|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
Hvis det viser seg, så er det vel ikke akkurat et problem lenger, er det?
|
|
|
#62 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er snakk om mennesker som muligens har utøvd vold, men som ikke er dømt for det. Og det er snakk om vold mot mor (eller eventuelt far), ikke mot barn. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?
Foreldrene kan jo for eksempel få samvær under tilsyn. Eventuelt kan barnevernet ta en midlertidig avgjørelse på samvær hos enten far eller mor.
|
|
|
#64 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Som eksempel: Noen jeg kjenner. Fikk barn altfor unge, begge ganske umodne. Hun: Veldig lite fungerende mor. Ustabil. Alkohol. Stadig nye samboere. Han: Vanlig fyr, men ung og under utdanning. Nokså "macho" type. Miltærbakgrunn og veldig stor og sterk. Kan være temmelig brautende. Strengt tatt var ingen av dem spesielt godt egnet til å ha unger. Men han stablet på beina en stabil hverdag, og tok ansvar. Mor var glad til for å slippe.
|
|
|
#65 |
|
Glamorøs
|
Jeg er uenig i at vold mellom foreldre ikke er vold mot barn. Det kan gi alvorlige psykiske traumer å se den ene forelderen omtrent bli drept. Jeg syns også at mennesker som viser at de har så lav impulskontroll og voldelig oppførsel ikke bør ha så mye med barn å gjøre, fordi sjansen for at de sprekker overfor dem også, er rimelig stor.
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Nei.
|
|
|
#67 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg leste det som Kristine la ut her og utrykket enighet om det. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns fremdeles ikke det er en god løsning å ta et mulig traumatisert barn vekk fra omsorgspersonene sine, og ser heller ikke hvordan det skal gjennomføres. Det vil jo bli enormt kostbart. Midlertidig avgjørelse er vel det Teofelia snakker om i et tidligere innlegg også.
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
For familien er det vel en ganske betydelig problem dersom den ene foreldren utsetter den andre for en falsk anklage med så alvorlige potensielle følger.
|
|
|
#70 |
|
Leser
|
Ser ikke du at det å ta en avgjørelse i forhold til hva som er sant uten å kjøre en grundig prosess, vil være ren synsing? Og at en grundig prosess vil ta tid? Hvordan mener du man (og hvem er man?) skal vite hva som er sant "på sparket"?
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Jo. Hvor i allverden mener du at jeg sier noe annet? Jeg sier ingen steder at man ikke skal ha en grundig prosess, men jeg kan da vitterlig synes at du kommer med dårlige forslag til hva man gjør med barnet under denne prosessen.
|
|
|
#72 |
|
Sviiisj!!
|
Heh. Problemet er nok snarere i de tilfellene der det ikke viser seg, altså at manipuleringen er vellykket. Jeg er helt enig i at det er i mindretallet av slike saker. Men det er en vanskelig avveining mellom å unngå å straffe uskyldige, og å beskytte mulige ofre.
|
|
|
#73 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg kan ikke mye om traumer. Når du skiller klart mellom vold mot mor eller far, og vold direkte mot barn, blir jeg usikker på hvor mye du kan om det også. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Leser
|
For meg ser det ut som du foreslår at barnet skal være under omsorg av den som anklager den andre forelderen for vold. Og det vil bli problematisk, jeg kan ikke tenke meg noe annet.
|
|
|
#75 |
|
ihuga feminist
Men er det dette vi snakker om? Vil ikke en forelder som "omtrent blir drept" melde dette til politiet slik at dette havner i rettsvesenet?
Har du noen statistikk på dette? Jeg syns man skal være forsiktig med å frata et barn rettigheten til to foreldre basert på at den ene forelderen har vist dårlig impulskontroll og utøvet vold mot et annet voksent menneske. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Lille meg: Samvær med tilsyn bør kunne dekke begge parter behov i sånne sammenhenger. For jeg er enig med deg at det kan hende det har en verdi for barn å ha kontakt med, vite hvem er, kjenne til, etc. en forelder, selv om denne ikke er egnet til å være forelder. Men det må være og oppleves trygt!
|
|
|
#77 |
|
ihuga feminist
Jeg vet i alle fall om barn som har blitt utsatt for vold av sine foreldre, men som likevel er glade i foreldrene og som ønsker å ha kontakt med dem. Det er slike ting jeg har i bakhodet når jeg kommenterer saker som dette. En diskusjon rundt samvær bør ta med også denne siden av problemstillingen. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Leser
|
Jo, det er mye dette det snakkes om. Det at man er dømt for vold mot den andre parten i et parforhold gir ikke automatisk noen innvirkning på samværet i forhold til barn.
|
|
|
#79 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#80 |
|
Ringskrømt
|
|
![]() |
|
|