Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladets nye gjestetegneserie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-10, 20:29   #41
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg klarer ikke helt å se at den er så fornærmende og provoserende, men jeg synes overhodet ikke den er morsom. Det er mulig jeg ikke skjønner poenget.

Det har antagelig noe med at et utviklingshemmet barn vant Lano-unge konkurransen for 2010.

Gammel 30-09-10, 20:32   #42
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det har antagelig noe med at et utviklingshemmet barn vant Lano-unge konkurransen for 2010.

Åja - det har ikke jeg fått med meg.

Men altså, jeg synes den er helt blottet for humor. Jeg klarer ikke å finne den støtende engang, for jeg finner ikke forsøket på humor i utgangspunktet. Den er bare pinlig dårlig, og det er besynderlig at den får plass på siden til Dagbladet i utgangspunktet?

Gammel 30-09-10, 20:36   #43
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg innrømmer at jeg ofte ler hjertelig av ting som er politisk ukorrekt, men dette her var jo ikke morsomt på noen som helst måte.

Blir ikke så veldig provosert heller, jeg får et inntrykk av at de fleste stripene er ganske velvillig ment på et vis (med unntak av Lanostripa kanskje).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:12   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ah. Det har ikke jeg fått med meg, det er liksom ikke min verden. Da er jeg enig i at det kan virke parioderende, ja. For meg var det bare knips, bilde, lanounge, åååkeeii?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:34   #45
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men altså, jeg synes den er helt blottet for humor. Jeg klarer ikke å finne den støtende engang, for jeg finner ikke forsøket på humor i utgangspunktet. Den er bare pinlig dårlig, og det er besynderlig at den får plass på siden til Dagbladet i utgangspunktet?

Helt enig. Det er jo ikke humor med bismak engang; det er bare ikke humor.
Men konseptet "tegneseriestripe med en and med Downs(!) i hovedrollen" er jo i utgangspunktet smakløst i mitt hode.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:42   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble uvel da jeg leste igjennom stripene.

Gammel 30-09-10, 21:50   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjeldent jeg blir lei meg av tegneserier. Denne gjorde bare vondt. Den var stygg - rett og slett stygg.

Gammel 30-09-10, 22:54   #48
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, for å presisere litt. Jeg tror at det vil være fint å inkludere folk med ulike funksjonshemminger i større grad enn det som blir gjort i dag. I tv-programmer (det har jo kommet en egen kanal for og med psykisk utviklingshemmede) og humorprogrammer og hva det måtte være. Problemet med denne serien var ikke nødvendigvis at anden hadde downs. Problemet var at de tingene som gjerne knyttes til downsdiagnosen ble gjenstand for latter. Som f.eks at de gjerne er lave av vekst, lett legger på seg og har lavere iq enn folk flest. Jeg synes liksom ikke dette var selvironi-morsomt heller.

Gammel 30-09-10, 23:03   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er provoserende i seg selv at en tegneserie har en "person" med downs i hovedrollen, eller handler om det å være utviklingshemmet. Jeg ler ofte av politisk ukorrekt humor og synes veldig mye kan unnskyldes hvis det er intelligent og morsomt fremstilt.

Denne serien derimot, var ikke antydningsvis morsom, syns jeg. Jeg syns faktisk den er så dårlig at jeg måtte lese stripene flere ganger for å se om det var et poeng jeg gikk glipp av, for dårlig skal normalt ikke stripene i Dagbladet være. Og det er selvsagt mulig jeg gikk glipp av poenget, men jeg landet på at den trolig bare var poengløs og teit (og tidvis slem).

Og denne uttalelsen bidrog ikke akkurat til å overbevise meg om tegnerens humor og velutviklede kritiske sans.
"- Man vil alltid finne noen som lar seg provosere, uansett hva man gjør. Men dette er gjort på en søt og uskylding måte, så hvis noen blir provoserte av dette, så er det leseren det er noe galt med, ikke meg."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 23:35   #50
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Ikke morsomt på en flekk.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 00:19   #51
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke morsomt.

Altså, jeg ler meg fillete av de skikkelig støgge damene i Pondus, og det er jo i grunnen lytehumor. Men dette var jo bare fryktelig platt og trist. Hvor var det meningen det skulle være morsomt, liksom?

Gammel 01-10-10, 01:25   #52
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Uansett hva du gjør bør det i alle fall holde en viss standard i forhold til kvalitet. Dette er jo rett og slett fornærmende hva den delen angår.

Og jeg ser ikke humoren. Jeg har lett, men den er rett og slett ikke der.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 02:04   #53
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Som kusinen til verdens herligste gutt / mann med Downs kjenner jeg igjen en del av handlingene og reaksjonene til denne anda.

Mulig intensjonene er gode, men gjennomføringen blir bare helt feil. Helt, helt feil. Jeg må lese stripene flere ganger for å fatte poenget, og selv om det muligens skildrer måten mennesker med Downs løser ting på blir det portrettert (riktig ord?) på en helt feil måte.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 09:05   #54
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

selv om det muligens skildrer måten mennesker med Downs løser ting på blir det portrettert (riktig ord?) på en helt feil måte.

Nemlig - det er det jeg blir lei meg for når det gjelder denne serien. Vi skal liksom sitte og le av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag og lever sitt liv. Hva f(piip) er gøy med det?

Jeg skulle forresten likt å vite hvordan mennesker med Downs oppfatter denne serien? Svært mange av disse menneskene er helt i stand til å reflektere over sitt syndreom, sin annerledeshet - og de aller fleste av disse menneskene misliker å bli gjort narr av/ledd av fordi de er annerledes enn "folk flest."

Elendig kvalitet til side - dette er ikke humor.

Gammel 01-10-10, 09:26   #55
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes ikke den var morsom i det hele tatt. Jeg synes anden fremstilles som dum og det provoserer meg. Dessuten er det null humor i stripene, hva er morsomt liksom?

Jeg skal jaggu spørre venninnen min som har Downs hva hun synes.

Gammel 01-10-10, 09:29   #56
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Altså, for å presisere litt. Jeg tror at det vil være fint å inkludere folk med ulike funksjonshemminger i større grad enn det som blir gjort i dag. I tv-programmer (det har jo kommet en egen kanal for og med psykisk utviklingshemmede) og humorprogrammer og hva det måtte være. Problemet med denne serien var ikke nødvendigvis at anden hadde downs. Problemet var at de tingene som gjerne knyttes til downsdiagnosen ble gjenstand for latter. Som f.eks at de gjerne er lave av vekst, lett legger på seg og har lavere iq enn folk flest. Jeg synes liksom ikke dette var selvironi-morsomt heller.

Nettopp! Det mener jeg også. Jeg tror han påsto at han skulle lage hverdagshumor sett fra synsvinkelen til en med downs, noe som forsåvidt hadde vært gangbart. Men dette ble jo bare latterliggjøring, uansett hvordan man vrir og vender på det. og dessuten ikke noe særlig morsomt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 09:33   #57
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke morsomt i det hele tatt faktisk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 12:42   #58
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"- Man vil alltid finne noen som lar seg provosere, uansett hva man gjør. Men dette er gjort på en søt og uskylding måte, så hvis noen blir provoserte av dette, så er det leseren det er noe galt med, ikke meg."

Jeg håpte i det lengste at han som sto bak stripene i det minste hadde gode intensjoner bak serien, bare at det kom veldig dårlig fram. Dette bekreftet dessverre at det jeg fryktet også stemte. Og passer godt sammen med det som her vært noe jeg har trodd på i mange år, at det er den som avgir et budskap som har hovedansvaret for at det faktisk når fram. Ut i fra hva jeg ser fra denne tråden (veldig få som ler), har han bommet noe så til de grader. Å legge ansvaret over på leserne blir helt patetisk. Det ville stått mer respekt av uttalelsen hvis han var lei seg over at folk ble støtt, og samtidig forsikret om at intensjonen med serien ikke var å støte folk.

Gammel 01-10-10, 13:47   #59
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nemlig - det er det jeg blir lei meg for når det gjelder denne serien. Vi skal liksom sitte og le av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag og lever sitt liv. Hva f(piip) er gøy med det?

Men det er jo veldig ofte dette som er tematikken i tegneserier (i alle fall stripeserier i Norge). Vi ler av hverdager og liv som vi kjenner oss igjen i. Både Nemi, Pondus, Radio Gaga, Lunch og Dilbert spiller på at man parodiserer hvordan folk opplever hverdagen sin og lever livet sitt.

Mye av det man ler av er jo gjenkjennelsesfaktoren. Jeg feks synes denne er velig morsom og "treffende", men det er ikke sikkert at folk som ikke strikker synes den er så gøyal.

Jeg synes som sagt ikke denne serien var morsom, for meg ble det skivebom (med unntak av den stripen jeg har limt inn tidligere i tråden).

Gammel 01-10-10, 14:15   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HVIS han hadde klart å lage en humoristisk fremstilling av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag, med en lun og god tvist, så syns jeg det må være helt gangbart. Syretesten må vel være om de med Downs selv kan kjenne seg igjen og humre litt av det.

Jeg tror faktisk en sånn stripe vil være veldig krevende å lage, men sikkert ikke umulig.

Men denne var overfladisk, dum og ikke godt tegnet en gang. Og da blir det bare krenkende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.