|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Det er et tema jeg har tenkt en del på, ja. Delvis fordi jeg synes det er interessant å se hvor ulikt mennesker håndterer situasjonen når de legger på seg i voksen alder, og også fordi jeg kjenner en som slet veldig med å få jobb og vedkommende følte at vekten var årsaken.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg passer ikke helt inn i det du tror noe om her. Jeg har over 6 års høyskoleutdannelse, og jeg går ikke rundt å tenker at andre tenker at jeg ikke har selvkontroll. På jobb har jeg stålkontroll. Nå kommer jeg riktignok aldri til å bli noen leder, men det er fordi jeg ikke har noe ønske om å bli inspektør eller rektor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Born to run
Såvidt meg er bekjent fins det ingen sammenheng mellom overvekt og "dårlige" mennesker.
![]() |
#64 |
Born to run
Selvsagt fins det høyt utdannede som er overvektige - det var snakk om gjennomsnittlig BMI og da vil det naturligvis være høyt utdannede som har høy vekt og lavt utdannede som har lav BMI.
![]() |
#65 |
|
Nei, det er ikke problematisk for meg at du tror og mener, men du trekker noen ganske heftige konklusjoner om hva overvektige mener og synes om seg selv og hvilke konsekvenser det får i arbeidslivet. Selvsagt kan du synse selv om du ikke er overvektig, men konklusjonene blir litt for enkle, og du skal ikke se bort i fra at du støter noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
i tåkeheimen
|
Virkelig?
![]() |
#67 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Ja, kanskje det er en drøy påstand? Men i min jobb treffer jeg mange overvektige som ønsker å gå ned i vekt. Mange av dem klager over at de ikke har tid til å trene. Det er ikke så mange som klager over at de ikke greier å la være å spise feil mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Born to run
Kanskje konklusjonene var heftige, men jeg har faktisk tro på at noen tenker slik. Jeg er sikker på at det sitter godt kvalifiserte overvektige arbeidstakere ute i det ganske land som kunne blitt strålende ledere hvis de fikk prøvd seg. Det er forferdelig om en overvektig ikke får en jobb pga vekten, det er diskriminering på høyt plan - og jeg håper jeg tar feil når jeg skriver at jeg tror en av årsakene til at det er få overvektige i lederstillinger er nettopp dette.
![]() |
#69 |
Medlem siden: Sep 2007
Hva ville du sagt til meg hvis jeg kom til deg for å trene? Problemet mitt sitter i hodet, jeg trener som sagt ganske mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
Det du sier nå, kan jeg være mer enig i. Tidligere så det ut som om du mente at det var på grunn av de overvektiges holdninger til seg selv at de ikke fikk disse jobbene, mens jeg mener at de handler mer om at de blir diskriminert av andre. Nå ser det ut som om vi er mer enige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
Men derfra til at de tenker at "da kan jeg bare fortsette å være feit"? Du kan jo ikke lese tankene deres. Du vet ikke hva som ligger bak de enkeltes historie selv om du treffer dem gjennom jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektigHar aldri vært tynn, så jeg vet ikke hvordan jeg ville tenkt i en evt. overgangssituasjon fra det ene stadiet til det andre. Det må i tilfelle bli fra overvektig til fedme det da, og der har jeg vært mange ganger. Jeg vet hva som er riktig/anbefalt/sunt/lurt, men å følge det opp er en helt annen sak.
![]() |
#73 |
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg ville sagt hjertelig velkommen til deg og oppmuntret deg til å fortsette å trene, naturligvis! |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Ok, dårlig formulert, samt preget av en samtale med min kraftig overvektige venninne tidligere i uken. Beklager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
can-jur
|
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg er tjukk fordi jeg spiser for mye, og formye av feil ting.
![]() |
![]() |
#76 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektigNoen ganger går det så sakte og gradvis at det ikke merkes ordentlig før det er "for sent". Jeg har gått opp i rykk og napp siden jeg var 18, og "plutselig" er jeg en 95-kilos tredveåring.
![]() |
![]() |
#77 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp. Denne beskrivelsen passer på meg.
Akkurat. Jeg gikk opp 12 kg og trodde jeg hadde gått opp ca 2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
can-jur
|
Nå kommer jeg sannsynligvis til å få hodet hogget av, men det handler jo om å ta seg sammen, også med 100 kg overvekt.
![]() |
![]() |
#79 |
Tøff
|
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg har vært normalvektig hele livet frem til jeg fikk en depresjon i 25-års alderen. Den ble "behandlet" med piller, og bare piller. Antidepressiva er ikke tingen om du trenger å "ta deg sammen" og "ville det".
![]() |
#80 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Fra tynn/slank til overvektigSelvfølgelig må man jobbe for å klare det, det krever også jobbing selv om man feks. er vektoperert. Ting kommer ikke bare av seg selv, som regel. Men det ER litt provoserende når folk sier til et menneske på 150 kg "det er baaare å spise mindre og trene mer, jeg gikk ned 10 kg i fjor ved å bytte ut loff med grovbrød".
![]() |
|
|