|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie
Det har antagelig noe med at et utviklingshemmet barn vant Lano-unge konkurransen for 2010.
|
|
|
#42 |
|
By the Sea
|
Åja - det har ikke jeg fått med meg.
|
|
|
#43 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieJeg innrømmer at jeg ofte ler hjertelig av ting som er politisk ukorrekt, men dette her var jo ikke morsomt på noen som helst måte.
|
|
|
|
#44 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ah. Det har ikke jeg fått med meg, det er liksom ikke min verden. Da er jeg enig i at det kan virke parioderende, ja. For meg var det bare knips, bilde, lanounge, åååkeeii?
|
|
|
#45 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Det er jo ikke humor med bismak engang; det er bare ikke humor. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieDet er sjeldent jeg blir lei meg av tegneserier. Denne gjorde bare vondt. Den var stygg - rett og slett stygg.
|
|
|
#48 |
|
Ekvilist
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieAltså, for å presisere litt. Jeg tror at det vil være fint å inkludere folk med ulike funksjonshemminger i større grad enn det som blir gjort i dag. I tv-programmer (det har jo kommet en egen kanal for og med psykisk utviklingshemmede) og humorprogrammer og hva det måtte være. Problemet med denne serien var ikke nødvendigvis at anden hadde downs. Problemet var at de tingene som gjerne knyttes til downsdiagnosen ble gjenstand for latter. Som f.eks at de gjerne er lave av vekst, lett legger på seg og har lavere iq enn folk flest. Jeg synes liksom ikke dette var selvironi-morsomt heller.
|
|
|
#49 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieJeg synes ikke det er provoserende i seg selv at en tegneserie har en "person" med downs i hovedrollen, eller handler om det å være utviklingshemmet. Jeg ler ofte av politisk ukorrekt humor og synes veldig mye kan unnskyldes hvis det er intelligent og morsomt fremstilt. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieIkke morsomt på en flekk. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Shake it out!
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieIkke morsomt.
|
|
|
#52 |
|
Tøff
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieUansett hva du gjør bør det i alle fall holde en viss standard i forhold til kvalitet. Dette er jo rett og slett fornærmende hva den delen angår.
|
|
|
#53 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieSom kusinen til verdens herligste gutt / mann med Downs kjenner jeg igjen en del av handlingene og reaksjonene til denne anda. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Nemlig - det er det jeg blir lei meg for når det gjelder denne serien. Vi skal liksom sitte og le av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag og lever sitt liv. Hva f(piip) er gøy med det?
|
|
|
#55 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieJeg synes ikke den var morsom i det hele tatt. Jeg synes anden fremstilles som dum og det provoserer meg. Dessuten er det null humor i stripene, hva er morsomt liksom?
|
|
|
#56 |
|
Sviiisj!!
|
Nettopp! Det mener jeg også. Jeg tror han påsto at han skulle lage hverdagshumor sett fra synsvinkelen til en med downs, noe som forsåvidt hadde vært gangbart. Men dette ble jo bare latterliggjøring, uansett hvordan man vrir og vender på det. og dessuten ikke noe særlig morsomt.
|
|
|
#58 |
|
Ekvilist
|
Jeg håpte i det lengste at han som sto bak stripene i det minste hadde gode intensjoner bak serien, bare at det kom veldig dårlig fram. Dette bekreftet dessverre at det jeg fryktet også stemte. Og passer godt sammen med det som her vært noe jeg har trodd på i mange år, at det er den som avgir et budskap som har hovedansvaret for at det faktisk når fram. Ut i fra hva jeg ser fra denne tråden (veldig få som ler), har han bommet noe så til de grader. Å legge ansvaret over på leserne blir helt patetisk. Det ville stått mer respekt av uttalelsen hvis han var lei seg over at folk ble støtt, og samtidig forsikret om at intensjonen med serien ikke var å støte folk.
|
|
|
#59 |
|
Leser
|
Men det er jo veldig ofte dette som er tematikken i tegneserier (i alle fall stripeserier i Norge). Vi ler av hverdager og liv som vi kjenner oss igjen i. Både Nemi, Pondus, Radio Gaga, Lunch og Dilbert spiller på at man parodiserer hvordan folk opplever hverdagen sin og lever livet sitt.
|
|
|
#60 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dagbladets nye gjestetegneserieHVIS han hadde klart å lage en humoristisk fremstilling av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag, med en lun og god tvist, så syns jeg det må være helt gangbart. Syretesten må vel være om de med Downs selv kan kjenne seg igjen og humre litt av det.
|
![]() |
|
|