Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Når er det på tide å lære barna touch?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 10:42   #41
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Når er det på tide å lære barna touch?

Jeg er nok preget av å jobbe sammen med en del folk som tydeligvis ikke er vokst opp med data, og som heller ikke hadde skrivemaskin på skolen. De bruker ørnemetoden, eller LFT, og det går TREIGT. Dette er folk som sitter en del foran PC i løpet av arbeidsdagen altså.

Jeg skriver nok ikke perfekt touch, men har en del glede i å bruke flere enn to fingre og la være å se på tastaturet når jeg skriver. Tror ikke jeg hadde greid det uten de par timene med touch-øving jeg fikk som reform-94-barn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 10:48   #42
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte touch på ungdomsskolen og har hatt enormt med glede av det. Jeg sier ikke at man ikke kan lære seg å skrive like fort uten, men jeg har ennå ikke møtt noen som skriver like fort som meg uten å kunne touch i alle fall. Og jeg er ikke en racer ift mange andre som kan touch, men det går fort nok til at de jeg deler kontor med lar seg imponere i alle fall.
Helt ærlig så tror jeg ikke at de som ikke kan touch helt vet hva de går glipp av.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 10:49   #43
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Klart man kan det. Men i en vanlig elevs bruk av PC, hvor ofte er det egentlig spesialtegn og funksjonstaster brukes? For de fleste vil det være en fordel å lære seg dette på en systematisk måte.

Jeg er ikke enig. Touch er utrolig kjedelig å lære seg (jeg har gått kurs da jeg var yngre, og orket ikke fullføre). Learning by doing fungerer fint for de fleste vil jeg si. Tror ikke jeg kjenner en eneste person under 30 som har touchkurs, uten at det byr på store utfordringer i livet .

Jeg har hatt PC i 5 år selv bare.. og jeg skriver like fort som "alle andre" nå. Man kan lære det man vil.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 10:53   #44
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Et annet alternativ er kanskje å gå for Apple sin siste laptop?

http://www.theonion.com/video/apple-...with-no,14299/

Gammel 22-10-10, 10:56   #45
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

(...) uten at det byr på store utfordringer i livet .

Det er klart, men det har jeg vel heller aldri påstått.

Gammel 22-10-10, 10:57   #46
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Kjenner begrenset entusiasme for den merker jeg. Jeg liker ikke sånne programmer som fullfører ting for meg. Det er lite læring i det.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:00   #47
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

3.klassingen min har hatt touch på skolen, litt iallefall. De brukte et nettsted for å øve seg, husker ikke hvilket akkurat nå.

Slik er det hos oss også. De har jobbet med dette i en del av data-timene de har.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:08   #48
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva legger man i å skrive touch? Jeg plasserer en finger på F og en på J, og så gjør resten av fingrene jobben som de trenger å gjøre. Er det touch?

Jeg skriver veldig fort og trenger slett ikke se på tastaturet.

Det er vel som regel touch. Det finnes jo "regler" for hvilke fingrer som skal nå hvilke taster. Sånn generelt er det opp mot venstre og ned mot høyre for høyre hånd (pekefingrene har to tegn på hver rad).

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Pelen: tenker du at det er noe som er lurt å bevisst lære barna hjemmefra? Eller tenker du i skolesammenheng?

Så mye som ungene bruker data i dag så tenker jeg at en effektiv skrivestil kommer av seg selv. Skolen skal ikke behøve å tenke på det .

Jeg tenker hjemme. Jeg kan touch (lærte meg på skrivemaskin i skolen ) og jeg skriver veldig raskt og som regel ganske feilfritt (om jeg ikke staver feil på norsk) og jeg har hatt en stor glede av det. Jeg vil gjrne lære ham hvordan det skal gjøres, så får han velge hvordan det er raskest for ham, men jeg tror at det er en fordel å kunne touch, uten tvil.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg lærte touch på ungdomsskolen og har hatt enormt med glede av det. Jeg sier ikke at man ikke kan lære seg å skrive like fort uten, men jeg har ennå ikke møtt noen som skriver like fort som meg uten å kunne touch i alle fall.

Nei, det har ikke jeg heller.

Mannen min skriver også raskt (men ikke like raskt som meg), han har noe som kan ligne på touch, men bruker høyre hånd på litt fler taster enn venstre.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 14:14   #49
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for korte fingre for ordentlig touch. Jeg skriver dog minst like fort uten.
Jeg klarer til og med å skrive med en hånd uten å se på tastaturet.

Etter å ha trykket på tastatur i over 20 år skulle det da bare mangle at jeg ikke visste hvor de forskjellige tastene er ...

Gammel 22-10-10, 14:42   #50
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Har nettopp tilbragt en liten time på lageret hvor en hyggelig gammel mann skulle sende noen pakker for meg. Har kommet frem til at touch-opplæring kan ha noe for seg tross alt. Der gikk det i caps lock, og kun en pekefinger til å trykke på bokstavene med.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:11   #51
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Eh; sånn funker det ikke for meg.

Av en eller annen grunn blir jeg sittende å lete på tastaturet når jeg skriver engelsk (for det gjør jeg svært sjelden). Men jeg skriver veldig fort på norsk.

Jeg aner ikke hvorfor det er sånn.

Motorisk hukommelse, antakelig - du husker hvordan du skal bevege fingrene for å skrive ordene du er vant til. Når du må tenke på hvordan du staver tar det lenger tid.

Da jeg skulle lære bort touch til elever brukte jeg blant annet tuxtype - et spill med linuxpingvinen. Det kan nok brukes relativt tidlig, men jeg brukte det på 11/12-åringer.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:15   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, det mener jeg. Man kan lære seg å skrive kjapt, men de aller fleste (unntatt Mim) klarer ikke å håndtere tastaturet helt uten å se på det uten å lære seg touch. De klarer heller ikke (som regel) å skrive like kjapt som en som har lært seg touch. Som regel - for de fleste, tydeligvis ikke alle.

Igjen - jeg har tastatur hvor nesten ingen bokstaver syns. Jeg skriver fort som faen og jeg skriver ikke touch.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:29   #53
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har virkelig ikke tenkt på om når jeg skal lære guttungene touch da de ikke engang bruker pc enda. Men jeg vil nok lære de det når de kommer så langt ja. Jeg lærte touch i første klassse på videregående og har hatt stor nytte av det. Ser svært sjelden på tastaturet. Hadde jeg hatt et tastatur med alle tastene så hadde det nok gått enda fortere *ivrig lillebror har pella av noen i sine yngre dager*

Gammel 22-10-10, 21:40   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utvilsomt en stor fordel å kunne touch. Når man ikke har lært seg touchsystemet så kan man likevel skrive raskt, men man må uansett gløtte ned på tastaturet, spesielt når man skriver ord man vanligvis ikke skriver.

Jeg trenger ikke å se på tastaturet, bare gløtte bittelitt i ny og ne, jeg trenger heller ikke å se på mobiltastaturet for å skrive meldinger. Men jeg er sikkert zjikkelig zmart.

(Jeg bør vel egentlig ikke lære meg å skrive noe fortere, da jeg har pinlig mange innlegg fra før av).

Gammel 24-10-10, 03:07   #55
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hatt opplæring i touch, og det var en lidelse. Skriver fort (ikke touch) i dag, som regel uten å se noe særlig på tastaturet, og har funnet min måte som fungerer bra. Løsningen var å ha IT som jobb og hobby. Ser ikke på touch som noe de fleste vil ha nytte av, men som sikkert noen enkelte i enkelte jobber kanskje behøver. Ergo vil vi ikke legge opp til noen slike øvelser, men satse på mye bruk av datamaskin generelt for å gjøre dem kompetente og glade i å bruke den, mer enn at det skal knyttes til (slik jeg oppfattet touch) demotiverende øvelser.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 03:26   #56
Doremifa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Doremifa er litt kul
Standard

Min eldste sin klasse var det i fjor (2.klasse) noen studenter som hadde touchopplæring som prosjekt. De jobbet nokså intensivt med det i noen uker. De brukte ulike programmer i opplæringen, noe a la dette: http://www.bbc.co.uk/schools/typing/flash/stage3.shtml

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:26   #57
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

"Everything is just a few hundred clicks away."

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 10:46   #58
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kjenner begrenset entusiasme for den merker jeg. Jeg liker ikke sånne programmer som fullfører ting for meg. Det er lite læring i det.....

Når noen lenker til en theonion-webside bør man vurdere om dette kanskje kan være et sarkastisk innlegg.

Hva angår touch, så er jeg veldig glad for at jeg hadde maskinskriving (som det het den gangen) på ungdomsskolen. Jeg gikk inn for å lære meg touch, og lærte det. Har hatt enorm glede av det senere, og skriver mye kjappere enn de fleste jeg kjenner.

Dere som sier dere ikke bruker touch, men at dere skriver superfort. Hvordan skriver dere da? For det er klart at man trenger ikke å ha lært og å være 100% tro til touch for å kunne bruke nyttegjøre seg en avart av touch. Jeg tenker at det viktige er at man får til å bruke litt mer enn bare én finger på hver hånd, samt at man (i det minste til en viss grad) klarer å holde hånden sin i ro mens man skriver. Flytter man hånden mye, ja så går det tid!

Jeg merker selv at det er venstrehånden min som mest holder seg til touch. Rett og slett fordi høyrehånden har måttet tilpasse seg endrede tastatur. Jeg lærte touch med en skrivemaskin som hadde æ, ø og å, men har måttet tilpasse meg andre tastaturet underveis. Dermed påstår jeg hardnakket at jeg bruker touch, mens i virkeligheten er det venstrehånden som bruker touch, mens høyrehånden er ute og kjører. Så nettopp at jeg brukte langfinger på å-tasten. Slik skal det ikke være!

Forøvrig er QWERTY-tastaturet utformet slik at man skal unngå at armene på skrivemaskinen filter seg sammen under skriving. Hvis det er hurtighet man er på jakt etter, så er det kanskje lurt å lære seg å bruke et DVORAK-tastatur? (Eller kanskje ikke ...)

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:10   #59
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Touch er effektiv. Jeg lærte det på videregående og er veldig glad for det. Jeg tror også at jo mer du taster, jo mer effektiv blir du. Touch eller ikke.

På ukeplanen til S1 ble vi bedt om å laste ned et gratis program fra skolen sin portal. Jeg synes det er kjempelurt å starte med touch på 2. trinn, før de lager seg noen egne uvaner

Gammel 29-10-10, 15:18   #60
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Forøvrig er QWERTY-tastaturet utformet slik at man skal unngå at armene på skrivemaskinen filter seg sammen under skriving. Hvis det er hurtighet man er på jakt etter, så er det kanskje lurt å lære seg å bruke et DVORAK-tastatur? (Eller kanskje ikke ...)

Og videre så bør alle slutte med dette office-tullet og lære seg LaTeX i stedet. Med VI!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.