Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 21:23   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Jeg tror ikke de tilegner seg noe gjennom spillene som det er umulig å tilegne seg på annet vis nei. Det eneste er at de blir flinke til å spille, noe jeg egentlig ikke synes er viktig. Annen digital kompetanse tenker jeg at de kan lære på annen måte.

Derimot forstår jeg at spilling nå er viktig for det sosiale. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men siden det er sånn tar vi konsekvensene av det slik at storebror nå er iferd med å få en DS i en alder av 5,5 år. Jeg synes ikke det er så halvgalt siden han er såpass gammel, jeg hadde aldri tenkt han skulle holdes unna til evig tid, men jeg skulle fremdeles ønske det ikke var en selvfølge at en på 6 år hadde en DS.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:24   #42
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes det er litt sært å ikke fortelle hvorfor dere har valgt det bort. En ting er hvis man svarer i en diskusjon, men det er jo du som har startet denne.

Hvorfor er det sært?
Hvorfor vi har valgt det bort har neppe noe å si.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:24   #43
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ben Murphy

Gammel 26-10-10, 21:26   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Men de har tilgang på elektrisk strøm?

Ben "in the Amish corner" Murphy

Bare på fræddan!

Gammel 26-10-10, 21:30   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men av og til slår det meg at vi har valgt bort noe viktig?
Noe de burde få ta del i?

Jeg synes faktisk det. Det er like sært og rart som de som valgte vekk TV på 80 og 90-tallet, det gjør at barna blir utenfor på en arena som er viktig. Og like rart som å si "Her har vi valgt vekk ballspill".

Er digitale spill viktig for barns kompetanse på noe vis?

Tja, en del av dem er veldig lærerike. Ellers er det en fordel å være god på tekniske ting. Sønnen min har brukt PC alene fra han to år gammel, han logget seg inn og startet forskjellige spill alene, og jeg ser at han har blitt veldig flink egentlig. Lært seg mye engelsk synes jeg også, nå når han er fire så surfer han rundt og finner mye selv, skjønner spillinstruksjoner og lagrer og skriver ut. Han hadde sikkert lært seg det senere også, men jeg tenker jo at om skolen skal stå for all opplæring på data, så blir han ikke noe spesielt flink nei.

Gammel 26-10-10, 21:31   #46
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Seriøst? Jo jeg synes faktisk det er interessant å høre hvorfor dere har valgt det bort. Du spør jo oss om vår mening. Man bør jo kunne begrunne det man sier.

Gammel 26-10-10, 21:32   #47
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt svar direkte på dine spørsmål forøvrig, Floksa:
Ja, jeg mener dere har valgt bort noe som er blitt viktig, noe de bør få ta del i. Vi kan like det eller ikke like det, men sånn er det. Men viktig for den digitale kompetansen, nei, ikke spesielt tror jeg. Ikke for den digitale kompetansen man trenger i alle fall. Det er jo en aldersgreie her også. Jeg synes det er særere å holde en 12-åring unna slike spill enn en på 3.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:38   #48
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Seriøst? Jo jeg synes faktisk det er interessant å høre hvorfor dere har valgt det bort. Du spør jo oss om vår mening. Man bør jo kunne begrunne det man sier.

Hovedsakelig går det på tidsbruk. De er lykkelig uten pr i dag og vi ønsker ikke å innføre det. Men fanatiske er vi ikke, alle tre spiller litt på mormors ipad.

Gammel 26-10-10, 21:41   #49
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er ikke World of Worldcraft et avansert spill med veldig mye nedplaffing av individer?

Jeg er generelt motstander av spill med skyting og vold.
Også litt skeptisk til Star Wars, fordi det er mye fokus på skyting.

Vi har foreløpig holdt igjen på spillkonsoller, eldste er snart 6. Men ser jo at de fleste kompisene har, og han spiller der i blant. Da har jeg jo ingen kontroll på hva han spiller, så det er et poeng i forhold til å gå til anskaffelse av egen spillkonsoll. Selv om jeg syns at vi som foreldre kan spørre vennenes foreldre om hva som blir spilt, og evt si ifra at vi ikke ønsker skytespill/følger aldersgrense på spillene.

Jeg er litt back-to-nature som person, så i utgangspunktet er jeg motstander av digitale spill pga konsekvensene det kan ha - som jeg ikke skal komme innpå her. Dessuten er min sønn ganske hekta på tv (her har vi sperret cartoon network pga junkfilmene), så jeg vet han lett kan bli hekta på spill.

Syns forøvrig det er litt urovekkende og tøvete argumentasjon at "alle andre har det, og mitt barn skal ikke føle seg utenfor" så gir man seg på noe man egentlig er motstander av.

Det er vi som foreldre som må ta ansvaret, og det er lurt å tenke seg godt om. Men vi er vel klar for en DS i 6-årsgave til pjokk, vil jeg tro. Kan være fint å roe seg ned mellom skole og middag, f.eks.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:48   #50
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes man bør ha begrensninger på hva slags spill man kan spille, og hvor mye tid man får lov til å bruke på det. Ellers synes jeg at det å holde barn borte fra digitale spill er litt slik "stikke hodet i sanden"-politikk.

Vi lever i en digital virkelighet. Man trenger digitale feridigheter i dagens samfunn. Er det ikke naturlig at barn leker seg til den kunnskapen?

Jeg synes dataspill er mye bedre for barna enn TV-titting. TV er passiv underholdning. Spill er lærerike og stimulerer bl.a. kreative evner. Men som sagt - man må se an spillene litt.

Snuppa fikk DS nettopp, og jeg er imponert over hvor mye den kan brukes til. Hun bruker vel så mye tid på å lage tegnefilmer, ta bilder og bearbeide disse, ta opp lyder og leke seg med dem osv osv Det kan man også gjøre på PCen, men det er vanskeligere å få til. På DSen er helt lagt opp for barn. Skjønner overhode ikke hvorfor man skal nekte barn slikt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:51   #51
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er digitale spill viktig for barns kompetanse på noe vis?

Jeg tror ikke barn får noen kompetase via digitale spill som de ikke kan få andre plasser. Man får like mye øye-hånd kordinasjon av å hekle som av å bruke joystick. Problemet er vel heller at jeg - som nesten er 40 - er jo forholdsvis ung på hekletreff. Digitale spill brukes også som sosial samspillsarena, og den biten er vanskelig å erstatte med hekling. Men det er stor forskjell på miljøene - i noen miljøer er kanskje fotballen mye viktigere enn digitale spill?

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Man bør kanskje prøve å holde unga unna world of warcraft i det minste?

Jeg spiller WOW. Jeg bruker mer tid på FP for å si det slik. Mulig jeg burde holde ungene unna FP?

Sist redigert av him : 26-10-10 kl 21:52. Årsak: la til: på hekletreff
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:56   #52
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er like sært og rart som de som valgte vekk TV på 80 og 90-tallet, det gjør at barna blir utenfor på en arena som er viktig.

Og hvis man har valgt bort TV i 2010 da? Er det problematisk?

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 22:00   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Jeg tror det er mindre problematisk nå fordi barna er ikke så ensrettet i hva de ser, sånn som det var før.

Gammel 26-10-10, 22:03   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men floksa, dere har jo pc? Regner jeg med i og med at du til tider er på fp. Får barna tilgang til denne da? Jeg tror nemlig ikke det er nødvendig for dem på noen som helst måte å eie alt av spill og konsoller, men at man i hvertfall i skolealder får sjansen til å eksperimentere og lære seg pc som verktøy, lærer seg å innhente informasjon og lærer seg å håndtere den som underholdning og sosial arena. Både fordi det er forventet fra skolen, fordi det er viktig å få dette med seg mens man lærer basisferdigheter raskt som barn og fordi det er i denne perioden vi som foreldre har muligheten til å påvirke nettvanene deres og lære dem nettvett.

At man ikke velger å bruke tid og penger på nintendo ds tror jeg nok fint man overlever, selv om de barna som ikke har sånt hjemme ofte ikke er til å rikke fra spillene når de er på besøk hos kompiser. Altså er foreldrene mer prisgitt andre foreldres spillekontroll.

Gammel 26-10-10, 22:05   #55
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men floksa, dere har jo pc? Regner jeg med i og med at du til tider er på fp. Får barna tilgang til denne da? Jeg tror nemlig ikke det er nødvendig for dem på noen som helst måte å eie alt av spill og konsoller, men at man i hvertfall i skolealder får sjansen til å eksperimentere og lære seg pc som verktøy, lærer seg å innhente informasjon og lærer seg å håndtere den som underholdning og sosial arena. Både fordi det er forventet fra skolen, fordi det er viktig å få dette med seg mens man lærer basisferdigheter raskt som barn og fordi det er i denne perioden vi som foreldre har muligheten til å påvirke nettvanene deres og lære dem nettvett.

At man ikke velger å bruke tid og penger på nintendo ds tror jeg nok fint man overlever, selv om de barna som ikke har sånt hjemme ofte ikke er til å rikke fra spillene når de er på besøk hos kompiser. Altså er foreldrene mer prisgitt andre foreldres spillekontroll.

Eldstemann får egen laptop nå til 8 års dagen

Gammel 26-10-10, 22:05   #56
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror det er mindre problematisk nå fordi barna er ikke så ensrettet i hva de ser, sånn som det var før.

Det tror jeg du har rett i. Vi har vært uten tv i 5 år, men vurderer det nok når jenta blir større hvis det viser seg å bli et problem.

Hun spiller forøvrig digitale spill på data og på iphone.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 22:05   #57
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Jeg tror ikke lengre at TV er det store samlingspunktet. Alle trenger noen arenaer hvor man kan bedrive litt chit-chat, været, nyhetene etc Spill kan være en slik arena. TV kan også være det. Men jeg tror spill har overtatt mye for TV. På samme måte som TV har overtatt for radio. Jeg vet om mange som liker å høre på radio, men radio er ikke en snakkis for å si det slik.

Gammel 26-10-10, 22:07   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann får egen laptop nå til 8 års dagen

På en PC er jeg veldig for styrt bruk. Det er litt skumlerer i forhold til hva de kan surre seg inn på. Når det gjelder spillkonsoller mm så blir jo det også styrt av oss. Vi bestemmer hva slags spill de skal bruke, og hvor mye de spiller. Jeg synes de bruker veldig lite tid på det egentlig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 22:09   #59
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Man bør kanskje prøve å holde unga unna world of warcraft i det minste?

http://fil.nrk.no/magasin/spiller/1.6551227

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 07:21   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa da. Ikke har du dekket alle grunner - mine grunner har du ikke dekket. At barna mine får fordi de liker det. Og ikke snakker du sant heller. Får åtteåringen laptop så har han spill.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.