Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 12:09   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Enig med deg, Floksa - jeg tror NOHA undervurderer folk. Men som du sier, det ville vært fint om folk ble mer bevisst på forholdene rundt dyrehold generelt, og det aller beste ville vært om det virkelig ble fokus på kortreist mat og nærslakterier. Jeg tror ganske mange er villige til å betale litt mer for kjøttet om man vet at dyrene har hatt det så bra som mulig - helt til det aller siste.

Det er litt begge deler. Feks økologisk er ikke produkter som selger spesielt godt i Norge. Det finnes en del som betaler ekstra for at dyra skal ha det bedre og for spesielle produkter dyrket fram økologisk, (og mange av dem hører nok til i sjiiktet som frekventerer FP) men den jevne forbruker er ikke villig til å fire noe særlig på kravet om billig mat.
Man svarer gjerne på undersøkelse at man vil ha kortreist mat fra dyr som har det godt, men når man kommer i butikken er det lommeboka som bestemmer. Norge er litt unikt og rart sånn.

Men jeg tror håper vi nærmer oss et skille. Der også folk flest forstår at billig mat har en pris, en høy pris. Det norske landbruket er i ferd med å bli industrialisert, høyere effektivitet og stadig større press for å greie å drive gjør også at vi taper noe på veien. Noe det ikke går ann å sette penge verdier på. De som har svart i denne tråden har sett det lyset. Og jeg håper de går ut å sprer det glade budskap for det trengs.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:12   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noah.

Gammel 08-09-10, 12:15   #43
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en pysekjøttspier. Ingen problemer å spise kjøtt - så lenge jeg ikke SER at det har vært et dyr. Syltelabber, tungerull etc utgår derfor. Jeg fant ikke bildene provoserende eller støtende. Det er ekkelt å se levret blod, men det kan jo være like ille på bilder av hva som helst, egentlig.

Gammel 08-09-10, 12:23   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Noah.

Gammel 08-09-10, 12:23   #45
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg venter med å se på bildene til jeg har spist lunsj :sart: , men utfra hva dere beskriver skal jeg nok tåle det, ja. Derimot hadde jeg store problemer med å spise koteletter i et år etter å ha jobbet i ferskvaredisk og rengjort kjøttsaga. Det var ikke med tanke på det makabre i å skjære opp dyrelik, altså. Det var heller tanken på bakterier og sånt, og at det så så inmari uapetittelig ut.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:25   #46
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå er jo folk flest rimelig mye teitere enn FP-erne.

Jepp.
:har hørt innringerdebatt om dette på radio her om dagen:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:38   #47
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Dette plager meg overhodet ikke. Jeg synes dyr skal ha det så bra som mulig, men dyr er og blir dyr, og jeg liker kjøtt.

Men så er jeg fæl óg. Pusen min får ikke engang være inne på soverommet mitt. Ikke blir hun behandlet som et menneske heller.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:55   #48
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Men så er jeg fæl óg. Pusen min får ikke engang være inne på soverommet mitt. Ikke blir hun behandlet som et menneske heller.

What!?

Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:57   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne reportasjen sjokkerte ikke meg. Jeg har sett mye vondere bilder fra slakterier. Jeg syns ikke slakting og dyretransport er uproblematisk, og er en av dem som kjøper kjøttprodukter der dyra har hatt det best mulig, både før og under slakting.

Og som en liten fnisekommentar:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:42   #50
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Å herregud! (til Vogue-forside)

Jeg spiser kjøtt, men ville glatt betalt mer for kortreist, gårdsslaktet vare. Vi har en gård med okser og gris som nesten nærmeste nabo, men dyra må transporteres i nesten en time til slakteriet, og så en time tilbake før jeg kan spise kjøttet.

Ja til kortreist mat og gårdsslakterier!

Gammel 08-09-10, 14:46   #51
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jepp.
:har hørt innringerdebatt om dette på radio her om dagen:

Den hørte jeg også på, men jeg måtte bare skru av, jeg blir litt for engasjert.......

Gammel 08-09-10, 17:22   #52
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med Eia; jeg betaler gladelig mer for kortreist, lykkelig kjøtt og er en bevisst forbruker.

Skulle ønske det var lettere å få tak i.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.