Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 10:20   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Opprinnelig lagt inn av Kristoffer, her.

Jeg er veldig i mot slik offentliggjøring. Hvorfor? Mannen har selvsagt gjort noe som er verdt å fordømme. Men denne fordømmingen har han også fått med 10 år i forvaring. Hva er meningen med forvaring? Jo, det skal sikre at den dømte får mulighet til å endre seg slik at han kan komme tilbake til samfunnet som en pro-sosial borger. Men er det mulig etter en slik offentliggjøring? Nei.

Han vet at han kommer tilbake til et samfunn hvor han ikke er ønsket, og hvor alle vet hva han har gjort. Han vil få enorme problemer med å leve et tilnærmet normalt liv som uføretrygdet og pensjonist når han slipper ut. Hva er da motivasjonen hans for å gå inn i behandling å være kapabel til å endre seg i terapi? Ingen - han har ingenting å se frem til. Det betyr at han kan komme ut om 10 år, uten å ha endret seg seg så veldig. Når han slipper ut, må han bo i skjul og vil få store problemer med å etablere noe særlig normalt sosialt liv. Dette kan føre til at han begår enda flere overgrep når han kommer ut, fordi han har ingenting i livet som motiverer til å leve som normalt.

En slik offentliggjøring kan derfor virke helt mot sin hensikt, og bare føre til mer av den atferden han nå ble dømt for. Jeg tror offentliggjøring derfor ikke er måten å beskytte samfunnet på.

Jeg vil mene at om tilbakefallsprosenten for overgripere ikke var som den er så ville de ikke i samme grad blitt stigmatisert. Det ligger altså også et element i naturen til de fleste overgripere her - historikken viser nettopp at de gjentar overgrep så fort de får sjansen. Så dermed er det faktisk greit at samfunnet er klar over risikoen og altså kan trygge barna sine. Virkelig. Hadde normalen vært at overgripere lærer av fengselsstraff og ikke gjentar overgrep etter soning så hadde jeg sett annerledes på å identifisere dem.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg skjønner litt hva Pappalille mener tror jeg, for de straffes virkelig hardere. Og det i form av røff behandling i fengsel (av medinnsatte) og avvisning fra samfunnet. Pedofili er det virkelig INGEN som aksepterer. Har du bedrevet økonomisk utroskap bryr ikke folk seg i samme grad.

Jeg kjenner ei som er sammen med en pedofil overgreper, fordi hun mener han har blitt frisk. For meg er det helt fjernt, for jeg dømmer liksom personen for alltid, sånn som mange andre ville gjort.

Jeg kan aldri noensinne se for meg at et normalt menneske kan være sammen med en pedofil overgriper?

Nuvel. Jepp. Seksualforbrytere og forbrytere som har gjort noe med barn har ikke særlig hyggelige opphold i fengselet. Igjen - jeg ser ikke problemet. Om noen myrder en overgriper i fengsel så vil dette være straffbart på lik linje som ellers i samfunnet. Det er ikke akseptert i eller utenfor fengsel å begå lovbrudd. Men om en overgriper i fengsel kalles drittsekk eller sliter med å få aksept - helt greit for meg. De er fedre en hel del av de som sitter i fengsel også. For ikke å snakke om at en hel del av de er nettopp overgrepsoffere.

Når det gjelder hvordan man møter en man vet er en pedofil overgriper etter at han er ferdig med å sone?

Jeg kjenner at jeg vet ikke helt. Jeg ville aldri sjikanert noen. Men jeg ville aldri bedt ham passe barna mine heller. På samme måte som jeg ikke ville bedt en narkolanger passe dem eller noen andre jeg føler er en risiko. Jeg omgås igrunnen ikke så mange lovbrytere at jeg har all verdens med erfaring - men jeg ser jo at jeg vil ha mindre skrupler med å hilse på en ny nabo som har begått underslag enn en som er pedofil.

Og til sist - om straff som ikke går over etter soning og at det burde den.

Ofrene til pedofile overgripere har med seg store sår på sjelen resten av livet. Jeg kan ikke se hva pedofile utsettes for som noe problem i forhold til hva ofrene deres gjennomgår.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.