|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
Jeg er helt sikker på at et barn som ser mamma gi pappa en ørefik ikke blir i nærheten så redd som et barn som ser pappa sparke inn ribbena til mor og kaste henne ned trappen.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Ja, jeg leser de. Og jeg tror ikke det bare er snakk om ørefiker. Vold kan være skremmende selvom den ikke dreper, eller selv om den ikke er langvarig. Tenk deg selv, hvis du som barn så moren din, som er den trygge havnen, gi faren din en på trynet så han blødde neseblod. Nei, det er kanskje ikke så alvorlig, det går jo fort over, men for et barn er det skremmende. Jeg syns faktisk det er viktig å sette fokus på at det ikke bare er menn som slår. De barna som er livredde moren sin (og jeg er sikker på at det er noen) vil sikkert sette pris på det. Og det er ikke alltid så lett for et barn å vite hva som er "alvorlig" vold. Jeg syns nå ikke ørefiker er greit heller, jeg. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Det dette vil innebære i praksis er jo at en del myndighet blir flyttet fra domstolene til andre instanser, eksempelvis barnevernet. Dette er jo i og for seg ingen nyhet, feks blir jo forbrytelser begått av mindreåringe (eksempelvis overgrepet på Skøyen nå nylig) ikke behandlet i domstolene, men av barnevernet.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
I statistikkene er det slik. Kvinnevold mot mann og barn er fremdeles veldig under jorda. Et sårt punkt i og med at kvinner tradisjonelt ses på den primære omsorgspersonen. Og en enda høyere terskel inn i de offisielle statistikkene.
|
|
|
#25 |
|
Har diplom
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg syns ikke man trenger å diskutere hvorvidt man skal snakke om "voldelige fedre" eller "voldelige foreldre". La oss bruke det siste.
|
|
|
#27 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Ja det syns jeg så absolutt. Selv om de ikke har rørt sine barn fysisk er det en enorm psykisk belastning for barn å være vitne til at den ene forelderen utsettes for vold.
|
|
|
#28 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Hvorfor er det så vanskelig for noen når volden blir adressert? Hver bidige gang det er snakk om vold mot kvinner, så kommer noen trekkende med at damer også slår. Hvor mange menn blir banket og drept i året av kvinner? Hvor mange damer kvestes og drepes av menn? Det må gå an å ta tallenes tale inn over seg, syns jeg. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Jeg kjenner mange gutter og menn med voldsdommer, uten at det beviser noe som helst. Å trekke fram at man kjenner en jente med voldsdom er totalt meningsløst.
|
|
|
#30 |
|
Leser
|
Ikke når det gjelder grov vold, nei. Det samme gjelder forøvrig seksuelle overgrep mot barn. Det er nok store mørketall når det gjelder seksuelle overgrep utført av kvinner, men ikke når det gjelder "lokkemenn" eller overfallsvoldtekter.
|
|
|
#31 |
|
Har diplom
Nei, jeg mente ikke at det beviser noe som helst, annet enn at det faktisk skjer at kvinner slår. Men jeg skal ikke ta den diskusjonen mer, jeg syns bare det er viktig å få frem at det ikke bare er menn som slår, selv om disse sannsynligvis står for mye av den grove volden. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi det er vondt og smertefullt for de som tilhører dette mindretallet (menn som utsettes for vold), når de i tillegg til det de blir utsatt for også skal være usynlige.
|
|
|
#33 |
|
Fjellpiper
|
Helt enig! Og bare for ordens skyld siden jeg ser at overskriften kan misforstås: At det der står fedre og ikke foreldre er fordi den referer til saken i Aftenposten og gjenspeiler ikke min holdning. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Det er ingen som er uenige med deg i at kvinner også slår, men jeg kjenner jeg himler litt med øynene når du forlanger å beskrive vold mot kvinner i så vage termer, med bruk av sannsynligvis og mye, når all statistikk beviser at menn står for det meste av den grove volden. Da er du med på å undergrave kvinnevold som et problem.
|
|
|
#35 |
|
Har diplom
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Da beklager jeg bruk av akkurat de ordene. Men jeg syns ikke at å sette fokus på vold mot menn undergraver noe som helst. Vold er alvorlig samme hvem som utøver den, og samme hvem det går utover. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Men jeg er helt enig med Polyanna med flere, selvfølgelig skal det være voldelige foreldre og ikke voldelige fedre man bør snakke om.
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Tenkte på vold i familen jeg nå. Seksualisert og regulær vold i det offentlige rom forekommer jeg har høyere terskel og har ofte en mer tilfeldig korrelasjon mellom offer og overgriper. Men ikke alltid.
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke det jeg sa heller. :teskje: Jeg sa at måten du beskriver vold mot kvinner gjør det.
|
|
|
#39 |
|
Har diplom
Nå må du bruke en mindre teskje tror jeg. Du sa at ved å bruke de ordene så var jeg med på å undergrave vold mot kvinner som et problem. Det var absolutt ikke min intensjon, så jeg har beklaget bruken av de ordene. Ellers kan jeg vel ikke se at jeg har beskrevet vold mot kvinner i det hele tatt? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
Når du sier at menn sannsynligvis står for mye av den grove volden beskriver du vold mot kvinner. Jeg påpeker at det er bevist, ikke bare sannsyliggjort, og det består at det meste, ikke bare mye.
|
![]() |
|
|