Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 20:24   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

I dag ble en politimann dømt for overgrep mot ti gutter. I VG er han omtalt som ex-politimann. I Dagbladet er han identifisert med navn og stort bilde. Er det ok å identifisere en overgriper i media på denne måten? Jeg kjenner selv at jeg synes det er fint å offentliggjøre pedofile, men må samtidig innrømme at det ville vært ekstremt belastende om noen i min familie ble dømt for noe slik, og så identifisert i media slik at det ville blitt kjent for alle og enhver. Offeret må såklart hensyntas mest, men burde ikke straffen retten setter være nok? Eller er det i allmennhetens interesse at en overgriper blir offentliggjort?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:25   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg legger linken helt bevisst i innlegg nr 2, jeg ønsker ikke å tiltrekke dagbladlesere inn hit når det gjelder diskusjon om pedofile. :erfaren:

Link til artikkelen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:26   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Tja, er det så mye verre at den dømte i pedofilisaker vises fram med navn og bilde enn at offer i f.eks drapssaker blir klistret opp i alle medier med navn og bilde?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:26   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Det er da ikke noe veldig kontroversielt ved å navngi dømte forbrytere? Og jeg klarer virkelig ikke å se at det skal tas særlige hensyn til pedofile. Ergo: jeg synes det er helt greit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:28   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg reagerte voldsomt med en gang, men så ble jeg enig med meg selv at det sikkert ikke gjorde så mye.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:29   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg er delt. På den ene siden mener jeg dette betyr at han ikke vil være ferdig sonet når straffen er over. På den annen side mener jeg det er innenfor det han må regne med - sånn er det bare. Og at de blir ikke ferdig sonet de han har forbrutt seg mot heller.

Jeg er helt sikker på at det finnes kategorier kriminelle hvor jeg vil ha større sympati enn akkurat pedofile overgripere. Dog ser jeg at prinsippet burde være det samme. Også tenker jeg at med den artikkelen der, og egenskapen ekspoliti i samme slengen så ligger det ikke akkurat an til en hyggelig soning for fyren.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:29   #7
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Signerer Teofelia. Det er ikke uvanlig å navngi dømte personer. Enten det gjelder ran, drap, narkosmugling eller andre ting.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:29   #8
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Hva med hensynet til familien hans? Betyr ikke det noe? Jeg tenker selv at det ville vært ekstremt belastende om det var min slekt, det er jo en skrekkelig uglesett forbrytelse.

Og, hm, er det vanlig at straffedømte navngis altså?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:31   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Det er veldig vanlig at selv mistenkte navngis etterhvert, ja.

Hensynet til familien? Jo. Det er viktig. Men jeg vet ikke om det er mer viktig enn at de som kommer ut for denne fyren senere vet hva han er for en? Jeg syns ikke det.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:31   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Men altså: dømte mordere navngis jo tvert dommen er avsagt. Hvorfor skulle man ikke navngi seksualforbrytere? Etter at de er dømt, selvsagt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:34   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg visste ikke at drapsmenn heller ble navngitt konsekvent heller jeg altså. (Og det kan vel ikke stemme heller? Jeg kjenner til en drapsmann, og han ble både sladdet i media og navnet har jeg aldri sett på trykk. Men det er kanskje noe nytt de har begynt med, å offentliggjøre dem? )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:36   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Problemet for meg er måten tabloidene legger det frem på mer enn det faktum at forbryteren blir identifisert. Både for ofrene og deres nettverk og for nettverket til forbryteren er det en enorm tilleggsbelastning som de ikke har fortjent.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:37   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Og ja, jeg er enig i at det er viktigere at folk kan vite om det og beskyttes enn at man skal skåne familiemedlemmer. Det blir et paradoks, synes jeg, at man både vet at han kan begå nye overgrep og folket derfor bør varsles, og at han samtidig slipper ut av fengsel igjen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:40   #14
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Her i USA finnes det en iphone-app der man kan få kartfestet overgripere med adresse, bilde, når de ble dømt og hva de er dømt for. Jeg synes i grunnen det er ganske ok når jeg bare fikk tenkt meg om. Det er ikke overgriperne, men offer (og potensielle nye), som trenger beskyttelse.

Et vennepar syntes det også var ganske ok, da de fant ut at naboen rett over veien, han som alltid smiler og er hyggelig mot ungene, var dømt for overgrep.

Som verktøy til å begå hat-forbrytelser er det derimot ikke ok.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:44   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg visste ikke at drapsmenn heller ble navngitt konsekvent heller jeg altså. (Og det kan vel ikke stemme heller? Jeg kjenner til en drapsmann, og han ble både sladdet i media og navnet har jeg aldri sett på trykk. Men det er kanskje noe nytt de har begynt med, å offentliggjøre dem? )

Viggo Kristiansen, Thomas Quick, Nokas-gjengen, Bjarte Baasland; Helge Fossmo. Mange dømte og navngitte. Vet også om mange flere ikke så "kjente", som har drept kone, barn osv. Fullt navn og bilde.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:46   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Er forbrytelsen av en karakter som gjør at den har mediainteresse så pleier de ofte å komme med navnene. En og annen standard narkoman drapsmann-under-ran er jo ikke så nyhetsaktuell, så da blir det gjerne hverken sak eller navn.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:03   #17
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva med hensynet til familien hans? Betyr ikke det noe? Jeg tenker selv at det ville vært ekstremt belastende om det var min slekt, det er jo en skrekkelig uglesett forbrytelse.

Og, hm, er det vanlig at straffedømte navngis altså?

Det er ikke uvanlig å navngi dømte. En straffedom er offentlig informasjon, og slik bør det være i et demokrati. Men jeg skjønner reaksjonen; offentliggjøring av en slik dom kan naturlgivis være en stor belastning både for den dømtes familie og også for den dømte etter at dommen er sonet. Jeg kan ikke se at det er stort å gjøre med det.

Det er i Norge forbudt å gjøre registre og oversikter over straffedømte offentlig tilgjengelig.

Ben "failing to feel much sympathy" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:06   #18
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg synes det er helt greit.
Hadde en i min familie gjort noe slikt, og dermed havnet i media - så hadde jeg syntes det var helt greit da også. Hvorfor skal jeg skånes foran potensielle ofre?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:03   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

I tried!

Jeg: "Er dette betenkelig?"
FP: "Nei, egentlig ikke."
Jeg: "Men kanskje litt dumt?"
FP: "Ja, kanskje. Litt så."
Jeg: "Ja. Ok. Litt. Egentlig enig."

Damn. Jeg har virkelig ikke noe mer å komme med. Jeg tror jeg trenger forumpause.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:05   #20
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no