|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Den følelsen handler ikke nødvendigvis om antall kilo. Det som skiller sykelig overvektige fra dem som ikke er det er hvor synlig skammen er. Mange sykelig overvektige opplever å bli beglodd eller å kun være interessant pga sin størrelse. Å bli beglogg og kommentert opplever mange som skiller seg ut med sitt ytre, ikke bare sykelig overvektige. Det er ufattelig at folk tillater seg å kommentere andre negativt på en slik åpenbar måte.
|
|
|
|
#242 |
|
Pauset
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDet er mange grunner til at mennesker blir overvektige. Dette er det forsket masse på. Det er ikke bare snakk om å spise riktig mat og trene. Det er vaner og handlinger som også skal endres. Kanskje er det en hel familie som må endre livet de lever. En må endre seg psykisk og tankemønstre må brytes. Dette krever mye av den det gjelder, og det er også viktig å få støtte av de nærmeste også. I en stresset og krevende hverdag er det lett å skyve det foran seg mens kiloene øker på. Etter et svangerskap føles det vanskelig å ta tak i det osv. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
Erfaren nok
|
Men samtidig trenger man ikke være særlig stor heller.
|
|
|
#244 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, absolutt ikkje. Men å seie at en ikkje er overvektig når en bruke 42 blir like feil som å seie at en er det.
|
|
|
|
#245 |
|
lider av tastleksi
|
Det er ubeskrivelig. Og destruktivt.
|
|
|
#246 |
|
Ferdiglada
Sv: Fra tynn/slank til overvektigNo såg eg at der laga ny tråd om dette.
|
|
|
|
#247 |
|
Bare sær
|
|
|
#248 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektig*svarer på HI*
|
|
|
#249 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDet er ultrateit å bruke størrelser som normal for hva som er overvekt og ikke. Størrelser handler om komfort, noen trives best med klær som skjuler alt mens andre foretrekker klær som viser alt. Derav ulike størrelser selv om personene er like store av utseendet. Dessuten: Kroppsbygningen kan tilsi en størrelse opp fordi skuldrene er bredere enn "normalt" eller hoftebeina stikker ut. Dessverre er det ikke mulig å slipe bort utstikkende bein.
|
|
|
|
#251 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Dette har jeg også undret over.. Har skummet endel av tråden, men har endel igjen...ikke bare endel men mange sider! Tror her er mange gode svar iallefall. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Passiv
|
Den følelsen er det mange som har, ja. Kilo eller ikke kilo. Men det som er litt annerledes er at den er der nesten uten unntak hos de som er svært overvektige. Ellers i befolkningen kan det være en og annen som har det sånn med seg selv. Mens i gruppen med stor overvekt så er dette normalen. (Med noen få hederlige unntak, heldigvis.) |
|
|
|
#253 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigMetallica: Siden du ikke synes Veravera er på villspor når hun sier at man bare kan skjerpe seg, og er enig i at snakk om problemer som årsaken til ekstrem fedme bare er vas, lurer jeg på; har du hatt ekstrem fedme noen gang? |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Jeg synes at du setter det veldig på spissen når du formulerer utsagnene hennes på den måten. Jeg har skumme hele tråden... |
|
|
|
|
|
#256 |
|
... med mjuke pigger...
Link til undersøkelsen du viser til..?
|
|
|
|
#258 |
|
Textrovert
|
Selvsagt. For meg var operasjonen et grep for å få bukt med selve overvekten. Jeg håper at dersom jeg klarer å gå ned en del, så slapper jeg litt mere av slik at jeg har overskudd til å ha fokus på det som trigger overspisingen min. Jeg er i alle fall ikke sterk nok til å kjempe på begge fronter samtidig.
|
|
|
#259 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sånn var det for meg også. Vekten måtte bort asap, sånn var det bare, så jeg i stedet kunne konsentrere meg om psyken og ikke kjempe mot begge deler samtidig. Det er det mange ikke skjønner, det å kjempe både mot psyken OG vekten, spesielt når overvekten ofte er det sterkeste middelet mot en balansert psyke, er ofte en håpløs kamp. Og det har hjulpet mye for meg, heldigvis.
|
|
|
#260 |
|
... med mjuke pigger...
(min utheving) Jeg har også en forestilling om at det er slik, men hvis ingen her har lest forskning på det kan det være at det kun er en forestilling. Det kan være mulig å ha godt forhold til både seg selv og kroppen til tross for stor størrelse (eller veldig liten størrelse) og kanskje det er slik at flere har det selv om media vil ha det til at en skal være misfornøyd og halvdeprimert med det samme en kan fylle en hånd med fett.
|
|
![]() |
|
|