Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Det er ikke meg du spør, men jeg svarer likevel, jeg. :raus: Ja, jeg har vært på stort industrielt slakteri og jeg har vært med på hjemmeslakting (med profesjonell slakter). Dyrene var veldig mye mer stresset på siste enn på første, uten at jeg mener at erfaringsgrunnlaget mitt er stort nok til å si noe generelt. Utfallet var like uheldig for dyrene på begge steder, pussig nok.
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Hvordan se du at et dyr er redd for blod?
Når jeg slakter hjemme så vaser nemlig både hest, sau og ku ubekymret over bloddammen..
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Nei, det har jeg ikke.
Hvordan ser man at dyr er redd for blodlukt?
Jeg er helt for god dyretransport, og slakterier som gjør det mest mulig humant for dyra, men vi kan nok ikke unngå at de blir noe som helst redde i det hele tatt. Det kan man heller ikke unngå på et gårdslakteri.
Embs; jeg har da motsatt erfaring. At dyrene var mye mindre stresset på gårsdslakteriet. Men alt har vel med settingen å gjøre sant? Dersom dyrene står i en binge og det slaktes rett utenfor den, så selvf. blir dem like stresse der!
For plante-etende dyr er ikke lukten av blod, noen god lukt... Det er vel logisk? Heller en lukt som skremmer.. (dyrene blir oppkavet, urolige, feks. fnyser/blåser i nesen, tramper med foten , ruller med øynene bakover..enkelte kan også nesten skumme rundt munnen. Det er tegn på redsel ja). I en stresset situasjon vil lukten av blod dermed gjøre dyrene enda mer redde. Og jada, det finst ganske sikkert dyr som ikke bryr seg om det, akkurat som hos mennesker..
|