Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Morellas nødhjelpstråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 18:52   #21
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Morellas nødhjelpstråd

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Forøvrig kan fisk fint kokes i mikro. 2 minutter på og to minutter av helt til den er ferdig. Har en superkokkekollega som sverger til den måten å lage fisk på.

Hva mener du med to minutter av? Skal jeg ta den ut i 2 min.? Det hørtes jo veldig greit ut da.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 18:55   #22
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Du lar fisken stå 2 minutter inne i mikroen, etter at den er slått av.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 17:14   #23
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg laksefilet og grønnsaker i ovnen, det har stått inne på 200 grader i 30 minutter nå, men fortsatt er endel av laksen mørk rosa. Hva gjør jeg galt nå da?

Gammel 27-10-10, 17:22   #24
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Nå har jeg laksefilet og grønnsaker i ovnen, det har stått inne på 200 grader i 30 minutter nå, men fortsatt er endel av laksen mørk rosa. Hva gjør jeg galt nå da?

Så rart. Var den frossen da du satt den inn?
La den bare stå til den er ferdig.

Gammel 27-10-10, 17:23   #25
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Bare vent litt, den er nok ferdig straks. Noen ganger bruker filetene mer enn en halvtime før de er ferdige. Var de romtempererte, kjøleskapskalde eller frosne da du satte dem inn? Var ovnen helt varm?

Gammel 27-10-10, 17:28   #26
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Tusen takk for raske svar.

De har stått inne i 40 minutter nå og må nok stå en stund til. De var vel ganske frosne, hadde vel bare stått ute i en halv time før. Ovnen var helt varm.
Men jeg ser nå at jeg kanskje hadde oppi litt for mye med tanke på størrelsen på forma.

Gammel 27-10-10, 17:33   #27
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Et tips! I stedet for å putte alt i en ildfast form, kan du putte det i en stekepose. Du slipper å tenke på at det brenner seg og det blir veldig saftig og godt!

Gammel 27-10-10, 18:34   #28
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaktus, her.

Et tips! I stedet for å putte alt i en ildfast form, kan du putte det i en stekepose. Du slipper å tenke på at det brenner seg og det blir veldig saftig og godt!

Stekepose?

Gammel 27-10-10, 18:38   #29
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Stekepose?

:hvisker: Ligger sammen med bakepapir, brødposer o.l i matbutikken. Veldig greit.

Gammel 27-10-10, 18:41   #30
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

:hvisker: Ligger sammen med bakepapir, brødposer o.l i matbutikken. Veldig greit.

Hm, det burde jeg kanskje prøve. Det blir ikke veldig fuktig inni der da? Slipper den ut damp?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 19:04   #31
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hm, det burde jeg kanskje prøve. Det blir ikke veldig fuktig inni der da? Slipper den ut damp?

Den slipper ut litt damp, og veldig mye akkurat når du tar den ut av ovnen. Gjelder å finne en teknikk der.

Gammel 27-10-10, 19:15   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Effekten på stekeovner varierer veldig. Så du må nesten prøve ut hva som blir passe i din ovn. Vi pleier å ta ut frossen fisk fra fryseren til kjøleskapet på morgenen. Da holder det å steke i 20 minutter i vår ovn ... i den gamle ovnen vår ville det nok tatt 25-30 min.

Jeg synes forøvrig ikke noe om stekepose. Jeg synes fisken blir zoggy/vannete inni posen.

Vi baker laksefileter i ildfast form i hvert fall annenhver uke. Vi tar litt mer krydder på de som skal serveres til de voksne. Til dette serverer vi ofte wokede grønnsaker og ris. "Krydres" med soyasaus ved servering.

Gammel 27-10-10, 20:57   #33
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, hva er dette med å bruke frossne filèter eller blokker?

Noe av den mest elementære kunnskapen på et kjøkken er at det man steker skal være tint (helst sakte, i kjøleskap) og tatt ut av kjøle en times tid før steking.
Slik bevarer man best alle egenskapene til det man steker (smak, konsistens) og man slipper den voldsomme frigjøring av væske fra kjøtt/fiskestykket på grunn av temeraturforskjeller, og unngår at stkket blir tørt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 21:42   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg steker frossen fisk på 200 grader i 30 minutter og da er den ferdig. Det er nok litt forskjell på ovnene. Mens frossen kylling testa jeg idag, og den måtte ha 10 minutter ekstra.

Gammel 27-10-10, 21:43   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Noe av den mest elementære kunnskapen på et kjøkken er at det man steker skal være tint (helst sakte, i kjøleskap) og tatt ut av kjøle en times tid før steking.
Slik bevarer man best alle egenskapene til det man steker (smak, konsistens) og man slipper den voldsomme frigjøring av væske fra kjøtt/fiskestykket på grunn av temeraturforskjeller, og unngår at stkket blir tørt.

Du kan jo gjette når det begynner å gå opp for meg at dagens middag fremdeles ligger i fryseren.

Gammel 27-10-10, 22:45   #36
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er godt du deler slik elementær kunnskap i tråden min. Jeg ser jo at jeg ikke kan noen ting somhelst. :dom såm ett brød:

Kan forresten meddele at middagen ble ferdig. Barna spiste masse fisk, storesøster holdt seg som vanlig for god for grønnskane, men jeg førnøyd.

Gammel 27-10-10, 22:48   #37
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar opp laks om morgenen som oftest. Dersom jeg legger dypfrossen fisk rett i ovnen, tar det nærmere en time hos oss.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 23:00   #38
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt du deler slik elementær kunnskap i tråden min. Jeg ser jo at jeg ikke kan noen ting somhelst. :dom såm ett brød:

Kan forresten meddele at middagen ble ferdig. Barna spiste masse fisk, storesøster holdt seg som vanlig for god for grønnskane, men jeg førnøyd.

Det var altså ikke meningen å være nedlatende, jeg har bare observert dette i mange oppskrifter her på FP.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 23:15   #39
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en barbar. Jeg kan finne på å legge fiskefiletene i lunkent vann (fortsatt innpakket i plasten) for å tine dem litt før jeg steker dem.

I hverdagen har jeg ikke tid til å temperere maten før vi tilbereder. Lager jeg noe ekstra fint prøver jeg å passe på det. Men det skjer jo som regel på dager hvor jeg ikke kommer rett hjem fra jobb.

Gammel 27-10-10, 23:19   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tempererer ikke, men jeg tar som oftest opp fra fryseren om morgenen. Ofte tiner jeg rett på benken når det ikke er sommer.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.