|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
guru advisor
|
Dignity DayOnsdag 20. oktober er det årets Dignity Day, en dag skapt gjennom organisasjonen Global Dignity. Målet for organisasjonen er:
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Dignity DayJa, la oss for all del unngå at elevene slumper innom utenomtimeplanbasert etikk i skoletiden. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dignity DayHelt ærlig så synes jeg skoletiden kan benyttes til noe annet. Så et klimt av krompen der han underviste på en vgs om verdighet, og ble ikke akkurat blåst av stolen.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Dignity DayVi takket nei til besøk av krompen. (Dvs: Vi gadd ikke engang søke.) Han må gjerne engasjere seg politisk for meg, men gjerne i noe som han har forutsetning for å vite noe om. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
guru advisor
|
Sv: Dignity DayJeg syns at når vi nå først har et monarki er det flott at kronprinsen engasjerer seg i noe så grunnleggende som dette. At han møter ungdom, og prøver å påvirke hvordan de ser på sin egen verdighet, menneskerettigheter og likestilling. Nå vet jeg lite om det to-timers opplegget han underviser i riktignok, men jeg tror ikke at det er opplegg som dette som gjør at vi scorer lavt på matematikktester. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Dignity DayHar ikke den krompen og kona hans en så lang utdannelse i etikk at det burde holde for flere generasjoner, egentlig? Jeg syns de virker som svært gode ambassadører for etikk begge to, jeg. |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Dignity DaySe her ja. Mobbing. I en tråd om etikk. |
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Dignity DayJeg synes det høres ut som et flott tiltak. Å se verdigheten hos andre og seg selv tror jeg er grunnleggende for å kunne motarbeide mobbing bl.a. Jeg likte også den positive vinklingen, at alle kan gjøre noe bra for andre.
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Dignity DayI prinsippet er jeg positiv, i praksis er jeg ganske sur fordi dette opplegget kommer på toppen av "ørti" andre opplegg Vg1-elevene våre skal trøkkes gjennom og som tar tid fra fagene - som jo tross alt er viktigst.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dignity DayHvorfor har ikke Kronprinsparet noen forutsetning for å vite noe om verdighet?
|
|
|
#13 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Dignity Day
Jeg er veldig med Kanina på denne!
|
|
|
#14 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Dignity DayEtter det jeg har lest om Kronprinsens engasjement i denne saken, og om Dignity day generelt, syns jeg det virker som et bra opplegg. Og jeg syns det er fint at han/de engasjerer seg på dette nivået.
|
|
|
|
#15 |
|
guru advisor
|
Skjønner hva du mener, selv om jeg ikke har erfaring med VG. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Unik
Sv: Dignity DayJeg leste at han har laget opplegget helt selv. Selv er jeg så forutinntatt at jeg tviler på at det hadde blitt tatt ibruk om en hviklensomhelst annen person hadde laget opplegget. Og han reiser altså rundt selv om holder disse timene?? Men jeg er antakelig surmaget, siden jeg strengt tatt vet lite om innholdet.
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Jeg tviler sterkt på at han har laget alt selv. Og du kan være veldig sikker på at medlemmene av kongefamilien er svært godt skolerte i presentasjonsteknikk. Veldig mye bedre skolert enn en gjennomsnittlig norsk skolelærer. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Dignity DayHan har visstnok utviklet opplegget sammen med en amerikaner og en finne, hvis jeg har skjønt annen- og tredjehåndsinformasjonen jeg har snappet opp de siste dagene rett. Alle tre kommer til oss i morra.
|
|
|
#19 |
|
Unik
Sv: Dignity DayHan er sikkert kjempeflink foreleser, det tviler jeg ikke på. Men jeg synes det virker rart at han skal bruke tid på å forelese. Skal han gjøre det hvert år på denne dagen? Har ikke de nok å drive med? Skaper man verdighet i løpet av 2 timer?
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Det er sikkert minst like givende som å klippe snorer og spise trøndersodd eller pinnekjøtt med ordførere i avsidesliggende småkommuner, og noe skal jo mannen fordrive tiden med. Han får jo ikke ha en ordentlig jobb, stakkars.
Jeg ser godt argumentet om å ikke putte så mye alternativt inn på timeplanen at det forskyver det grunnleggende pensum, og hvis det er tilfellet, som mange her antyder, så skjønner jeg godt at det er et problem. |
|
|
|
![]() |
|
|