Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hadde du skrivemaskin som tenåring?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hadde du skrivemaskin som tenåring?
Ja, og jeg leste Bibelen også. 29 20,71%
Ja, men jeg leste ikke Bibelen. 23 16,43%
Ja, men jeg er så gammel at det ikke er noe rart. Leste også Bibelen. 11 7,86%
Ja, men jeg er så gammel at det ikke er noe rart. Leste ikke Bibelen. 22 15,71%
Nei, men jeg leste Bibelen. 6 4,29%
Nei, og jeg leste ikke Bibelen heller. 45 32,14%
Burma 4 2,86%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 18:59   #61
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Hadde du skrivemaskin som tenåring?

Ja jøss, hadde den til og med med meg på hybel.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:00   #62
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk skrivemaskin før jeg ble tenåring. Rundt 12 år, kanskje.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 19:03   #63
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg hadde skrivemaskin! Jeg var en kunsterisk sjel og nektet foreldrene mine å spare til noe annet de kunne synes å mene at jeg trengte. Jeg skulle skrive og det skulle jeg gjøre på en skrivemaskin. Vi hadde også maskinskriving i valgfag og da var det slettes ikke computere det var snakk om.

Bibelen leste jeg ikke, men jeg var utrolig opphengt i jødedommen en lang periode på ungdomsskolen.

Gammel 22-10-10, 00:56   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det stemmer det, og nei, desverre. Bare opptatt av det estetiske vettu. Jeg lagde også bursdagskort ved å tegne over bokstaver fra en diger, tykk bok med fonter fra århundreskiftet. Matpapir, 10B-blyant og gnikking. Voila!

Åh, jeg hadde fullt calligrafi-sett. Pennesplitter og blekkpatroner og lærebøker i de ulike stilartene. : drømme:

Puh! Jeg følte meg nesten litt utenfor et øyeblikk, men jeg var heldigvis rar, jeg også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 01:28   #65
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, og jeg leste Bibelen også.
Nå var jeg tenåring på 90-tallet, så vi hadde ikke PC.
Men jeg og skrivemskinen, vi hadde mange fine stunder sammen.

Gammel 22-10-10, 01:33   #66
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg er så gammel at det ikke er noe rart. Leste ikke Bibelen.

Både en manuell med armer (og arm-floker som Appelsinen nevnte ) og elektrisk med kulehode. Og sånn hvitt papir som man snek under for å rette når man hadde skrevet feil. Den siste elektriske hadde fænzi rettetast. PC hadde fra slutten av syttitallet, med svære floppydisker og én diskettstasjon slik at man måtte floppe diskene frem og tilbake for å kopiere større filer. og etterhvert printer også. Matriseskriver, monokromatisk (selvsagt!). Det var kjempegøy å rive av hullraden langs arkenes langside etterpå.

:knirk: og :mimre: og lding:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 02:46   #67
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Nei, men vi hadde PC med internett ja *ungdommelig*. Totalt fravær av bibellesing, men mye IRC og den slags

Gammel 22-10-10, 08:02   #68
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde tilgang til, og brukte flittig, både manuell og elektrisk skrivemaskin. I 1989 gikk jeg over til PC. Hadde selvfølgelig maskinskriving på ungdomsskolen, men kunne touch før jeg tok det faget.

Leste bibelen på fritiden innimellom maskinskrivingen.

Gammel 22-10-10, 08:31   #69
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde skrivemaskin både hjemme og på jobben min som legesekretær, var rasende god på touch (hadde gått touch-kurs, må vite), brukte mye kopiark og skrev aldri feil.
Gikk for øvrig på EDB-skolen også, der lærte jeg mye om databaser og datamaskiner og følte meg skikkelig nymoderne.
Jeg leste ikke bibelen da jeg var tenåring, jeg hadde ikke tid. I følge min strengt religiøse venninne var jeg for opptatt med å begå synd.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 08:32   #70
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte meg min helt egen skrivemaskin da jeg var 13. Jeg elsket den, og leverte en del oppgaver på skolen på den. Den var nemlig elektrisk og hadde rettetast.

Jeg innbiller meg at jeg er så gammel at skrivemaskin var "lov". Vi eide en commodore 64, men den kunne man jo ikke skrive skolearbeid på. Det var ingen av vennene mine heller som hadde pc med tekstbehandlingsprogrammer. Jeg begynte å studere i 1995, og gikk da på datakurs hvor første leksjon var å skru på pc.

Jeg leste bibelen på den tiden (uten at jeg skjønner på hvilken måte dette var relevant). Når man har en far som er med i akp-ml, så fortoner ungdomsopprør seg på de underligste vis. Jeg meldte meg inn i det kristne skoleungdomslaget.

Gammel 22-10-10, 10:47   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I 95, Tjorven? De som ikke kunne det da, må da ha vært litt ... sene? Jeg har hatt tilgang til PC siden 88.

Og matriseskriver, ja. Den lyden er helt unik.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 10:50   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

I 95, Tjorven? De som ikke kunne det da, må da ha vært litt ... sene? Jeg har hatt tilgang til PC siden 88.

Men du er realist, Darling. Det gjør forskjell.

Gammel 22-10-10, 10:57   #73
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg hadde skrivemaskin med kulehode og rettetast

Hjemme hadde vi en Atari - etterfølger etter comandore 64, men det var en spillmaskin.

Vi brukte noen av pengene vi fikk til bryllupet og kjøpte oss mac med modem og skriver i -95.

Gammel 22-10-10, 10:58   #74
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Realisten

Men du er realist, Darling. Det gjør forskjell.

Kanskje? Selv om jeg vel ikke var realist før i 91.

Men 95, altså? Jeg er sikker på at faren min hadde hatt PC i flere år da. Og han er ikke realist.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 11:00   #75
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Kanskje? Selv om jeg vel ikke var realist før i 91.

Men 95, altså? Jeg er sikker på at faren min hadde hatt PC i flere år da. Og han er ikke realist.

Jeg tror bestemt det var ganske mange hjem uten PC i 1995. :må google litt:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:03   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg tror bestemt det var ganske mange hjem uten PC i 1995. :må google litt:

Ja, det er sikkert. Og det å bruke e-post, til og med for bedrifter, var enda ganske nytt da. Web var helt nytt. Internett var ikke noe folk flest kjente til enda, og Internett er vel hovedgrunnen til at så å si alle har PC hjemme nå?

Gammel 22-10-10, 11:03   #77
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mamma kjøpte pc i 1997 eller noe slikt. Da fikk vi tilgang til Det Store Eksotiske Internettet også.

Gammel 22-10-10, 11:04   #78
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, når ble IE vanlig? Vi brukte Mosaic på NTH, husker jeg, før det var det bare ftp.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 11:06   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Candy:

Opprinnelig lagt inn av Store Norske Leksikon på Internett(!)

Den første nettleseren med grafisk brukergrensesnitt, Mosaic, kom i 1993, var gratis og bidrog sterkt til Web-tjenestenes eksplosive vekst. Året etter kom Netscape, og 1995 lanserte Microsoft sin Internet Explorer, som har blitt den markedsledende nettleseren.

Gammel 22-10-10, 11:07   #80
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er sikkert. Og det å bruke e-post, til og med for bedrifter, var enda ganske nytt da. Web var helt nytt. Internett var ikke noe folk flest kjente til enda, og Internett er vel hovedgrunnen til at så å si alle har PC hjemme nå?

Et kjapt søk ga denne: http://medienorge.uib.no/?cat=statis...t=&queryID=251,

Sier at under 40% hadde hjemme-PC i 1995.

Mener jeg har lest at 10% hadde tilgang til internett rundt 1994, men det kan jeg ikke dokumentere.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.