|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
At barn er lojale til det selvutslettende skal ikke tas til inntekt for at samvær er bra.
Dette svarte Polyanna nettopp på: Samvær med tilsyn. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?
Jeg er selvsagt helt enig i at samværet både må være og må oppfattes som trygt. Men det viktige er jo at det er og føles trygt for barnet, tenker jeg. Selvsagt syns jeg ikke barn skal tvinges til samvær med en forelder de er redd for. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
ihuga feminist
Det er i alle fall ikke det som er overskriften i den artikkelen det lenkes til i første innlegg ... |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nå er det vel nettopp derfor dette forslaget har kommet opp, fordi barn som er redd forelder eller har grunn til å bli redd tvinges til samvær slik det fungerer idag. Det er ikke sånn at man ikke kan se alle sider av saken under vurdering, men har barnets beste i sentrum. Og jeg tør påstå at en foreldrer som banker den andre innenfor husets fire vegger umulig kan ha barnas beste i tankene. Og hvordan skjule vold mot den andre for barna hvis man bor under samme tak? Vanskelig. Og den vurderingen man da gjør, ved å utsette barna for dette, bør tas i betrakning når samvær skal bestemmes.
|
|
|
#85 |
|
Leser
|
Nei, beklager. Jeg roter sammen to saker. Den ene er om vold mot partneren automatisk skal regnes som vold mot barnet og den andre er bevisgraden.
|
|
|
#86 |
|
ihuga feminist
Kanskje ikke akkurat mens han/hun banker den andre. Men det trenger ikke nødvendigvis å bety at han/hun ikke vil ha barnas beste i tankene ved et annet høve.
Det er jeg helt enig i. Alle forhold bør tas med når man vurderer samværet. Jeg er bare fryktelig fryktelig redd for alt som ligner på automatikk i slike saker. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nei, alt er som regel ikke svart hvitt, men min personlige mening er at man som regel ikke er godt skikket som foreldrer hvis man er voldelig mot den andre forelderen.
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Det er en del eksempler på at dette forsøkes. Det er svært sjelden disse fullfører en rettsprossess. Det er rett og slett helt usannsynlig at man klarer å koke ihop en troverdig historie, lære den bort til barna og fremstå i alle settinger, døgnet rundt, overfor alle mennesker til enhver tid tilstrekkelig troverdig til at dette er særlig sannsynlig. De kvinner som forklarer at de er utsatt for vold møtes som en hovedregel med en skepsis så intens til dette at det ikke er til å tro. De får også beskjed temmelig umiddelbart om at det er uinteressant. |
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?For informasjonens skyld så har krisesentre rutiner for å sjekke sannhetsinnholdet i det de som kommer dit forteller. Jeg vil mene det er meget - MEGET - vanskelig å koke ihop en troverdig historie som passerer der. |
|
|
|
#90 |
|
På (opp?)tur
|
Selv om barnet ikke er redd for egen sikkerhet, tør jeg påstå at det er hevet over enhver tvil at det lider av å se/høre mamma eller pappa få bank. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Men hva er det å "være forelder"?
|
|
|
#92 |
|
Passiv
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Forøvrig er ikke forslaget slik at voldelige foreldre skal nektes samvær automatisk. Det man sier er at kravene skal senkes. |
|
|
|
#93 |
|
Yes, we can!!
|
Dersom det var "forelder" mot "barn" det stod på, så ville jeg ikke vært i tvil - Teos prinsipp ville vært riktig.
|
|
|
#94 |
|
Yes, we can!!
|
Men hvor mye mer? Vurdert og besluttet av hvem?
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Det står offentlige instanser. Det vil typisk være snakk om krisesenter, lege, sykehus, andre vitner man kan håpe at har sett noe eventuelt. Krisesentrene vil jo da ha meget høy kompetanse på dette. |
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Kirsten Sandberg er en av de største ressursene vi har på dette i landet. Hun stiller sterkt spørsmålstegn og etterlyser at denne brukes i dagens aviser. |
|
|
|
#97 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Jeg har fått dette spørsmålet på prikk, men synes det er greiere å svare på det i tråden]
Jo, jeg mener faktisk det. Per i dag opprettholder man status quo mens man venter på en rettsak, det å gjøre en kuvending å si at man skal endre status til slik den kanskje blir etter en rettsak blir like feil.
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Det var min prikk. |
|
|
|
#99 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?SF og him: Misforstår dere ikke hverandre nå? Sånn som jeg har skjønt det så mener him med at "barnevernet overtar" at barnevernet står fritt til å bestemme hvor barnet skal være, men at det kan godt bestemme at det skal fortsette å være hos forelder med daglig omsorg eller det kan bestemme at akkurat det barnet skal på institusjon.
|
|
|
#100 |
|
Leser
|
Ja, jeg vet jo det. Jeg antak at du hadde en grunn til å si det per prikk og ikke i tråden. Men det å svare som jeg gjorde per prikk, hadde nok blitt litt vel mye.
Som jeg sa i innlegget mitt over, så vil det være flere alternativer. Enten
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 10-09-10 kl 11:45. Årsak: my -> mye |
|
|
|
![]() |
|
|