som skal veie sterkest.

Dette er det som er så vanskelig. Rettssikkerheten til alle skal ivaretas, men dette igjen fører til at barna stiller svakere.
Jeg er veldig frustrert over denne dommen, for jeg hadde trua på at barns rettssikkerhet skulle styrkes gjennom den dommen som kom i tingretten. Den var en unik dom i Norge. Når lagmannsretten frifant er barnas rettssikkerhet på skrætsj igjen.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 15:58   #78
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg skulle vært rimelig blind for å ikke oppdage at barna mine ble så mishandlet at den ene får varige hjerneskader av det. For noe sprøyt! Hvor høyt skal man sette lista for bevisførselen i slike saker? Ærlig talt!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.