|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?he he skriver det her også da jeg ikke visste at det fantes en tråd om dette. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ekvilist
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?
Så du mener at det er rett å dra barn av gårde etter håret, true dem med å pusse hunden på dem - putte dem inn i en bil og kjøre av gårde? Da lever vi i såfall på to forskjellige planeter.
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Nei, det er ikke greit, men jeg klarer ikke å hisse meg opp over at det skjer. Hadde en av mine blitt tatt, hadde jeg uansett ikke blitt sint. Jeg hadde forklart hvorfor vi ikke stjeler fra andre, og latt det bli med det.
|
|
|
#44 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kremt, vi gikk på slang samtidig som vi lærte at det var fy fy, at man skulle være forsiktig med alle bærbusker og trær borte og hjemme, ikke ødelegge på annens eiendom osv...
|
|
|
#45 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Å gå på slang er ikke greit. Fysisk avstraffelse av barn som har gått på slang er heller ikke greit. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Travelt opptatt
|
Å lugge eller på andre måter være voldelig mot unger er ikke greit. Men hvis ungene mine hadde vært og stjålet og ødelagt hos naboen, så hadde jeg faktisk syntes det var helt ok at enten naboen eller politiet hadde kjørt dem hjem igjen til meg.
|
|
|
#47 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg ser at du ikke så setningen etter den setningen du markerte! |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Hertuginne
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Det er bondens levebrød det er snakk om, og jeg forstår godt at han blir sur og sint når det gang etter gang hender at ungdommer bryter seg inn, stjeler og herper. At det blir ekstra spennende å gjøre det når han blir så sint er ikke en god nok grunn til å gjøre det. Stjeling er stjeling, okke som. Jeg fatter ikke hva det er som får voksne folk til å se på slang som uskyldig moro, er det det at tingene man stjeler kommer fra naturen som gjør det mer greit enn om man gjør det fra en butikk? Og i tillegg til at man tar annen manns eiendom så hender det at trær blir skadet i samme slengen, som i verste fall vil påvirke de neste års fruktavling også.
|
|
|
#49 |
|
Permakulturell
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Jeg oppfatter slang som en slags "uskyldig" form for lovbrudd der det stjeles det man får med seg i fanget, så å si, fra en privathage. Hærverk og sanking i stor skala fra proffe frukthager blir noe annet i min bok.
|
|
|
#51 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Nei, for meg er det å gå på slang det samme som å stjele, og det er selvsagt ikke greit. Jeg ønsker ikke at barna mine skal stjele, hverken fra butikkhyllene eller fra epletrærne. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() |
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Det er ike greit å gå på slang. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg ser det er flere som reagerer på dette, og jeg skjønner det virkelig ikke. Altså, jeg skjønner det der med makt og vold, men ikke at det skal være så ille at han kjører dem hjem til foreldrene sine. Hvis naboungene hadde stjålet penger fra deg, hadde du da sagt fy fy og så bare bedt dem om å løpe sin vei? Det hadde IKKE jeg gjort. Jeg hadde fulgt dem hjem til foreldrene og bedt dem om å tilstå sin brøde. Og jeg hadde blitt virkelig overrasket hvis foreldrene hadde blitt sinte på MEG.
|
|
|
#54 |
|
Ekvilist
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?For meg er det å ta fremmede barn inn i sin bil og kjøre av gårde Prototypen™ på hva man faktisk ikke gjør. Med mindre barnet er skadet eller noe i den duren. Hvis det barna sier stemmer (det vet man selvsagt ikke) så visste de heller ikke hvor han hadde tenkt til å kjøre.
|
|
|
#55 |
|
Shake it out!
|
Enig i det. Det er ikke ok å gå på slang, det er ikke ok å rive 13-åringer i håret, og det er virkelig ikke ok å banke opp bønder etterpå, selv om de har revet 13-åringer i håret - for en gjeng!
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Tyveri og å ta seg til rette på andres eiendom er bare ikke særlig coolt synes jeg selv om man kaller det slang og romantiserer det. Men det er forskjell på ei grein som henger over en hekk og å gå inn i hagen til folk( eller rane levebrødet til folk).
|
|
|
#57 |
|
Shake it out!
|
I grunnen enig. Om noen hadde stålet fra meg, og jeg visste hvem de var, så kunne jeg fint funnet på å tatt tak i ungene og geleidet dem hjem til foreldrene for å fortelle hva avkommet hadde foretatt seg. Og ja, jeg hadde blitt en smule overrasket om foreldrene da hadde blitt sinte på meg.
|
|
|
#58 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Jeg synes fedrene til disse jentene burde vært fillebanket. I stedet for å bli flau over at døtrene stjeler, banker de opp bonden? |
|
|
|
|
|
#59 |
|
can-jur
|
Om man blir tatt for nasking blir man holdt tilbake ja, og tatt med inn på et rom, der man må vente til foreldre/politi/barnevernsvakt kommer.
|
|
|
|
#60 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Synes dere at det er greit at ungene går på slang?Jeg tenker jo at om jeg har en 13-åring som har blitt tatt i slang og som har blitt litt filleristet, men ikke noe skadelig så hadde jeg vel antagelig sagt at de får se til å slutte med slang.
|
![]() |
|
|