Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godis i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 20:59   #61
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja slik er jo jeg nødt til å tenke, men jeg tror ikke barnet opplever det slik. For ham så er det foreløpig noe jeg "nekter" ham.

Jeg er vokst opp som matallergiker, og er enig med Skremmern. Jeg synes det er snakk om to ganske forskjellige ting.

Gammel 16-02-07, 20:59   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja slik er jo jeg nødt til å tenke, men jeg tror ikke barnet opplever det slik. For ham så er det foreløpig noe jeg "nekter" ham.

I forhold til soya, gjær, redsel for melkeproteiner og "spedd mat" er det ikke intoleranse og allergi som er årsak til at foreldre ikke vil at barna skal spise, men heller et spørsmål om helse. I slike tilfeller blir jo også enkeltforeldre "nødt" ut i fra egen overbevisning til å nekte barn noen som alle andre får.

Tror du ikke at snop er mer tiltrekkende for de fleste barn enn frukt, nøtter og egg? Jeg tror absolutt at barnet opplever en forskjell, og dermed føler seg urettferdig behandlet (for han får jo snop av og til hjemme, så hvorfor ikke nå?). Produkter han er allergisk mot får han derimot aldri, med påfølgende forklaring. Isolert sett blir de fleste barn storfornøyde når de blir tilbudt oppskåret frukt, men i barnehagen, når alle de andre får noe annet, blir det litt annerledes.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:00   #63
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Candidaskeptikerne vil jo mene at gjær er like farlig om ikke farligere for kroppen som sukker.

Vi skal snart ha kostholdsmøte i vår barnehage. Jeg håper ikke den blir helt sukkerfri, men går gjerne med på en ordning sånn at bursdagene blir frukt- eller varmmat dager. Blir den sukkerfri går det helt greit, men jeg ville helst at den ikke helt ble det. Jeg trenger ikke opplyses og vet mye om kosthold, det går bare på mine egne meninger og prinsipper rundt temaet.

At dere nordmenn kaller snop og annet søtt for GODT, det har jeg tidlig lagt merke til. Og at "å kose seg" i 90% av tilfellene innebærer mat. Det er litt problematisk, synes jeg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:00   #64
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hver eneste feiring skal bestå av oppskåret frukt, blir det jo lite stas for det barnet som ikke kan spise det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:01   #65
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn totalt sett så er jo en bolle med krem "verre" enn en seigmann og litt sjokolade? Boller er jo en av verstingene egentlig? .

Jeg skjønner prinsippet. Men jeg er nok ikke den som hisser meg opp over det, til tross for at jeg er pedagog selv - og jobber for et godt kosthold i barnehagen. Dette skjer så sjelden, at jeg tror ikke det utgjør noe.

Og det med å koble kos til snop er i hovedsak noe som barna evt lærer av sine foreldre, ikke de få gangene de får litt sjokolade og seigmann i bhg. Det er vel evt bare karneval og jul?

Om foreldre er bevisst dette hjemme, så tror jeg ikke de 2 gangene i året er skadelig. Unødvendig - ja. Men orker ikke hisse meg opp over det.

Kjeks inneholder jo like mye sukker det og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:05   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne

Av det du nevner, Hønni, så ville jeg reagert aller mest på brus på tur. Det har virkelig ingenting med en barnehage å gjøre, og i min verden hører ikke brus og tur sammen heller. Hvis dette er ting som skjer dann og vann i bhg til guttene skjønner jeg godt hvorfor du reagerer på godtepose på karneval. I seg selv synes jeg ikke det er så ille med litt godt på en karnvalsdag, men mengden avgjør helt klart.

Enig med Kanne! Brus synes jeg er veldig unødvendig, litt godis i ny og ne synes jeg er greit. Det avhenger helt av mengde og hyppighet. Jeg ser ikke helt poenget med å få POSER med hjem jeg da. I vår barnehage ble det servert litt sjokolade og seigmenn under karnevalet idag. Det er veldig begrenset hva de fleste barn dytter i seg, og jeg synes det er helt greit, men jeg hadde reagert mer hvis de hadde med masse hjem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:08   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna er jo fornøyd med 1 seigmann og 1 liten stratos.
De trenger ikke mer. Og det 2 ganger i året er greit, synes jeg.

Men klart.. om det er noe som skjer ofte, og om de i tillegg har med brus på tur..!! Da ville jeg reagert.

Her har de cornflakes til fruktmåltid noen ganger.. jeg kommer til å spørre om de ikke kan kjøpe noe litt sunnere av frokostblandingene iallefall

Gammel 16-02-07, 21:09   #68
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentene går også i en "sukkerfri" barnehage. Et par ganger i året blir det bakt boller, ellers er det litt popcorn eller fruktsalat på bursdager. Godis er forresten aldri hovedfokuset i festlige anledninger; aktivitetene er. Bursdagsbarnet blir satt på trone, og kan velge tema for bursdagen. Ridderbursdag, sjørøverbursdag, bamsebursdag eller prinsessebursdag. De lager også mye god og sunn mat til disse dagene.

Det samme var under karnevalet, den dagen var fyllt med leker av forskjellig slag.

Jeg er ikke hysterisk for sukker, så jeg var skeptisk til endel da de startet der (bursdag uten kake?!). Men barna er faktisk forsvinnende lite opptatt av den delen, det meste av kosen trenger ikke dynkes i sukker

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:11   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jentene går også i en "sukkerfri" barnehage. Et par ganger i året blir det bakt boller, ellers er det litt popcorn eller fruktsalat på bursdager. Maten er forresten aldri hovedfokuset i festlige anledninger; aktivitetene er. Bursdagsbarnet blir satt på trone, og kan velge tema for bursdagen. Ridderbursdag, sjørøverbursdag, bamsebursdag eller prinsessebursdag.

Det samme var under karnevalet, den dagen var fyllt med leker av forskjellig slag.

Jeg er ikke hysterisk for sukker, så jeg var skeptisk til endel da de startet der (bursdag uten kake?!). Men barna er faktisk forsvinnende lite opptatt av den delen, det meste av kosen trenger ikke dynkes i sukker

Vi har heller ikke kake lenger ved bursdagsfeiring, og det er absolutt INGEN barn som spør heller! Dette med kake er mest en greie for oss voksne tror jeg .

Men på juletrefesten fikk de en godteripose med 1 mandarin, 1 sånn smal sjokoladenisse og 1 seigmann.

Gammel 16-02-07, 21:14   #70
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis flertallet i barnehagen "din" mener at gjær er helseskadelig. Er det da greit om all gjærmat kuttes for de andre barna?

I det tilfellet er det jo ikke matallergi det er snakk om, men hva foreldre mener gir best helse til barnet.

Glem det, misforstod

Sist redigert av emm : 16-02-07 kl 21:15. Årsak: rot
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:21   #71
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis flertallet i barnehagen "din" mener at gjær er helseskadelig. Er det da greit om all gjærmat kuttes for de andre barna?

I det tilfellet er det jo ikke matallergi det er snakk om, men hva foreldre mener gir best helse til barnet.

Nei, jeg synes ikke gjær og sukker kan sammenlignes. Dette har med offentlige anbefalinger å gjøre også, ikke hver og en forelders "retning" og ideér i forhold til kosthold. Det å droppe godteri i barnehagen synes jeg er noe ganske annet enn å droppe brød, som er en viktig del av det norske kostholdet.

Gammel 16-02-07, 21:21   #72
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Min datter på 1,5 tiltrekkes "naturlig" av godis ja Uten at vi har presentert det for henne, eller at hun har sett oss spise.
Tror hun har snop-radar

Gammel 16-02-07, 21:29   #73
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Hadde blitt irritert hadde det skjedd i "vår" barnehage.
Du bør absolutt ta det opp.

På karnevaldagen hos oss, var det pølser og saft (det får de svært sjelden). Og når de slo "katta ut av sekken" fikk de hver sin liten rosin pakke.
Det synes jeg var helt greit. Gutten min var ikke helt i form den dagen, men lyste opp når han fikk rosiner.

Gammel 16-02-07, 21:30   #74
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Min datter på 1,5 tiltrekkes "naturlig" av godis ja Uten at vi har presentert det for henne, eller at hun har sett oss spise.
Tror hun har snop-radar

Hun er ikke den eneste.

Gammel 16-02-07, 21:31   #75
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

For meg hadde det vært verre om de fikk saft i barnehagen HVER dag, enn at de får litt snop nå og da.

Gammel 16-02-07, 21:32   #76
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Å kutte på sukker har med offentlige anbefalinger å gjøre, men å ha totalt sukkerfrie barnehager er ikke en offentlig anbefaling men noe en del foreldre ønsker på grunn av sine retninger og ideer i forhold til kosthold.

Ved å ha totalt sukkerfrie barnehager reduseres muligheten til noen former for tradisjonsformidling, noe jeg synes er uheldig.

For meg er det ganske stor forskjell på "sukkerfrie" barnehager, og barnehager som har fokus på et sunt kosthold.
Vi forholder oss til det siste. Og ut i fra det jobber vi med en sunn HVERDAG i barnehager, som gir rom for utskeielser av og til.

Så jeg er enig med deg ja .

Gammel 16-02-07, 21:34   #77
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Å kutte på sukker har med offentlige anbefalinger å gjøre, men å ha totalt sukkerfrie barnehager er ikke en offentlig anbefaling men noe en del foreldre ønsker på grunn av sine retninger og ideer i forhold til kosthold.

Jeg mener allikevel at eksemplene dine er sammenlignbare.

Gammel 16-02-07, 21:35   #78
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg hadde det vært verre om de fikk saft i barnehagen HVER dag, enn at de får litt snop nå og da.

Du misforstår, guniss. Det er ingen som frykter nå og da, det er bare ingen som ser poenget. Hvorfor skal barnehagen arrangere turer med brus som niste, eller karneval med godteriposer mektige nok til å fôre et fotball-lag.

Jeg har ikke noe imot nå og da, men hvis barnehagen påtar seg det ansvaret, om når nå og da skal være, så betyr det at vi som foreldre ikke får avgjøre når og hvor den gleden skal inntreffe. Jeg liker å overraske jentungen med noe godt innimellom, ikke bare på lørdager, men føler at jeg ikke kan det pga andres innblanding.

Gammel 16-02-07, 21:42   #79
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du misforstår, guniss. Det er ingen som frykter nå og da, det er bare ingen som ser poenget. Hvorfor skal barnehagen arrangere turer med brus som niste, eller karneval med godteriposer mektige nok til å fôre et fotball-lag.

Jeg har ikke noe imot nå og da, men hvis barnehagen påtar seg det ansvaret, om når nå og da skal være, så betyr det at vi som foreldre ikke får avgjøre når og hvor den gleden skal inntreffe. Jeg liker å overraske jentungen med noe godt innimellom, ikke bare på lørdager, men føler at jeg ikke kan det pga andres innblanding.

Jeg prater heller ikke om mengder. Eller brus på tur. For meg har ikke brus noe i barnehagen å gjøre i det hele tatt.

Om det er STORE goderiposer "mektige nok til å fôre et helt fotball lag" ville jeg ha reagert.
Et par bamsemums og seigmenn, nei.

Jeg er også for at barn skal redusere sitt sukkerinntak. Og det tror jeg går fint om foreldrene har fokus på det. Og nå ser vi at barnehagene også får mer og mer fokus på det.
Men jeg synes likevel at man KAN få litt til jul og karneval.

Det er mye bedre enn til hver bursdag iallefall.

Gammel 16-02-07, 22:00   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg prater heller ikke om mengder. Eller brus på tur. For meg har ikke brus noe i barnehagen å gjøre i det hele tatt.

Om det er STORE goderiposer "mektige nok til å fôre et helt fotball lag" ville jeg ha reagert.
Et par bamsemums og seigmenn, nei.

Jeg er også for at barn skal redusere sitt sukkerinntak. Og det tror jeg går fint om foreldrene har fokus på det. Og nå ser vi at barnehagene også får mer og mer fokus på det.
Men jeg synes likevel at man KAN få litt til jul og karneval.

Det er mye bedre enn til hver bursdag iallefall.

Det var ikke ment bokstavlig. En stratos, en bamsemums og seigmenn er mye og stort for et lite barn. (For meg er det selvsagt rusk.) Jeg synes ikke barnehagen bør gi snop til barn, selv om det bare er i ny og ne. Med sin innvirkning, kan de få i gang ordentlig trender, hvor smarte festmåltider bestående av frukt og grønt, både vil inspirerer og bidrar til at barn endrer syn på hva som er festsmat.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.