|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Sperret
Medlem siden: Oct 2010
![]() |
Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media
Men alle vet jo at barneovergripere kanskje er de mest forhatte kriminelle i verden? De opplever faktisk overfall og tortur i de landene hvor de blir offentliggjort i registre. Noen blir også drept. Sist redigert av Kristoffer : 15-10-10 kl 11:51. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Sperret
![]() |
Ikke pedofile overgripere. De vet ikke at man ikke skal beføle barn eller bruke barn seksuelt. Det var jo akkurat det jeg trodde selv også, at det ikke var galt så lenge det skjedde på en forsiktig og god måte. Heldigvis lærte jeg at jeg tok feil før noe skjedde. Sist redigert av Kristoffer : 15-10-10 kl 11:51. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Sperret
![]() |
Ja, det er annerledes med en sak som denne. Men jeg ser likevel ikke hva vi skal med bildet og navnet hans. Hvis noen vil gå inn for å begå nye overgrep, så vil han gjøre det uansett. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes man har krav på beskyttelse mot tortur og drap, uansett hva man måtte ha gjort selv. Og jeg synes ikke offentlig gapestokk på noen måte er greit. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Sperret
![]() |
Det er litt forskjellig. Ikke alle har traumer av det, og vil helst bare få slutt på overgrepene men fortsette livet som normalt. I England tester de nå ut å ikke gi incestovergripere straff, men hjelpe familien til å leve uten at overgrep skjer. Så de går inn i familiene, og hjelper til. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Bedreviter
|
Bildet og navnet hans får vi selvsagt fordi saken har nyhetens interesse, ikke fordi Dagbladet ønsker å drive forebyggende virksomhet. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Sperret
![]() |
Men det er derfor de fleste overgripere går fri. For hvis de innrømmer skyld, så blir de dømt, og avskydd for resten av livet. Hvis de nekter skyld, finnes det sjeldent bevis i slike saker, og de går fri. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo triviellt observert riktig og gjelder naturligvis saker som omfatter seksualforbrytelser og overgrep mot barn også. I 1997 var det for eksempel 188 rettskraftige domfellelser for seksuell omgang med barn i Norge. Jeg tviler på at det var omfattende mediadekning med navn på den domfelte i fire slike saker i uken det året altså. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Bedreviter
|
I følge et foredrag jeg hørte hos Kripos om dette, for ikke lenge siden, vet de fleste overgrepsmenn dette veldig godt, men de finner måter å bryte ned mentale sperrer på til de til slutt har funnet mental aksept for ugjerningen i sitt eget hode.
Og dette er et argument for hva, sa du? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Passiv
|
Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i mediaI dette landet vet alle voksne uten unntak at de ikke skal ha sex med barn. De vet at den seksuelle lavalder er seksten år. Det er ikke mer å diskutere. Om man i Norge har sex med et barn så vet man at man gjør noe galt. Kan godt hende overgriperen ikke føler at det er galt selv - men han vet det utmerket godt. Han velger å gjøre det likevel. Jeg er ikke villig til å vurdere muligheten engang for at noen voldtar barn ved et uhell eller er uvitende om dette. |
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i mediaNår det gjelder overgrepsofre så er det vel ofte hensynet til disse som gjør at pedofile nettopp ikke navngis. |
|
|
|
#72 |
|
Sperret
![]() |
Hvis jeg hadde begått et overgrep før jeg skjønte at det var galt, så hadde det vært fordi jeg ikke trodde det var galt overfor barnet dersom det var med på det. Jeg visste at det var juridisk galt, alle har vel fått meg seg at vi har en lavalder i Norge. Men jeg trodde ikke det ville være galt overfor barnet - jeg trodde barn kunne samtykke. Det er sånn pedofile kan oppleve det. Jeg var overbevist om at det ikke var galt. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Sperret
![]() |
Jeg vil heller si overgripere, ettersom de fleste ikke er pedofile. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Sperret
![]() |
Ja, alle har nok fått med seg lavalderen. Men om lavalderen var 20 år, ville alle forholdt seg til det? Hva hvis den var 25 år? Eller som før, da homofil sex ikke var lov. De homofile visste at det var ulovlig, men de hadde vel sex fordi? |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i mediaMen uansett - jeg er en utmerket sjåfør. Jeg har flere førerkort, er genuint interessert i bil, har en aktiv kjørestil og en bil som ligger meget godt på veien. Jeg kan rasjonalisere for at med mine kjøreferdigheter, min bil, på en øde vei på nattestid så burde jeg kunne kjøre med inntil 0,6 i promille uten at det er verre enn en eller annen sløv bilist som peller seg i nesa på motorveien mens han kjører en bil med slitte dekk som knapt henger sammen. |
|
|
|
#76 |
|
Sperret
![]() |
Det var et argument for å ikke demonisere overgripere, og ikke lage et helvete for de etterpå, for det gjør bare at de nekter, og dermed går fri. Bare 15% av siktede overgripere blir dømt fordi de har alt å tjene på med å nekte. Og det går utover ofrene, som opplever å ikke bli trodd, og må leve videre med skyld og skam. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
Du antyder at den seksuelle lavalderen bare er et tall som ikke har noen annen betydning enn at det er et tall og at dette tallet kan fravikes. Du søker å latterliggjøre dette slik jeg latterliggjør med eksempelet om promillekjøring. |
|
|
|
#78 |
|
Sperret
![]() |
God sammenligning! Men også her må vi huske på at ikke alle lovbrudd er uetiske. Dersom det ble lov til å kjøre med 0,6 i promille, ville du da sett på det som galt? |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i mediaJeg ser at du mener overgripere skal beskyttes mer enn andre kriminelle fra å identifiseres. Jeg kan bare si at jeg er ravende uenig. Selvsagt møter de fordømmelse av folk etterpå. Men det gjør da sørenmeg Tronsdalen eller hva han nå heter også. Eller folka bak T5PC og en hel haug andre kriminelle som kommer høyt opp på hatlistene rundt omkring. |
|
|
|
#80 |
|
Sperret
![]() |
Jeg mener ikke å latterliggjøre altså, håper ikke det virker slik? |
|
|