Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva kalte dere læreren på barneskolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 11:48   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kalte dere læreren på barneskolen?

"Lærer".

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:50   #22
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Brukte fornavnet.

Gammel 21-10-10, 11:50   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Frøken eller lærer. Aldri ved fornavn. Etter hvert ved etternavn. : olding:

På barneskolen var det bare frøken..
På ungdomsskolen het de ved etternavn, noen ved fornavn. Lærerne "bestemte" hva vi kaldte de

Gammel 21-10-10, 11:53   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kvinnelige klasseforstanderen var "frøken". de mannlige lærerne våre brukte vi etternavnet til. Jeg gikk i grunnskolen på 80-tallet. På vgs (90-tallet) brukte vi oftest fornavn på lærerne, tror jeg.)

Jeg har kun blitt kalt fornavnet mitt som lærer. (2000-tallet).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:54   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener vi brukte fornavn, men jeg husker at foreldrene mine omtalte henne som "frøken".

Gammel 21-10-10, 11:58   #26
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gikk barneskolen på 80-tallet og brukte fornavnet. Av og til både fornavn og etternavn da det begynte en lærer til med samme fornavn som den ene læreren og etternavnet begynte på samme bokstav.

Gammel 21-10-10, 12:07   #27
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Frøken.

Gammel 21-10-10, 12:12   #28
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Begynte på barneskolen i 1980. Da fikk vi en nyutdannet lærer som vi kalte med fornavn. Han ble syk etter et par år, og da ble han erstattet av en streng Frøken med håret i en knute i nakken. Jeg flyttet etter 3. klasse, og da fikk jeg en klasseforstander som ble kalt med fornavn igjen. Mattelæreren/rektoren kalte vi med etternavn.
På ungdomsskolen og videregående var det stort sett fornavn eller etternavn det gikk på, de eldre lærerne med etternavn stort sett. Samt at vi hadde mer eller mindre flatterende "kjælenavn" på lærerne når vi snakket om dem oss imellom. Tenåringer kan være utrolig fæle
Forresten, kjemilæreren på videregående ble kalt for Bestemor. Hun hadde jobbet der så lenge, og var den eldste læreren på skolen, og syntes det var en ære å bli tiltalt som Bestemor i timen. Hun var en fantastisk lærer.

Gammel 21-10-10, 12:18   #29
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frøken fra 1-4, og så fikk vi ny lærer, og siden da var det etternavn (hos de som nøt respekt egentlig når jeg tenker meg om, de andre gikk på fornavn).

Gammel 21-10-10, 12:20   #30
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frøken + etternavn de første årene, deretter bare etternavn. Aldri fornavn. :gammel:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:25   #31
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Frøken. Det var tider. Vi stod i fin rekke da det ringte inn også. Venter pent ved ytterdøren på at vi skulle få komme inn.

Gammel 21-10-10, 12:38   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at det varierte med læreren. Min første klasseforstander på barneskolen skulle tituleres Fru Bakke. De to neste brukte vi fornavn på. Min siste klasseforstander var gikk av med pensjon like etter at vi sluttet, og brukte fornavn.

Gammel 21-10-10, 12:41   #33
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kalte læreren på barneskolen frøken. På ungdomsskolen brukte vi etternavn på alle lærerne. På vgs varierte det litt, fra lærere som krevde at vi brukte etternavn (tysklæreren min, f.eks. ) til de unge, hippe som gjerne lot oss bruke fornavn.

Jeg begynte forøvrig i 1. i 1978 og var ferdig med vgs i 1991.

Gammel 21-10-10, 13:45   #34
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

.....

Sist redigert av kharadra : 02-12-10 kl 01:05.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:47   #35
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Frøken eller fornavn.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:47   #36
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Lurer på om vi sa frøken de første årene og så fornavn etter det

Gammel 21-10-10, 13:51   #37
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Ved fornavn.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:52   #38
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Vi brukte fornavnet. Jeg liker selv best å bli kalt med fornavnet mitt. Jeg hadde en forelder en gang som konsekvent omtalte meg som Frøken. Det følte jeg nesten litt nedverdigende (og så er jeg fru...).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:59   #39
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

På barneskolen var det et salig kaos. Noen kalte vi ved fornavn, noen ved etternavn, noen titulerte vi med kun frøken, andre med fru.

Den siste på min gamle barneskole som nektet å gi opp fruetittelen sin var fru Aal. Hun måtte visstnok kapitulere da seksåringene inntok første klasse og flere av dem ikke mestret r-en.
På min dialekt er fuhål et vanlig skjellsord.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:02   #40
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utlandet Ms./Mrs./Mr. <etternavn>. Jeg fikk helt kultursjokk da vi flyttet hjem og jeg oppdaget at alle de andre kalte læreren ved fornavn. Jeg slet så fælt med å gjøre det at jeg endte opp med å si "du" eller "lærer", at lærerene trodde jeg var helt håpløs på navn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.