Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 14:19   #41
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?

Da er vi jo enige da, jeg sa jo at jeg beklaget ordvalget.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:21   #42
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er ingen som er uenige med deg i at kvinner også slår, men jeg kjenner jeg himler litt med øynene når du forlanger å beskrive vold mot kvinner i så vage termer, med bruk av sannsynligvis og mye, når all statistikk beviser at menn står for det meste av den grove volden. Da er du med på å undergrave kvinnevold som et problem.

:medhimler:

Gammel 08-09-10, 14:26   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Tenkte på vold i familen jeg nå. Seksualisert og regulær vold i det offentlige rom forekommer jeg har høyere terskel og har ofte en mer tilfeldig korrelasjon mellom offer og overgriper. Men ikke alltid.

Vet ikke hva du mener med regulær vold, men jeg mente vold både i det private (familien) og det offentlige rom. Volden som utføres av menn er generelt sett grovere.

Men jeg er helt enig med deg i at i en lovendring skal det selvfølgelig ikke eksistere en kjønnet lov.

Sist redigert av him : 08-09-10 kl 14:31. Årsak: familient - familien
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:30   #44
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vet ikke hva du mener med regulær vold, men jeg mente vold både i det private (familient) og det offentlige rom. Volden som utføres av menn er generelt sett grovere.

Men jeg er helt enig med deg i at i en lovendring skal det selvfølgelig ikke eksistere en kjønnet lov.

Regulær vold i motsetning til psykisk vold. Men ser vi er enige ellers.

Gammel 08-09-10, 14:37   #45
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

For det første syns jeg de burde endre forslaget til at "voldelige foreldre" bør nektes samvær, ikke voldelige fedre.

Også syns jeg det skurrer når det ikke nødvendigvis skal foreligge en dom. Hvordan blir bevisbyrden? Hvem skal bestemme om vold er utført eller ikke? Og hva skjer dersom den som tidligere har utøvd volden tar det på alvor, går til behandling og kanskje finner ut av det så han/hun ikke lenger tyr til vold sånn som før?

Ja, akkurat det du skriver var mine tanker når jeg leste dette også. Det er tross alt ikke noe bedre med en voldelig mor enn en voldelig far, så det høres merkelig ut synest jeg.

Og det at det ikke skal foreligge dom det høres også merkelig ut, er en ikke uskyldig inntil det motsatte er bevist? Dvs, så lenge det ikke foreligger dom er vedkommende uskyldig?

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:40   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Og det at det ikke skal foreligge dom det høres også merkelig ut, er en ikke uskyldig inntil det motsatte er bevist? Dvs, så lenge det ikke foreligger dom er vedkommende uskyldig?

Hvis du leser tråden og artikkelen så ser du hvorfor det er formulert slik. Teofelia har et godt innlegg som tar for seg nettopp dette.

:lei av å diskutere med folk som ikke leser før de svarer:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:43   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Ja, akkurat det du skriver var mine tanker når jeg leste dette også. Det er tross alt ikke noe bedre med en voldelig mor enn en voldelig far, så det høres merkelig ut synest jeg.

Er det DET du ble sittende igjen med etter å ha lest artikkelen?

Gammel 08-09-10, 14:48   #48
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du leser tråden og artikkelen så ser du hvorfor det er formulert slik. Teofelia har et godt innlegg som tar for seg nettopp dette.

Men det er et godt poeng OlleVia har, hvis man ikke skal bruke den metoden som er i bruk i dag (domstolene), så bør man beskrive hvordan det ellers skal gjøres og av hvem. Artikkelen sier i bunn og grunn bare at det systemet som er i dag ikke fungerer optimalt (og refererer blant annet til det 5 år gamle barnet som ble drept, som jo er et tragisk faktum og bevis på at det ikke er ok i dag.)

Gammel 08-09-10, 14:50   #49
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Vi er på tredje siden, og fortsatt diskuteres stort sett bare semantikk.

Kan vi ikke endre fedre til foreldre og komme oss videre?

Går det an for trådstarter å endre trådoverskriften eller må en modde gjøre det? Skal prøve.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:06   #50
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vi kan snakke om hvordan i alle dager man kan få vurdert dette bedre og grundig nok, men uten involvering av, eller dom i, rettsvesen.

Teofelias prinsipp er bra, men har en seriøs flaw: Men frarøver faktisk også BARNET noe hvis man frarøver det samvær med en velfungerende forelder som kun er mistenkt for vold mot mor. Ikke bare det, men man overlater det også i 100 % varetekt til et menneske som har valgt å fremsette og sannsynliggjøre tilstrekkelig for fordelingssak (men ikke rettssak) voldsanklager. (Jeg velger å bruke "mor" og "far" her, for det blir så tungt med "påstått voldsutsatt forelder" og "påstått voldsutøvende forelder". Kan altså snus).

Det å vokse opp med en mor som er så pass manipulerende krever i hvert fall at man kan ha samvær med en motvekt.

Gammel 08-09-10, 15:09   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke bare det, men man overlater det også i 100 % varetekt til et menneske som har valgt å fremsette og sannsynliggjøre tilstrekkelig for fordelingssak (men ikke rettssak) voldsanklager.

Det å vokse opp med en mor som er så pass manipulerende krever i hvert fall at man kan ha samvær med en motvekt.

Jeg syns det er drøyt å påstå at man er manipulerende om man sannsynliggjør vold, men ikke orker en rettsak, altså. Men det var kanskje ikke det du mente?

Gammel 08-09-10, 15:09   #52
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer på en ting.

Er det bare barn av perfekte foreldre som - etter et samlivsbrudd - skal ha rett til å treffe og kjenne begge foreldrene? Å ikke få treffe en av sine foreldre - far eller mor - er for de aller aller fleste barn et tap.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:10   #53
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns vi kan snakke om hvordan i alle dager man kan få vurdert dette bedre og grundig nok, men uten involvering av, eller dom i, rettsvesen.

Det kan godt hende at dom i rettsvesenet er det beste løsningen hvis man
a) Får minimert ventetiden, eller overført barna under barnevernet mens man venter
b) Senker kravene til bevisene for å hindre samvær, eller snur bevisførselen

Gammel 08-09-10, 15:11   #54
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ah, der ja. Mens jeg skrev kom Polyanna også med mitt poeng.

Gammel 08-09-10, 15:11   #55
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

b) Senker kravene til bevisene for å hindre samvær, eller snur bevisførselen

Hvordan kan du bevise at du ikke har slått noen?

Gammel 08-09-10, 15:12   #56
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det bare barn av perfekte foreldre som - etter et samlivsbrudd - skal ha rett til å treffe og kjenne begge foreldrene? Å ikke få treffe en av sine foreldre - far eller mor - er for de aller aller fleste barn et tap.

I rettsvesenet i dag er det jo mulighet til å få samvær med tilsyn, noe som kan være et alternativ.

Gammel 08-09-10, 15:12   #57
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg lurer på en ting.

Eh, har du lest at det er snakk om mennesker som har utøvd og utøver vold?

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:12   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

a) Får minimert ventetiden, eller overført barna under barnevernet mens man venter

Mener du bort fra begge foreldrene? Det syns jeg i såfall ikke er en god løsning.

Gammel 08-09-10, 15:13   #59
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg syns det er drøyt å påstå at man er manipulerende om man sannsynliggjør vold, men ikke orker en rettsak, altså. Men det var kanskje ikke det du mente?

Hun mener vel i de tilfellene der det viser seg at voldsanklager er grunnløse og kynisk brukes som brekkstang i barnefordelingsaker. De som driver med dette er etter mitt syn dem som mest undegraver kampen mot familevold.

Gammel 08-09-10, 15:14   #60
him
Leser

him sin avatar

Standard

Hvordan kan du bevise at du ikke har slått noen?

På samme måten som det bevises at man har slått noen. Feks ved at barnepsykologer uttaler seg om hva de mener om barna. Barnahageansatte. Karaktervitner. Poenget her må jo være: "Hevet over rimelig tvil".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.