Sv: Vet din partner ...
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg skjønner godt at folk har lyst til å holde på med det de synes er gøy eller minst kjipt av husarbeidet, og det som er ekteskapsbevarende. Samtidig ser jeg det som et problem på makronivå at kvinner generelt sett liker å sysle med de tingene som er knyttet til omsorg av barna (f.eks å ta ansvar for klesbeholdningen og "riktig" ( ) påkledning) og at menn tar vare på "harde" ting som bil og gressklipper. Dette fordi foreldre som rollemodeller etter mitt syn oftest er viktigst i forhold til holdningsoverføring til barn, og fordi det etter mitt syn er svært viktig samfunnsmessig at menn tar større del av omsorg for barna sine enn det som har vært tradisjonen. Det er jo ikke tilfeldig at en kvinne liker å sørge for (eller tar ansvar for) at barna er riktig kledd, og at menn liker (eller automatisk ansvar for) å sørge for at bilen er riktig kledd? Man har blitt oppdratt slik.
Mannen har like mye omsorg for våre barn som jeg har, og han trenger ikke å bevise det ved å kjøpe barneklær, altså. Jeg bryr meg ærlig talt lite om hvorfor det er sånn. Han er (langt over snittet) interessert i bil, og tar derfor hånd om den, og han er sterkere enn meg og klipper derfor gresset (jeg klarer ikke å starte the damn thing.) Men han er også den som har jentene med på tur - både sammen og hver for seg, som lærer opp mellomste til å skru bil (og som simpelthen elsker det), og som tuller og tøyser med dem, leser for dem om kvelden osv. Det er sånt som betyr noe. Ikke hvem som handler klær eller hvem som skifter dekk.