Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hadde du skrivemaskin som tenåring?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hadde du skrivemaskin som tenåring?
Ja, og jeg leste Bibelen også. 29 20,71%
Ja, men jeg leste ikke Bibelen. 23 16,43%
Ja, men jeg er så gammel at det ikke er noe rart. Leste også Bibelen. 11 7,86%
Ja, men jeg er så gammel at det ikke er noe rart. Leste ikke Bibelen. 22 15,71%
Nei, men jeg leste Bibelen. 6 4,29%
Nei, og jeg leste ikke Bibelen heller. 45 32,14%
Burma 4 2,86%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 11:10   #81
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Hadde du skrivemaskin som tenåring?

Se der, ja, 95. Da var det kanskje da det tok av.

Er det noen andre som husker visjonære Peter Nome, som hadde INTERNETTADRESSE på lørdagsshowet sitt, der han lykkelig stavet adressen hver gang. HÅTETEPE-KOLON-SKRÅSTREKSKRÅSTREK-DOBBELTVE-DOBBELTVE-DOBBELTVE osv. Navnet på programmet har jeg seffern glemt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:11   #82
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke, men pappa hadde en elektrisk skrivemaskin som jeg fikk skrive brev til mamma på.

Bibelen?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:14   #83
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Pappa kjøpte/fikk pc hjemme tidlig på 90-tallet. Det kan ha vært så tidlig som 89 - han er revisor, så den ble vel helst brukt til å skrive og regne med.

Internetten kom ikke hjem til oss før etter at jeg hadde flyttet hjemmefra: 1997 el 1998. Men jeg husker venninna mi fortalte om at faren hennes skrev og fikk e-post i 94. Skjønte virkelig ikke meningen med det.

Gammel 22-10-10, 11:17   #84
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

I 95, Tjorven? De som ikke kunne det da, må da ha vært litt ... sene? Jeg har hatt tilgang til PC siden 88.

Og matriseskriver, ja. Den lyden er helt unik.

Jeg fikk krasjkurs i data på NTNU i 98 - da begynte vi med å slå på dataen, og de viste fram store og små disketter.

Det er mange som fortsatt er litt... sene.

Krasjkurset var vel egentlig litt for elementært for meg, men jeg lærte noen grunnleggende triks som jeg har hatt glede av siden. Ettersom jeg beveger meg i miljø av historikere og middelaldrende så regnes jeg som en ressurs på datateknologi.

Gammel 22-10-10, 12:06   #85
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

oops dobbelt

Sist redigert av Vianne Rocher : 22-10-10 kl 12:14.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:06   #86
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Se der, ja, 95. Da var det kanskje da det tok av.

Er det noen andre som husker visjonære Peter Nome, som hadde INTERNETTADRESSE på lørdagsshowet sitt, der han lykkelig stavet adressen hver gang. HÅTETEPE-KOLON-SKRÅSTREKSKRÅSTREK-DOBBELTVE-DOBBELTVE-DOBBELTVE osv. Navnet på programmet har jeg seffern glemt.

RONDO-DÅTT-NO

Gammel 22-10-10, 12:12   #87
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

. Jeg begynte å studere i 1995, og gikk da på datakurs hvor første leksjon var å skru på pc.

Jeg tok også mitt første datakurs i 1995. Da gikk det i "Dette er en datamaskin. Den har en skjerm og et tastatur". Jeg var vettaskremt, men skjønte at dette bare MÅTTE jeg lære meg. En av brukerne her inne var kursleder, forresten, og jeg var bare SÅÅÅ imponert. Enn å være jente og så kunne så mye data, da. :fordomsfull:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:53   #88
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må huske veldig dårlig.

Imidlertid husker jeg veldig godt jenten som prøvde å putte floppydisken inn i sprekken mellom PC-en og skjermen. Det var riktignok i 91, den gang da skjermen gjerne sto rett på boksen (som var liggende og gulbeige - jeg husker veldig godt første gang vi fikk tower-PC i GRÅTT!).

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 12:57   #89
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke sendt epost eller surfet på internett før jeg begynte og studere i 1997. Jeg har tatt igjen det tapte i fullt monn og vel så det i ettertid da.

Introduksjonskurset ved NTNU startet dog litt høyere enn hvordan man skulle slå på PCen, jeg tror vi dro til med å lage egne hjemmesider som første øving. Mulig jeg husker helt feil.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:03   #90
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde maskin - startet med min søsters maskin først (som var så dårlig og med verdens mest slitne fargebånd - og uten forståelse for at jeg ønsket nytt bånd) så med en litt mer fancy elektrisk skrivemaskin - da gikk jeg på maskinskriving på ungdomskolen.
Jeg var på generell basis ganske rar som ung.

Biblen leste jeg også - men det av trosårsaker.

Gammel 22-10-10, 14:06   #91
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Åh, jeg husker første gang jeg ble chattet opp. Det må ha vært i 92? Allerede da tror jeg en del gutter oppdaget gleden av å være mer veltalende på tastatur enn F2F.

Og det var jo temmelig få med jentenavn tilgjengelig.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 14:11   #92
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker Mosaic.

Jeg husker første gang jeg fikk det beskrevet. "man leser om OL på Lillehammer og så nevner de Mjøsa og så kan man klikke på det og så får man opp en annen side der det står mer om Mjøsa."

Gammel 22-10-10, 14:11   #93
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men du er realist, Darling. Det gjør forskjell.

Det gjør det da virkelig ikke. Begge foreldrene mine er alt annet enn realister. Hhv. dr. philos og dr. polit, faktisk. Og begge to har alltid ligge i front teknologisk.

Hvis jeg ikke husker helt feil så fikk vi Internett i 1994. Og vi fikk den første hjemmePCen vår i 1988, ikke 1989.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:18   #94
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det gjør det da virkelig ikke. Begge foreldrene mine er alt annet enn realister. Hhv. dr. philos og dr. polit, faktisk. Og begge to har alltid ligge i front teknologisk.

Jada, jeg mente ikke at bare realister kan være i forkant teknologisk, men at hva som regnes som "forkant" kan være litt forskjellig mellom ulike fagområder. (Så f.eks. en humaniorastudent som aldri hadde brukt en PC før 1995 var mindre akterutseilt enn en realiststudent i samme situasjon.)

Gammel 22-10-10, 14:29   #95
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Rhett påstår hardnakket at alle som begynte på BI Sandvika (altså siv.øk.-studiet, ikke dip - det er Noen veldig nøye med å poengtere) fikk klar beskjed om å kjøpe privat PC. Det må ha vært i (regneregne) 88.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 14:46   #96
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jobbet med TELEX! DET kvalifiserer til fossil, eh? Jeg kunne til og med lese de vanligste ordene ved å holde hullremsen opp mot lyset. (Det kan jeg ikke lenger da. Dog.) Det var i de tider man betalte lunsjen sin med sjekkheftet.

Men olding-tittelen må da være velfortjent nå tror jeg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:50   #97
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt sjekkhefte. :bidrar: Ellers begynte jeg med Internett på begynnelsen av 1995, akkurat da Blåmann og jeg ble sammen. PC hjemme fikk familien min rundt 1992, tror jeg. Vi var erfarne, da, med å spille snake under valgfag data med den tidligere nevnte lærer Adolf.

Sist redigert av Bluen : 22-10-10 kl 15:21.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:55   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Telex (og faks) var fyord i postfamilien min. Men jeg har hatt både sjekk, og, ikke minst Post(spare)bankens kontantkort.

- No. 4 -
Gammel 22-10-10, 15:17   #99
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rhett påstår hardnakket at alle som begynte på BI Sandvika (altså siv.øk.-studiet, ikke dip - det er Noen veldig nøye med å poengtere) fikk klar beskjed om å kjøpe privat PC. Det må ha vært i (regneregne) 88.

Mens da jeg begynte på NTH i 1989, husker jeg at det ble sagt - kanskje ikke av forelesere, muligens av eldre studenter og vit.asser - at det var helt unødvendig og altfor dyrt for studenter å kjøpe sin egen PC. (Da tror jeg det var snakk om at en slik kostet rundt 30-35 000.)

Gammel 22-10-10, 15:18   #100
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det samme sa de da jeg begynte i 91.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.