Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 10:07   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er mot Halloween fordi det i de områdene på østlandet jeg kjenner til har fortrengt julebukk. Og det synes jeg er leit.

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror julebukk var på vei ut uansett (det var på vei ut allerede i min barndom, jeg og søstrene mine gikk ett år, og vi var de eneste i mils omkrets). Men vi skal slå et slag for julebukk i år, har vi bestemt oss for.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:12   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns opprinnelig at Halloweenfeiring i Norge var litt unødvendig, kanskje, men har en sterk holdning om at det er mye morsommere å gå all in enn å surmule, i tillegg til at jeg generelt liker glade barn. Dermed blir vi pådrivere for halloweengreier i nabolaget, og det trives jeg med. Selv om jeg altså ikke har noen tanker om bakgrunnen for det hele. Derimot har jeg det veldig gøy.

Gammel 01-11-10, 10:14   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Pedagogen i meg liker den heller ikke

Denne må du forklare nærmere tror jeg. Er Halloween pedagogisk skadelig?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:02   #4
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Denne må du forklare nærmere tror jeg. Er Halloween pedagogisk skadelig?

He, he...nei det har jeg ikke sagt! Ikke direkte skadelig, men synes ikke den har så veldig mye positivt over seg...!
Men for å forklare: Halloween er en ganske kommersiell tradisjon. Det skal kjøpes inn kostymer, pynt (utendørs/innendørs) og mye godteri som skal deles ut. Av erfaring vet jeg at desverre enkelt ikke har økonomi til å la barna sine ta del, selv om de ønsker det. Det opplever man også ved andre høytider/tradisjoner (f.eks karneval) som har lang norsk tradisjon også selvfølgelig.
I tillegg så er innholdet ikke noe hyggelig for barn synes jeg. I hvertfall ikke utfra hva jeg synes er bra for de yngste. Det er ikke det at man skal formidle Hakkebakkeskogen ene og alene, men Halloween har et for blodig og makabert innhold mtp barn under fem år synes jeg! Masker av deformerte og blodige ansikter, med tilbehør som hjå og avkappede fingre er ikke gunstig for de yngste. Det tror jeg de fleste er enige med meg i...men de glemmer det litt det når de ikler de små Halloweenutstyret!
Jeg synes at barnehagene skal være litt selvkritiske til hva de er med på å markere, og kan gjerne være en positiv motvekt til ulike ting som er i samfunnet men som ikke nødvendigvis er bra.
Allhelgensnatt er noe annet...det å minnes de døde er noe helt annerledes, og etter min mening en fin ting uavhengig av religionstilhørighet!

Gammel 01-11-10, 11:04   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

He, he...nei det har jeg ikke sagt!
Men for å forklare: Halloween er en ganske kommersiell tradisjon. Det skal kjøpes inn kostymer, pynt (utendørs/innendørs) og mye godteri som skal deles ut. Av erfaring vet jeg at desverre enkelt ikke har økonomi til å la barna sine ta del, selv om de ønsker det. Det opplever man også ved andre høytider/tradisjoner (f.eks karneval) som har lang norsk tradisjon også selvfølgelig.
I tillegg så er innholdet ikke noe hyggelig for barn synes jeg. I hvertfall ikke utfra hva jeg synes er bra for de yngste. Det er ikke det at man skal formidle Hakkebakkeskogen ene og alene, men Halloween har et for blodig og makabert innhold mtp barn under fem år synes jeg! Masker av deformerte og blodige ansikter, med tilbehør som hjå og avkappede fingre er ikke gunstig for de yngste.
Jeg synes at barnehagene skal være litt selvkritiske til hva de er med på å markere, og kan gjerne være en positiv motvekt til ulike ting som er i samfunnet men som ikke nødvendigvis er bra.
Allhelgensnatt er noe annet...det å minnes de døde er noe helt annerledes, og etter min mening en fin ting uavhengig av religionstilhørighet!

Da er vi uenige. For det første så "skal" man ikke kjøpe kostymer og pynt. Man kan bruke det man har, man kan lage selv, og man trenger ikke kjøpe noe som helst.

For det andre så tror jeg veldig mange barn syns det er spennende og gøy med makabre ting. Man må heller ikke ta den helt ut, alle står faktisk fritt til å tone det ned, om man vil.

Greit nok at barnehagene kan være en motvekt, men jeg vil ikke si at det er opplest og vedtatt at halloween "ikke er bra", slik du sier.

Gammel 01-11-10, 11:05   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Halloween er en ganske kommersiell tradisjon.

Det er jeg sterkt uenig i. Halloween er egentlig en mye mindre kommersiell feiring enn mye annet. Kostymer trenger ikke være dyre og kjøpt i butikk, det kan likegjerne være noe hjemmelagd. Det er virkelig helt avhengig av om man vil bruke penger på halloween-stæsj (altså hvis man har pengene til det). Jula er den virkelig kommersielle høytiden her i landet, og hvor folk virkelig føler seg utafor.

Angående det skumle, så er jeg helt enig i at man ikke skal ta helt av med skumle ting for de aller minste. I vår barnehage feiret ikke småbarnsavdelingene. Og storebarnsavdelingene hadde en svært så uskyldig feiring med prinsesser og spidermenn stort sett. Men ellers handler halloween også om å gjøre narr av det som er skummelt og farlig, og det kan jeg virkelig ikke se noe upedagogisk ved.

Gammel 01-11-10, 10:18   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Min femåring og venninnene hadde forebered en skikkelig teit sang, i tilfelle noen sa "knep". Og det var det faktisk noen som sa, så da sang de i vei. Det var viktig for meg å lære henne at "knep" skal være noe som er litt morsomt-slemt, ikke noe som er slemt på ordentlig.

Og de eneste som har tjent penger på vår halloweenfeiring har vært Freia og Nidar. Jeg tror det er nokså misforstått at det er handelsstanden som har innført halloween for å tyne oss for penger. Halloween snek seg inn via ungdoms- og studentmiljøer, og siden har såklart handelsstanden tatt av, akkurat som de gjør med julefeiringen vår. Hvis man vil være med på moroa, uten å ofre til Mammon, kan man jo det, det er jo akkurat hva man gjør det til selv. Vi brukte aniktsmaling (som vi hadde i hus fra før), noen biter med filt (som vi også hadde liggende), og fant frem klær som passet til resten av kostymet. Vi er verken kristne eller overtroiske, og trenger virkelig ingen dypere mening bak en feiring som for oss kun betyr å lyse opp i høstmørket. Nemi hadde forresten en veldig fin stripe som forklarer fascinasjonen for skumle ting:
http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1288130400

Men jeg er forsåvidt enig med Langøre (som er litt anti, men som syntes det var litt gøy med spøkelsesvandring i skogen i går), i at folk burde aktivt gi tegn til at de er med på moroa. Å skru av utelyset blir jo omvent, at man aktivt må si ifra at man ikke er med. Hvis folk ikke har noe som helst forhold til Halloween, burde de slippe å måtte forholde seg til regler i det hele tatt.

Gammel 01-11-10, 10:20   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, var vel det som var litt av poenget. Den tradisjonelle kultkalenderen her på berget, som ble spritet opp av katolisismen og forsøkt gasset ihjel etter reformasjonen, er vel nå på mange måter mer eller mindre avlidd ved døden etter et siste halvt hundreår med steinhard sekularisering. Og i et av de gamle gudshusa frekventerer kjendiser og kongelige stadig vekk i sitt trendy sug etter "tapt" mystikk og nyreligiøsitet, engler og heksekunst. I en, ja, helt rett, avvigslet kirke. Men skallet vil de ha. Som et tomt gresskar med t-lys inni.

Hva er det du babler om egentlig?

Gammel 01-11-10, 10:23   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Han har forspist seg på halloweengodteri.

Gammel 01-11-10, 10:23   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Halloween i Skandinavia ble innført av handelsstanden rundt år 2000. Folk vil ha tradisjoner, men de skal kunne kjøpes i butikken og kunne byttes ut etter behov.

Gammel 01-11-10, 10:25   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus_ minner meg om den ene tanten min, det er en vokalisert stream of consciousness som bare kommer og kommer og man tuner inn og tuner ut. "... ja, eg sa jo at eg skulle tsjøpa suRsill, men no e de ingen som likeR de lengeR, og Matja sa det hu ôg, og kvifoR ikkje? Han Augustinus, han, ja de e no lenge siden de no, men han fiskte møkje Rett utpå heR, alt de han fikk! Du sko sett! Og me fekk! ..."

Gammel 31-10-10, 21:31   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarer før jeg har lest tråden. Det er flere grunner til at jeg ikke liker Halloween:

- Jeg liker ikke å måtte løpe til og fra døra en hel kveld. Her i området er det veldig mye unger, og når det har ringt på 14 ganger så er det liksom ikke like moro lenger.
- Det er et eller annet med den tiggingen som jeg ikke har sansen for. Ringe på og strekke ut bøtta for å få.
- Jeg liker ikke opplegget med at det følger med et knep. Har fått vandalisert husfasaden en gang vi var borte ved Halloween, det var ganske kjipt. Jeg har forstått at den type knep ikke er en del av pakka i junaiten. Det hjelper lite når ungene her ikke bor i USA og har denne typen feiring under huden.
- Jeg liker ikke trenden med at det nesten ukentlig legges opp til kjøpefest og feiringer av ulike slag. Er ikke spesielt nasjonalistisk av meg, mildt sagt. Jeg synes allikevel det er unødvendig at vi skal ta til oss andre lands kultur og skikker sånn uten at vi vet hva som ligger til grunn, og kjenner til opplegget. Det at det møtte opp ganske store barn som ikke en gang var utkledd på døra hos oss i dag, sier litt om dette. Og understreker den litt ekle tiggegreia.

Jeg betviler ikke at ungene synes dette er gøy altså, og kommer ikke til å gå inn for å spolere moroa for ungene.

Gammel 31-10-10, 21:33   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har inntrykk av at julebukken døde ut lenge før Halloween kom hit?

Gammel 31-10-10, 21:36   #14
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har inntrykk av at julebukken døde ut lenge før Halloween kom hit?

Her i Bergen vrimler det ihvertfall av nyttårsbukker på nyttårsaften. Ikveld har det bare vært et par sjeler som har ringt på døren.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:38   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Her i Bergen vrimler det ihvertfall av nyttårsbukker på nyttårsaften. Ikveld har det bare vært et par sjeler som har ringt på døren.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Gammel 31-10-10, 21:40   #16
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Er vel egentlig julebukk, bare at vi går på nyttårsaften. Samme opplegg med utkledning og julesang.

Gammel 31-10-10, 21:44   #17
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kaller det julebukk, men julebukkene går ut på nyttårsaften.

Jeg mener igrunnen ikke at det ene er bedre/verre enn det andre, men for min del så er det greit med en gang i året. Her tror jeg det er foreldrene som holder igjen/ ikke tilrettelegger. Gir du ungene kostyme og noe å ha gotteriet i, så tror jeg de hadde løpt ut døren hvilken dag det skulle være.

Gammel 31-10-10, 21:36   #18
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene mine og flere unger i området her går fortsatt julebukk.

Gammel 31-10-10, 21:35   #19
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vi har jo ikke nyttårsbukk her borte, og jeg har aldri opplevd noen på julebukk her heller. Derfor syns jeg det er ok med Halloween så lenge folk oppførerer seg, men feiringen har jo ikke noe annet mål enn å få gotteri for barna. Jeg gjør ikke noe stort ut av det.

Gammel 31-10-10, 21:35   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig gir jeg fullstendig beng i julebukk/nyttårsbukk, det er ikke derfor jeg er semi-anti, men jeg skjønner ikke hvorfor man mener at en tradisjon liksom overtar for en annen? Ungene er vel like keen på å gå bukk av et eller annet slag som å løpe rundt i heksedrakt, er det foreldrene som ikke gidder å ordne to ganger?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.