Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 10:16   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det var faktisk færre på døren her i år enn i fjor, og jeg har hørt ad omveier at det var en del som ikke ville la ungene gå Halloween siden det var på en søndag. Så de har tydeligvis et litt splittet forhold til det, de kristne amerikanerne. Forøvrig vil ikke jeg heller bruke kristne amerikanere som mal for noe som helst.

Misforstår dere meg med vilje fordi det er gøy, eller er ordet "generelt" usynlig?

Det jeg prøvde å si, men som tydeligvis kom dårlig frem, er at gjennomsnittskristne i USA er generelt mer kristne enn gjennomsnittskristne nordmenn. De reagerer ofte fortere og sterkere på ting som kan tenkes å fremstå som noe som utfordrer kristendommen, eller er okkult. Derfor syns jeg det var veldig merkelig at flere i denne tråden trakk fram det okkulte som et argument mot halloween, men det kan selvsagt hende disse tihører mer karismatiske menigheter eller sekter enn hva jeg trodde.

Jeg mener selvsagt ikke at man skal bruke kristne amerikanere som noen rettesnor for noe som helst.

Jeg burde sikekrt heller trukket frem at de aller fleste kirkene i Oslo hadde Halloweenarrangementer for barn, ungdom og familier i år.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:24   #162
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke er fan av Halloween.

Det har kanskje noe med at i min lille by er 12.Desember den store julebukkdagen, alle ungene er ute å går og man hører glad julesang i hele byen. De er høffelige og de sier både takk og god jul.

Det ser ut som om dette er nok godistigging for min lille by for det var ikke en eneste på døren i går.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:34   #163
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke anti-Halloween, jeg er bare ikke pro-Halloween. Grunnen er som Pelle sier, at jeg ikke har noe forhold til dagen. Men ungene elsker det jo, så jeg er jo med. Her oppfører alle seg helt eksemplarisk, alle barna er søte, snille og høflige. Har aldri hatt problemer med hærverk eller noe. Så dagen er hyggelig, det er ikke det.

Gammel 01-11-10, 10:45   #164
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig jeg møter og hører om svært få som er veldig anti halloween. Veldig mange voksne liker det ikke noe særlig, men fra å ikke skjønne poenget og å ikke like noe, til å være anti er det jo et stykke.

Gammel 01-11-10, 10:48   #165
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg syns egentlig jeg møter og hører om svært få som er veldig anti halloween. Veldig mange voksne liker det ikke noe særlig, men fra å ikke skjønne poenget og å ikke like noe, til å være anti er det jo et stykke.

Jeg møter dem ikke i RL, men jeg syns denne tråden her fremviser ganske mange?

Gammel 01-11-10, 10:52   #166
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er faktisk barnehagene som har skylden for Halloween, ikke handelstanden.
Kilde: ba.no

Ha ha, det hørte jeg på radioen i går også. Nå har jeg jobba i et utall barnehager siden 1993, og aldri har vi markert Halloween i en eneste en av dem.

Gammel 01-11-10, 10:57   #167
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ha ha, det hørte jeg på radioen i går også. Nå har jeg jobba i et utall barnehager siden 1993, og aldri har vi markert Halloween i en eneste en av dem.

Aldri vært noe Halloween opplegg i barnehagen her heller.

Jeg hørte noen i går som mente at ungene som vokser opp nå kommer til å tro at Halloween, jo det er bursdagen til Nille.

Gammel 01-11-10, 10:59   #168
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kirkene i Norge feirer da høsttakkefest.

Ja, jeg var ned i Jakob kirke i fjor høst, eneste det var snakk om da var hvordan man kunne få kontakt med englene og de døde. Jeg tror absolutt det kommer seg...

Gammel 01-11-10, 11:02   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, jeg var ned i Jakob kirke i fjor høst, eneste det var snakk om da var hvordan man kunne få kontakt med englene og de døde. Jeg tror absolutt det kommer seg...

Kulturkirken Jacob? Den er ikke en fungerende kirke, den er av-vigslet.

Gammel 01-11-10, 11:05   #170
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svosjer inn i slutten av tråden jeg.
Jeg synes Halloween er helt supert jeg, det er absolutt null kule ting som skjer mellom sommerferie og jul, og det er den absolutt kjipeste delen av året. Jeg synes det er supert med noe morsomt som skjer og har høsttakkehalloweenfest for voksne og cookiebaking og gresskarskjæring sammen med sønnen min. Før jul så er det for travelt til at vi har så mye tid til sånt. Det er en fin periode å ha litt moro.

Jeg håper det blir litt mer vanlig at folk setter ut gresskarlykt eller noe for å vise at det er velkomment med halloweengjengere så kan barna gå til akkurat de husene og ringe på og la andre være i fred. Og jeg skjønner glatt at barna synes det er stas å gå rundt i høstmørket, det er jo alltid litt magisk når det kommer på høsten, med kostymer og få godteri.

Gammel 01-11-10, 11:06   #171
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Julebukk? Nyttårsbukk? Hva hadde vi mon tro? Og hva er riktigst? Ektesk?

Ja, ektest er viktig. Og med ekte snakker vi om tradisjoner fra før vi ble født, ja? Tradisjoner som har kommet til etter 1978 er falske.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Eneste forskjellen på Nyttårsbukk og Halloween, er at bukkene synger. Enten "Et barn er født .." eller "We wish you a merry xmas", for det er de korteste sangene.

Her hvor jeg bor synger barna. De har en heksesang eller noe slik, som de fremfører. Jeg synes alle heksene og skjelettene er fantastisk søte jeg. Og synes Halloween er skikkelig morsomt, og har noe for både små og store. Jeg anbefaler for øvrig alle Halloween-fans til å se episode 6 av Modern Family, sesong 2.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:07   #172
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er mot Halloween fordi det i de områdene på østlandet jeg kjenner til har fortrengt julebukk. Og det synes jeg er leit.

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror julebukk var på vei ut uansett (det var på vei ut allerede i min barndom, jeg og søstrene mine gikk ett år, og vi var de eneste i mils omkrets). Men vi skal slå et slag for julebukk i år, har vi bestemt oss for.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:08   #173
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg har mer sansen for skumle hekser og Jack Skellingtons enn nisser, fra -nille eller andre steder.

Jeg kan godt se for meg at vi feirer Halloween med voksen- og barnefest her i fremtiden. Julebukk er helt ikke-eksisterende her, både i romjul og nyttårsaften, og jeg husker jo selv hvor fantastisk morsomt og spennende det var å gå julebukk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:12   #174
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har aldri formidlet Halloween tradisjonen på jobb i barnehagen. Men i veslas barnehage har de styrt med Halloween tema i et par uker og avrundet det med fest på fredag. Og de sparte ikke på effektene heller, vesla ble mørkredd og redd for å legge seg... Så jeg tok det opp med dem og ba dem dempe effektene i forhold til henne i hvertfall.

Generellt er jeg imot Halloween feiring i Norge, synes det er en markering som er for kommersiell og den er "fremmed" for meg. Pedagogen i meg liker den heller ikke
Her i bygda har det å marker Halloween blitt veldig utbredt. Så jeg har latt prinsippene mine vike, og lar barna delta. Jentene mine får gå i nabolaget sammen med resten av nabobarna. Men jeg har sagt at de skal takke pent, og det er ikke lov å finne på rampestreker hvis de ikke får godteri hos noen. De som kom her på døra takket også pent for det de fikk, og de store slampene som kom etter leggetid for jentene (20.30) gjorde ingen sure mine , selv om jeg sa at nå var det tomt for godteri og altfor sent!
Jeg får også tømt godteriskapet i heimen, så aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Gammel 01-11-10, 11:12   #175
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns opprinnelig at Halloweenfeiring i Norge var litt unødvendig, kanskje, men har en sterk holdning om at det er mye morsommere å gå all in enn å surmule, i tillegg til at jeg generelt liker glade barn. Dermed blir vi pådrivere for halloweengreier i nabolaget, og det trives jeg med. Selv om jeg altså ikke har noen tanker om bakgrunnen for det hele. Derimot har jeg det veldig gøy.

Gammel 01-11-10, 11:14   #176
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Pedagogen i meg liker den heller ikke

Denne må du forklare nærmere tror jeg. Er Halloween pedagogisk skadelig?

Gammel 01-11-10, 11:18   #177
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kulturkirken Jacob? Den er ikke en fungerende kirke, den er av-vigslet.

Ja, var vel det som var litt av poenget. Den tradisjonelle kultkalenderen her på berget, som ble spritet opp av katolisismen og forsøkt gasset ihjel etter reformasjonen, er vel nå på mange måter mer eller mindre avlidd ved døden etter et siste halvt hundreår med steinhard sekularisering. Og i et av de gamle gudshusa frekventerer kjendiser og kongelige stadig vekk i sitt trendy sug etter "tapt" mystikk og nyreligiøsitet, engler og heksekunst. I en, ja, helt rett, avvigslet kirke. Men skallet vil de ha. Som et tomt gresskar med t-lys inni.

Gammel 01-11-10, 11:18   #178
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min femåring og venninnene hadde forebered en skikkelig teit sang, i tilfelle noen sa "knep". Og det var det faktisk noen som sa, så da sang de i vei. Det var viktig for meg å lære henne at "knep" skal være noe som er litt morsomt-slemt, ikke noe som er slemt på ordentlig.

Og de eneste som har tjent penger på vår halloweenfeiring har vært Freia og Nidar. Jeg tror det er nokså misforstått at det er handelsstanden som har innført halloween for å tyne oss for penger. Halloween snek seg inn via ungdoms- og studentmiljøer, og siden har såklart handelsstanden tatt av, akkurat som de gjør med julefeiringen vår. Hvis man vil være med på moroa, uten å ofre til Mammon, kan man jo det, det er jo akkurat hva man gjør det til selv. Vi brukte aniktsmaling (som vi hadde i hus fra før), noen biter med filt (som vi også hadde liggende), og fant frem klær som passet til resten av kostymet. Vi er verken kristne eller overtroiske, og trenger virkelig ingen dypere mening bak en feiring som for oss kun betyr å lyse opp i høstmørket. Nemi hadde forresten en veldig fin stripe som forklarer fascinasjonen for skumle ting:
http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1288130400

Men jeg er forsåvidt enig med Langøre (som er litt anti, men som syntes det var litt gøy med spøkelsesvandring i skogen i går), i at folk burde aktivt gi tegn til at de er med på moroa. Å skru av utelyset blir jo omvent, at man aktivt må si ifra at man ikke er med. Hvis folk ikke har noe som helst forhold til Halloween, burde de slippe å måtte forholde seg til regler i det hele tatt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:20   #179
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Pedagogen i meg liker den heller ikke

Jeg sitter og undres på hvilke høytider som pedagoger liker jeg. Langfredag?

Gammel 01-11-10, 11:20   #180
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, var vel det som var litt av poenget. Den tradisjonelle kultkalenderen her på berget, som ble spritet opp av katolisismen og forsøkt gasset ihjel etter reformasjonen, er vel nå på mange måter mer eller mindre avlidd ved døden etter et siste halvt hundreår med steinhard sekularisering. Og i et av de gamle gudshusa frekventerer kjendiser og kongelige stadig vekk i sitt trendy sug etter "tapt" mystikk og nyreligiøsitet, engler og heksekunst. I en, ja, helt rett, avvigslet kirke. Men skallet vil de ha. Som et tomt gresskar med t-lys inni.

Hva er det du babler om egentlig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.