Sv: Gebiss i Storbritannia
Hei.
Som jeg har skrevet før er jeg bare 18 og har helsett oppe og nede pga av en genetisk feil.
Gebisset har jeg blitt vandt med nå og tenker ikke så mye på det. Men nå og da kommer en øyenåpener fra mennesker en ikke hadde forventet skulle kommentere det. Jeg var hos fastlegen min for første gang pga at jeg kom fra USA og hadde ingen fastlege fordi jeg bodde der lenge.
I løpet av undersøkelsen måtte jeg gape opp og så sa hun . Å herre gud du har jo gebiss og er tannløs i den alderen. Jeg var sjokkert over utbruddet. Men da hun sa at det går vel slik med mye cola og snop.
Da sprakk det for meg og sa at kunne det ikke falle en lege inn at når man har gebiss når man er 18 så er det kanskje andre grunner for det enn cola og snop. Jeg terminerte timen og sa at jeg ikke var tjent med en slik holdning og ville ha en annen lege.
Hun er vel ca midt i 50 årene og har glemt konduite.
>Dette bare gjenspeiler stigmaet det er mot gebiss her i landet.
Det er jo derfor det er så vanskelig for et ungt menneske med gebiss her i sosiale sammenkomster. Bekjendte og dating etc.
Jeg vet at man er innpodet fra barnsben a at har man gebiss har man ikke pusset tennene, har hatt spiseforstyrrelser eller lignende. Og disse menneskene vet ikke bedre og er unnskyldt, men media og tannleger burde også fremhevet at det er andre grunner også.
Igjen må jeg si at det å ha gebiss er ingen tragedie i det hele tatt. Da tenker jeg på det å ha det i munnen og spise og snakke. Munnhygienen er mye mye enklere med gebiss og man kan velge sitt smils utseende når som helst man er villig til å betale. Vel bare noen fordeler andre er det også, men det passer ikke her.
|