|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Kidding, right?
|
Sv: TilretteleggingJeg sliter bittelitt med å være dratt mellom en soleklar aksept for at universell utforming bør være standarden man bestreber seg mot - og en like klar økende kravmentalitet i samfunnet. Me me me - alle må ta hensyn til MEG - det er urimelig at ikke JEG med mitt xxx-problem skal måtte leve annerledes enn deg! Spesielt når det kommer til endel ikke-dokumenterte "lidelser" som skal tas hensyn til. Lysallergi, el-overfølsomhet, "folk som ikke tåler gluten, men ikke har cøliaki", folk som ikke skal ha karbohydrater, folk som ikke skal ha fett, folk som ikke skal ha garvesyre i rødvinen...
|
|
|
|
#22 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilrettelegging
Hmm ...
|
|
|
#23 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Tilrettelegging@Missa: Jeg er fullstendig enig i at man ikke skal drive og tilrettelegge hver eneste fikse idé folk har lagt til seg altså. Jeg kommer aldri til å slå av mobiltelefoner fordi folk mener seg el-allergisert eller noe sånt, og tanter som mener å ha cøliaki og derfor ikke skal ha gluten, bortsett fra når det gjelder knekkebrødene mine da, fordi de er gode.
|
|
|
#24 |
|
Leser
|
Slike regler har man jo i dag, eller akkurat i dag vet jeg ikke, men da jeg ble utdannet til teknisk tegner var det et krav om at man måtte ha mulighet til alternativ oppvarming i tillegg til strøm - det vil si pipe måtte opp. Det er jo også mange reguleringer rundt omkring på hus, men tilbakevirkende kraft på bygninger vil være både utopi og idioti etter min mening. Gammelt er gammelt.
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: TilretteleggingMan merker jo godt når man er ute med barnevogn at en rullestoltilværelse må være alt annet enn enkelt. Krykketilværelse også. Eller rullator. Det er jo bare å begynne med den fullstendig uforutsigbare busstransporten hvor det ikke er bare enkelt å få plassert hjelpemidler eller å få hjelp. For så å tenke på den fantastiske brøytingen og strøingen av fortau i denne byen, forsøke å ta seg opp de bratte og glatte trappene som tidvis ikke har noen rampeløsning og som krever god armstyrke for å holde seg fast i gelenderet i tillegg til god koordinasjon i beina. På vinterføre altså. Og så skal man inn gjennom den brede døren som ofte må utvides manuelt hvis dette i det hele tatt er mulig, om man skal trille inn med noe bedrere enn en singel barnevogn. Heiser i bakrom hvor man må holde døren i spenn for å komme seg inn og døra er så smal at en OTH sliter med passasjen, man må trykke på knappen kontinuerlig mens man går fra en etasje til en annen for så å holde døren opp i motsatt retning for å komme seg ut. Dette tror jeg ikke er mulig uten hjelp hvis man sitter i rullestol. Cafeer med så trangt mellom bordene at de ansatte blir flakkende i blikket hvis man kommer inn med noe som går på hjul. Dette synes jeg er veldig synd det burde være en selvfølge at alle skal kunne bevege seg fritt rundt omkring. Som noen sa tidligere i tråden, ofte gjelder det bare å tenke på det, og det er en fordel for mange.
|
|
|
#27 |
|
Dragedytteren
|
Sv: TilretteleggingDet gjelder vel å finne en fornuftig balansegang her som så mange andre steder. Det er vanskelig å ta hensyn til alle hele tiden, men det går jo an å forsøke.
|
|
|
#28 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: TilretteleggingHva er en funksjonshemmet person? Er det en belastning på samfunnet som vi må hjelpe så mye som mulig, samtidig som det koster oss så lite som mulig? Eller er det et menneske på lik linje med oss andre som trenger litt andre tilrettelegginger for å kunne fungere og bidra?
Litjtausa 06. Lille skatt 07 Sist redigert av gajamor : 27-10-10 kl 23:27. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: TilretteleggingNår det gjelder matallergier: det er klart man ikke kan forvente universell utforming innenfor ernæring. Det ville blitt en stor ulempe for veldig mange. Klart at jeg som har cøliaki setter pris på tilrettelegging, men jeg kan leve med å måtte ringe restauranter på forhånd, instruere venner og familie, og reise litt langt for å få kjøpt brød. Tross alt. Noen ganger er det litt unødvendig lite tilrettelagt, men med litt informasjon og press burde det kunne løse seg. F.eks. kan de fleste restauranter lage sauser med maizena i stedet for hvetemel. Og hvorfor i alle dager brukes hvete som smakstilsetning i enkelte nøtteblandinger?
|
|
|
#30 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TilretteleggingTusen takk for alle fine innlegg. Dere bidrar alle til å øke min forståelse for andre og det er kjempebra! |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: TilretteleggingEin digresjon, men vår arbeidsplass, som mange andre, har krav om handicaptoalett. Det er vel og bra, sjølv om ingen av dei tilsette nokon gong kan fungere i jobben dersom dei var bevegelseshemma. At rullestolbrukaren som bur innerst i gangen må gjennom fem tunge dører utan døropnar er det ingen som har tenkt på. Men jøss, handicaptoalett for dei tilsette - det er det! Så arbeidsplassen fyller krava om tilrettelegging i offentlege bygg.
|
|
|
#32 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
flisespikker
|
Nå skrev jo nettopp Esme at det er forskjell på folk som har reell cøliaki og folk som "bare vil ha litt trøst". Jeg tror du fokuserer indignasjonen din i litt feil retning.
|
|
|
#34 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: TilretteleggingEn ting er tilrettelegging og tilgjengelighet, et annet aspekt er hvordan samfunnet vårt fortsatt er med på å stigmatisere mennesker som ikke er innenfor "normalen" (og hva er normal egentlig, men det er en annen diskusjon). Ta et eksempel på stigmatisering gjennom strukturell utforming; handicaptoaletter er nødvendige for veldig mange, og derfor vel og bra at de eksisterer. Eller kanskje ikke? Hva om alle toalett i det offentlige bygg var enten merket med et symbol for mann eller kvinne, og at SAMTLIGE av disse toalettene var tilrettelagt for rullestolbrukere? Noe som igjen sikker ville blitt billigere enn å utforme tre ulike toalett. Da ville heller ikke samfunnet (på dette området) vært med på å gjøre rullestolbrukere til en kjønnsnøytral gruppe mennesker. Min mening er uansett at tilrettelegging forøvrig bør tilstrebes slik at alle har mulighet til å delta i samfunnet på lik linje med mennesker uten funksjonshemming. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Signerer denne og jeg har to rullestolbrukere i huset. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg hvis det dreier seg om en bygning som har 2-3 do. Men det er noe med plassen et handicaptoalett tar som gjør at det ikke er helt forenelig med at alle toaletter skal ha slik utforming, selv om det hadde vært fint med egen dør og god plass også på andre toaletter. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi har kjønnsdeling av toaletter der det ikke er pissoaravdeling, men det blir en annen diskusjon.
|
|
|
#37 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Dette er jo et stjerneeksempel på en idé hvor gode intensjoner har gitt helt vanvittige utslag. Dette ville medføre enorme ekstrakostnader som man ikke fikk noe fornuftig igjen for. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: TilretteleggingForstå meg rett, jeg mener ikke bokstavelig talt at alle offentlige bygg skal innføre toaletter for menn og kvinner (eller unisex for den saks skyld) med tilbakevirkende kraft, over hele linja osv. Men jeg er overbevist om at et regnskap over dette i forhold til nye bygg ikke ville utgjort de store forskjellene som velter lasset. Det ville selvsagt ikke bidratt til å oppheve utfordringer knyttet til rullestolbrukere og (ofte) selvopplevd kjønnsnøytralitet, eller stigmatisering av rullestolbrukere som unormale, anerledes som sådan, men kanskje det kunne ha hjulpet. Og jeg nekter å tro at det koster oss skattebetalere svimlende summer. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Men ta en vanlig toalettavdeling i et offentlig bygg eller et kjøpesenter. Det er en avdeling for kvinner, en for menn og 1-2 handicaptoaletter. I hver avdeling for kvinner eller menn kan det være 5-10 toalettbåser, hver av dem så trange at man omtrent ikke får snudd seg inni der og det er felles vasker til håndvask på utsiden. Kanskje er det ikke så mye dyrere å bygge alle som handicaptoaletter, men det ville utvilsomt ført til færre toaletter totalt og lengre køer da et handicaptoalett tar vesentlig større plass.
|
![]() |
|
|