Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dignity Day

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 23:32   #1
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Dignity Day

Onsdag 20. oktober er det årets Dignity Day, en dag skapt gjennom organisasjonen Global Dignity. Målet for organisasjonen er:

• Sitat:

• - å skape en global samtale om verdighet
    • - å promotere verdighetsbasert lederskap
    • - å diskutere verdighet med ungdom gjennom såkalte Dignity Days på skoler.

Det er satt spørsmålstegn ved Kronprinsens engasjement i noe som kan tolkes som et politisk budskap og også om dagen i seg selv er overflødig. Hva syns du?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 23:38   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dignity Day

Ja, la oss for all del unngå at elevene slumper innom utenomtimeplanbasert etikk i skoletiden.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i opplegget til å si om jeg synes det er bra eller ikke, men at ikke kronprinsen skal kunne engasjere seg i etiske spørsmål, blir veldig søkt for meg. Det må da jammen holde at vi har kneblet mannen politisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 23:39   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Helt ærlig så synes jeg skoletiden kan benyttes til noe annet. Så et klimt av krompen der han underviste på en vgs om verdighet, og ble ikke akkurat blåst av stolen.

Gammel 18-10-10, 23:40   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi takket nei til besøk av krompen. (Dvs: Vi gadd ikke engang søke.) Han må gjerne engasjere seg politisk for meg, men gjerne i noe som han har forutsetning for å vite noe om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 08:23   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at når vi nå først har et monarki er det flott at kronprinsen engasjerer seg i noe så grunnleggende som dette. At han møter ungdom, og prøver å påvirke hvordan de ser på sin egen verdighet, menneskerettigheter og likestilling. Nå vet jeg lite om det to-timers opplegget han underviser i riktignok, men jeg tror ikke at det er opplegg som dette som gjør at vi scorer lavt på matematikktester.

Gammel 19-10-10, 08:58   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har ikke den krompen og kona hans en så lang utdannelse i etikk at det burde holde for flere generasjoner, egentlig? Jeg syns de virker som svært gode ambassadører for etikk begge to, jeg.

Hvem er jeg? Skrøt jeg av kongebarna nå? :ikke lenger blitzer:

Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:08   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Se her ja. Mobbing. I en tråd om etikk.

: outer prikk:

Makan, Cille.

Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:18   #8
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Ops.

Gammel 19-10-10, 09:19   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det høres ut som et flott tiltak. Å se verdigheten hos andre og seg selv tror jeg er grunnleggende for å kunne motarbeide mobbing bl.a. Jeg likte også den positive vinklingen, at alle kan gjøre noe bra for andre.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:29   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I prinsippet er jeg positiv, i praksis er jeg ganske sur fordi dette opplegget kommer på toppen av "ørti" andre opplegg Vg1-elevene våre skal trøkkes gjennom og som tar tid fra fagene - som jo tross alt er viktigst.

(Skolen min har valgt å delta, og får besøk av krompen i morra. Jeg synes at de da skulle ha plukket vekk noe av det andre utenomfaglige som foregår akkurat på denne tida, men det har de altså ikke gjort. Jeg har en Vg1-klasse som ila. en toukersperiode nå framover knapt har en eneste dag med normal undervisning hele dagen. Det er altså ikke GDD jeg er negativ til, men summen av alt som skjer.)

Gammel 19-10-10, 09:31   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Ops.

Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:47   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor har ikke Kronprinsparet noen forutsetning for å vite noe om verdighet?

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i opplegget, men på Glitterbarnets skole er verdighet ukens tema, og de har snakket mye om det. I går for eksempel, snakket de om hva de trengte for å ha det bra og Glitterbarnet hadde svart at han trengte klemmmer.

Jeg syns hun venstrepolitikeren hørtes surmaget og teit ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 11:00   #13
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes det høres ut som et flott tiltak. Å se verdigheten hos andre og seg selv tror jeg er grunnleggende for å kunne motarbeide mobbing bl.a. Jeg likte også den positive vinklingen, at alle kan gjøre noe bra for andre.

Jeg er veldig med Kanina på denne!

Hørte litt om det på radioen for et par dager siden. Der var det KP Håkon som snakket litt og så var det en filosof som mente at dette var risikabelt fordi kongefamilien ikke skal engasjere seg politisk.

For meg virker KP Håkon som en oppegående fyr, og jeg synes at det er bra at han engasjerer seg i samfunnet, og særlig i slike saker. Han sa selv at han var enig i at han ikke skulle engasjere seg i kontroversielle temaer i politikken, men dette er ikke et kontroversielt tema, (det håper jeg at alle er enige om), og da ser jeg ikke helt hvordan han går utover sitt område ved å delta i dette opplegget.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 11:55   #14
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter det jeg har lest om Kronprinsens engasjement i denne saken, og om Dignity day generelt, syns jeg det virker som et bra opplegg. Og jeg syns det er fint at han/de engasjerer seg på dette nivået.

Gammel 19-10-10, 15:54   #15
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I prinsippet er jeg positiv, i praksis er jeg ganske sur fordi dette opplegget kommer på toppen av "ørti" andre opplegg Vg1-elevene våre skal trøkkes gjennom og som tar tid fra fagene - som jo tross alt er viktigst.

(Skolen min har valgt å delta, og får besøk av krompen i morra. Jeg synes at de da skulle ha plukket vekk noe av det andre utenomfaglige som foregår akkurat på denne tida, men det har de altså ikke gjort. Jeg har en Vg1-klasse som ila. en toukersperiode nå framover knapt har en eneste dag med normal undervisning hele dagen. Det er altså ikke GDD jeg er negativ til, men summen av alt som skjer.)

Skjønner hva du mener, selv om jeg ikke har erfaring med VG.

Gammel 19-10-10, 17:48   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste at han har laget opplegget helt selv. Selv er jeg så forutinntatt at jeg tviler på at det hadde blitt tatt ibruk om en hviklensomhelst annen person hadde laget opplegget. Og han reiser altså rundt selv om holder disse timene?? Men jeg er antakelig surmaget, siden jeg strengt tatt vet lite om innholdet.

Gammel 19-10-10, 22:10   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg leste at han har laget opplegget helt selv. Selv er jeg så forutinntatt at jeg tviler på at det hadde blitt tatt ibruk om en hviklensomhelst annen person hadde laget opplegget. Og han reiser altså rundt selv om holder disse timene?? Men jeg er antakelig surmaget, siden jeg strengt tatt vet lite om innholdet.

Jeg tviler sterkt på at han har laget alt selv. Og du kan være veldig sikker på at medlemmene av kongefamilien er svært godt skolerte i presentasjonsteknikk. Veldig mye bedre skolert enn en gjennomsnittlig norsk skolelærer.

Jeg hadde gleden av å høre kronprinsen snakke om tusenårsmålene i fjor. Han er både en svært habil foreleser og hadde et meget profft foredrag (som han for øvrig nevnte at han hadde fått hjelp av flere forskere innen fagfeltet til å lage).

Jeg kjenner som sagt ikke innholdet av det han snakker om nå, men på generell basis hadde jeg ikke hatt motforestillinger til å bruke kronprinsen som gjesteforeleser i mine timer, hvis jeg var lærer på videregående. (Hvis man ser bort fra overfylte timeplaner, som jeg godt kan skjønne at er et reelt problem.)

Og for ordens skyld: jeg er republikaner og selv en erfaren foreleser, så det er ikke hallelujasteming eller manglende grunnlag for å uttale meg som ligger bak det jeg sier.

At opplegget hadde fått lavere interesse om en ukjent hadde frontet det, er jeg på ingen måte uenig i.

Gammel 19-10-10, 22:41   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Han har visstnok utviklet opplegget sammen med en amerikaner og en finne, hvis jeg har skjønt annen- og tredjehåndsinformasjonen jeg har snappet opp de siste dagene rett. Alle tre kommer til oss i morra.

Gammel 20-10-10, 00:01   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Han er sikkert kjempeflink foreleser, det tviler jeg ikke på. Men jeg synes det virker rart at han skal bruke tid på å forelese. Skal han gjøre det hvert år på denne dagen? Har ikke de nok å drive med? Skaper man verdighet i løpet av 2 timer?

Nei, jeg er ikke for dette. Som sagt viktig tema - men jeg vet ikke om dette er veien å gå. Mye er vikitg - men må alt viktig bruke tid av skoletiden?

Gammel 20-10-10, 00:12   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Han er sikkert kjempeflink foreleser, det tviler jeg ikke på. Men jeg synes det virker rart at han skal bruke tid på å forelese. Skal han gjøre det hvert år på denne dagen? Har ikke de nok å drive med? Skaper man verdighet i løpet av 2 timer?

Det er sikkert minst like givende som å klippe snorer og spise trøndersodd eller pinnekjøtt med ordførere i avsidesliggende småkommuner, og noe skal jo mannen fordrive tiden med. Han får jo ikke ha en ordentlig jobb, stakkars.

Sitat:

Nei, jeg er ikke for dette. Som sagt viktig tema - men jeg vet ikke om dette er veien å gå. Mye er vikitg - men må alt viktig bruke tid av skoletiden?

Jeg ser godt argumentet om å ikke putte så mye alternativt inn på timeplanen at det forskyver det grunnleggende pensum, og hvis det er tilfellet, som mange her antyder, så skjønner jeg godt at det er et problem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.