|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Godis i barnehagen
Jeg er vokst opp som matallergiker, og er enig med Skremmern. Jeg synes det er snakk om to ganske forskjellige ting.
![]() |
#62 |
Ringskrømt
|
Tror du ikke at snop er mer tiltrekkende for de fleste barn enn frukt, nøtter og egg? Jeg tror absolutt at barnet opplever en forskjell, og dermed føler seg urettferdig behandlet (for han får jo snop av og til hjemme, så hvorfor ikke nå?). Produkter han er allergisk mot får han derimot aldri, med påfølgende forklaring. Isolert sett blir de fleste barn storfornøyde når de blir tilbudt oppskåret frukt, men i barnehagen, når alle de andre får noe annet, blir det litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Godis i barnehagenCandidaskeptikerne vil jo mene at gjær er like farlig om ikke farligere for kroppen som sukker.
![]() |
#65 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagenMen sånn totalt sett så er jo en bolle med krem "verre" enn en seigmann og litt sjokolade? Boller er jo en av verstingene egentlig?
![]() |
#66 |
I mål
|
Enig med Kanne! Brus synes jeg er veldig unødvendig, litt godis i ny og ne synes jeg er greit. Det avhenger helt av mengde og hyppighet. Jeg ser ikke helt poenget med å få POSER med hjem jeg da. I vår barnehage ble det servert litt sjokolade og seigmenn under karnevalet idag. Det er veldig begrenset hva de fleste barn dytter i seg, og jeg synes det er helt greit, men jeg hadde reagert mer hvis de hadde med masse hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagenBarna er jo fornøyd med 1 seigmann og 1 liten stratos.
![]() |
#68 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Godis i barnehagenJentene går også i en "sukkerfri" barnehage. Et par ganger i året blir det bakt boller, ellers er det litt popcorn eller fruktsalat på bursdager. Godis er forresten aldri hovedfokuset i festlige anledninger; aktivitetene er. Bursdagsbarnet blir satt på trone, og kan velge tema for bursdagen. Ridderbursdag, sjørøverbursdag, bamsebursdag eller prinsessebursdag. De lager også mye god og sunn mat til disse dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Erfaren nok
|
Vi har heller ikke kake lenger ved bursdagsfeiring, og det er absolutt INGEN barn som spør heller! Dette med kake er mest en greie for oss voksne tror jeg
![]() |
#70 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Glem det, misforstod Sist redigert av emm : 16-02-07 kl 21:15. Årsak: rot |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Ekvilist
|
Nei, jeg synes ikke gjær og sukker kan sammenlignes. Dette har med offentlige anbefalinger å gjøre også, ikke hver og en forelders "retning" og ideér i forhold til kosthold. Det å droppe godteri i barnehagen synes jeg er noe ganske annet enn å droppe brød, som er en viktig del av det norske kostholdet.
![]() |
#72 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagenMin datter på 1,5 tiltrekkes "naturlig" av godis ja
![]() |
#73 |
er her
|
![]() Sv: Godis i barnehagenHadde blitt irritert hadde det skjedd i "vår" barnehage.
![]() |
#74 |
er her
|
Hun er ikke den eneste.
![]() |
#76 |
Erfaren nok
|
For meg er det ganske stor forskjell på "sukkerfrie" barnehager, og barnehager som har fokus på et sunt kosthold.
![]() |
#77 |
Ekvilist
|
Jeg mener allikevel at eksemplene dine er sammenlignbare.
![]() |
#78 |
Ringskrømt
|
Du misforstår, guniss. Det er ingen som frykter nå og da, det er bare ingen som ser poenget. Hvorfor skal barnehagen arrangere turer med brus som niste, eller karneval med godteriposer mektige nok til å fôre et fotball-lag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Erfaren nok
|
Jeg prater heller ikke om mengder. Eller brus på tur. For meg har ikke brus noe i barnehagen å gjøre i det hele tatt.
![]() |
#80 |
Ringskrømt
|
Det var ikke ment bokstavlig. En stratos, en bamsemums og seigmenn er mye og stort for et lite barn. (For meg er det selvsagt rusk.) Jeg synes ikke barnehagen bør gi snop til barn, selv om det bare er i ny og ne. Med sin innvirkning, kan de få i gang ordentlig trender, hvor smarte festmåltider bestående av frukt og grønt, både vil inspirerer og bidrar til at barn endrer syn på hva som er festsmat. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|