Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Synes dere at det er greit at ungene går på slang?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 20:02   #41
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?

he he skriver det her også da jeg ikke visste at det fantes en tråd om dette.
er dette en avsporing fra artikkelen i dagbladet? HVis ja så synes jeg at bonden reagerte rett (selvsagt kan man si det på en mildere måte og ikke så aggresivt), men for meg blir det anderledes om det er snakk om noen hage og en bonde. En bonde lever av dette og kansje de bare tar to men om det er 20 stykker som tar to så blir det jo mere og mere, og bonden lever tross av dette.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 20:10   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

he he skriver det her også da jeg ikke visste at det fantes en tråd om dette.
er dette en avsporing fra artikkelen i dagbladet? HVis ja så synes jeg at bonden reagerte rett (selvsagt kan man si det på en mildere måte og ikke så aggresivt), men for meg blir det anderledes om det er snakk om noen hage og en bonde. En bonde lever av dette og kansje de bare tar to men om det er 20 stykker som tar to så blir det jo mere og mere, og bonden lever tross av dette.

Så du mener at det er rett å dra barn av gårde etter håret, true dem med å pusse hunden på dem - putte dem inn i en bil og kjøre av gårde? Da lever vi i såfall på to forskjellige planeter.

Gammel 07-09-10, 20:12   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke greit, men jeg klarer ikke å hisse meg opp over at det skjer. Hadde en av mine blitt tatt, hadde jeg uansett ikke blitt sint. Jeg hadde forklart hvorfor vi ikke stjeler fra andre, og latt det bli med det.

Gammel 07-09-10, 20:13   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette blir for meg litt arrogant. Barn bør få med seg gode holdninger hjemmefra når det gjelder respekt for andres eiendom. Tyveri er tyveri.

Kremt, vi gikk på slang samtidig som vi lærte at det var fy fy, at man skulle være forsiktig med alle bærbusker og trær borte og hjemme, ikke ødelegge på annens eiendom osv...
Men ja, jeg anser det som veldig uskyldig i forhold til mye annet de kan finne på. Jeg av den formening at barn, også nå til dags, skal få gjøre noe av gammeldagse "bølleting" uten at vi voksne vet om det, og får vi vite om det, så er det selvfølgelig galt, si unnskyld direkte, moralpreken osv.. I denne verden av følge til og fra kompiser, aktiviteter og organisert lek under overoppsyn av voksne. Det høres sikkert ut som jeg oppmuntrer til å gjøre gale ting, det er nok ikke så ille. Og jeg ville aldri gitt signaler om at det er greit å stjele, ta seg til rette osv, men mulig jeg ville le for meg inne på rommet mitt hvis jeg fant ut at de gikk på slang i privat hage.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 20:15   #45
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Å gå på slang er ikke greit. Fysisk avstraffelse av barn som har gått på slang er heller ikke greit.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 20:21   #46
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Så du mener at det er rett å dra barn av gårde etter håret, true dem med å pusse hunden på dem - putte dem inn i en bil og kjøre av gårde? Da lever vi i såfall på to forskjellige planeter.

Å lugge eller på andre måter være voldelig mot unger er ikke greit. Men hvis ungene mine hadde vært og stjålet og ødelagt hos naboen, så hadde jeg faktisk syntes det var helt ok at enten naboen eller politiet hadde kjørt dem hjem igjen til meg.

Gammel 07-09-10, 21:00   #47
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

jeg ser at du ikke så setningen etter den setningen du markerte!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 21:20   #48
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bondens levebrød det er snakk om, og jeg forstår godt at han blir sur og sint når det gang etter gang hender at ungdommer bryter seg inn, stjeler og herper. At det blir ekstra spennende å gjøre det når han blir så sint er ikke en god nok grunn til å gjøre det. Stjeling er stjeling, okke som. Jeg fatter ikke hva det er som får voksne folk til å se på slang som uskyldig moro, er det det at tingene man stjeler kommer fra naturen som gjør det mer greit enn om man gjør det fra en butikk? Og i tillegg til at man tar annen manns eiendom så hender det at trær blir skadet i samme slengen, som i verste fall vil påvirke de neste års fruktavling også.

Gammel 07-09-10, 21:52   #49
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg oppfatter slang som en slags "uskyldig" form for lovbrudd der det stjeles det man får med seg i fanget, så å si, fra en privathage. Hærverk og sanking i stor skala fra proffe frukthager blir noe annet i min bok.

Ingen ting av det er greit, og blir man tatt bør kjeft tåles, men de aller fleste tester grenser i oppveksten, og da er slang en ganske mild overtredelse.

Jeg skulle ønske noen kom og tok mine sure hageepler, jeg.

Og så må jeg fortelle om en kompis av pappa som fant det ene epletreet sitt fullt av oppspiste epler - alle eplene som fremdeles hang på grenene var rundspist inn til kjernehuset. Han måtte innrømme at det sto respekt av handlingen og at han humret godt.

Gammel 07-09-10, 21:54   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

jeg ser at du ikke så setningen etter den setningen du markerte!

Jeg så den.

Gammel 07-09-10, 22:08   #51
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Nei, for meg er det å gå på slang det samme som å stjele, og det er selvsagt ikke greit. Jeg ønsker ikke at barna mine skal stjele, hverken fra butikkhyllene eller fra epletrærne.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:47   #52
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Det er ike greit å gå på slang.

Men det er enda mindre ok, å fysisk gå til angrep på noen, eller kjefte slik at man sitter mer igjen med at han var farlig/gæren og ikke at man ikke burde ta fra andre.

Om noen hadde nasket i en butikk og eieren hadde med makt og vold "kidnappet" ungene inn i en bil.... jeg synes det er helt hårreisende.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:08   #53
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Det er ike greit å gå på slang.

Men det er enda mindre ok, å fysisk gå til angrep på noen, eller kjefte slik at man sitter mer igjen med at han var farlig/gæren og ikke at man ikke burde ta fra andre.

Om noen hadde nasket i en butikk og eieren hadde med makt og vold "kidnappet" ungene inn i en bil.... jeg synes det er helt hårreisende.

Jeg ser det er flere som reagerer på dette, og jeg skjønner det virkelig ikke. Altså, jeg skjønner det der med makt og vold, men ikke at det skal være så ille at han kjører dem hjem til foreldrene sine. Hvis naboungene hadde stjålet penger fra deg, hadde du da sagt fy fy og så bare bedt dem om å løpe sin vei? Det hadde IKKE jeg gjort. Jeg hadde fulgt dem hjem til foreldrene og bedt dem om å tilstå sin brøde. Og jeg hadde blitt virkelig overrasket hvis foreldrene hadde blitt sinte på MEG.

Gammel 08-09-10, 17:19   #54
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

For meg er det å ta fremmede barn inn i sin bil og kjøre av gårde Prototypen™ på hva man faktisk ikke gjør. Med mindre barnet er skadet eller noe i den duren. Hvis det barna sier stemmer (det vet man selvsagt ikke) så visste de heller ikke hvor han hadde tenkt til å kjøre.

Gammel 08-09-10, 17:23   #55
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns ikke det er OK å gå på slang, men jeg syns det er verre at en voksen mann river 13-åringer i håret og tvinger dem inn i bilen sin. Også syns jeg det er hårreisende hvis det er sant at jentenes fedre så og si har banket opp bonden. For en gjeng!

Epleslang er ganske uskyldig i forhold til mye annet, men helt klart ikke greit.

Enig i det. Det er ikke ok å gå på slang, det er ikke ok å rive 13-åringer i håret, og det er virkelig ikke ok å banke opp bønder etterpå, selv om de har revet 13-åringer i håret - for en gjeng!

Ellers er jo slang stjeling, og ferdig med det. Det er egentlig ikke ok i det hele tatt, og jeg hadde tatt ungene mine for seg om de hadde gjort det. Man skal respektere eiendomsretten.

Når det er sagt så sendte min mor oss på slang (eller nøst som det heter der jeg kommer fra) da vi var på den alderen. Til naboen. Men historien var jo som så at naboen var psyk og hadde verdens største epletre, men epler an mas, som bare ramlet ned og ble ødelagt fordi damen ikke plukket dem. Og det tiltrakk seg rotter. Den psyke damen var en gammel venninne av mor, og mor sendte oss over for å plukke epler i ny og ne - frukt som ellers bare ville bli ødelagt. Og med klar beskjed om at det var det eneste stedet hun tillot oss å nøste frukt.

Gammel 08-09-10, 17:25   #56
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Tyveri og å ta seg til rette på andres eiendom er bare ikke særlig coolt synes jeg selv om man kaller det slang og romantiserer det. Men det er forskjell på ei grein som henger over en hekk og å gå inn i hagen til folk( eller rane levebrødet til folk).

- her går ungene på "slang"i ca halv parten av hagene dvs. de hagene de får lov å gå inn i, og holder seg unna der de ikke får lov.

Voksne som slår barn eller hverandre er på trynet uansett.

( Har ikke lest artikkelen bare sett overskrifter og hørt litt prat)

Gammel 08-09-10, 17:30   #57
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg ser det er flere som reagerer på dette, og jeg skjønner det virkelig ikke. Altså, jeg skjønner det der med makt og vold, men ikke at det skal være så ille at han kjører dem hjem til foreldrene sine. Hvis naboungene hadde stjålet penger fra deg, hadde du da sagt fy fy og så bare bedt dem om å løpe sin vei? Det hadde IKKE jeg gjort. Jeg hadde fulgt dem hjem til foreldrene og bedt dem om å tilstå sin brøde. Og jeg hadde blitt virkelig overrasket hvis foreldrene hadde blitt sinte på MEG.

I grunnen enig. Om noen hadde stålet fra meg, og jeg visste hvem de var, så kunne jeg fint funnet på å tatt tak i ungene og geleidet dem hjem til foreldrene for å fortelle hva avkommet hadde foretatt seg. Og ja, jeg hadde blitt en smule overrasket om foreldrene da hadde blitt sinte på meg.

Om jeg var bonden med frukttrær, som gang på gang opplevde at noen stjal frukten min, ja da hadde jeg blitt passe sint. Og det nytter jo ikke å ringe til politiet heller, for de hadde neppe prioritert frukttyveri om man så stjal en kasse fra butikken (og jeg mener at det ikke er noen forskjell om man stjeler fra treet eller om man stjeler fra butikken).

Å rive folk i håret er jo ikke ok da. Men å si til ungene at man akter å kjøre dem hjem til foreldrene, det synes jeg er helt ok. Evetuelt kunne man sagt at de fikk bli der de var, og så ringte man foreldrene så de kunne komme og hente dem.

Gammel 08-09-10, 17:55   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes fedrene til disse jentene burde vært fillebanket. I stedet for å bli flau over at døtrene stjeler, banker de opp bonden? Blææh- jeg innehar en dyp forakt for foreldre som aldri kan se at englebarna har gjort noe galt, og som uansett reagerer med å gå til frontalangrep på den som insinuerer at ikke alt er som det skal med arvingen. (OK, da bonden gjorde mer enn å insinuere, men jeg skjønner han så forbaska godt.) Kjenner jeg typen rett, og det er jeg 99 % sikker på at jeg gjør, har jentene smurt tykt på for å sverte bonden så mye som mulig slik at deres egne handlinger får mindre fokus.

Og til dere som mener at slang (altså tyveri/stjeling) er greit: Shame on you og en gedigen "Dårlig Mor" -anklage fra meg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 18:29   #59
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Om man blir tatt for nasking blir man holdt tilbake ja, og tatt med inn på et rom, der man må vente til foreldre/politi/barnevernsvakt kommer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 19:14   #60
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker jo at om jeg har en 13-åring som har blitt tatt i slang og som har blitt litt filleristet, men ikke noe skadelig så hadde jeg vel antagelig sagt at de får se til å slutte med slang.

Å møte opp til den som barnet mitt har rappet fra og sagt "Hallo De! Ja jeg er moren til hun som rappet fra deg. Altså jeg liker ikke reaksjonen din. Nå skal du høre litt på meg og så skal jeg fortelle deg hva riktig reaksjon er sånn til neste gang." tror jeg ikke at jeg hadde gjort nei. Det skulle ha vært virkelig langt og forbi hva jeg synes objektivt er uakseptabel oppførsel før jeg, som synderens forelder, hadde gått og klaget til den det har blitt syndet mot.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.