Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 22:05   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Utelyset er slått av, men allikevel banker det på igjen og igjen.

Poden fikk dele ut noe godteri i fjor, men i år slukket vi lysene siden det var midt i minstens leggetid. Uten at det hjalp, siden barna hamret på døren i stedet.

Gammel 31-10-10, 22:06   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kirsebær, jeg syns man gir noe tilbake, i form av glede, morsomme kostymer og forventning.

Jo, man kan jo se på det sånn.
Jeg kjenner bare ikke at det gir meg noe særlig glede, jeg syns ikke de fleste kostymene er så morsomme, og jeg har ikke spesielt store forventninger.
Og det tror jeg gjelder for ganske mange.

Men jeg ser jo at Halloweenmarkeringen har kommet for å bli, og vi kommer til å la Poden få være med, så lenge han viser at han kan å oppføre seg og så lenge han har lyst.

Gammel 31-10-10, 22:06   #23
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De årene vi ikke har vært med på leken har vi hatt utelampen av og ingenting har skjedd. Jeg synes det er helt OK at man ikke er mer med på leken, men jeg synes mange er så aggressivt anti-Halloween og det synes jeg er så rart.

Her kommer de , selv om lysene er skrudd av.
Å er ringeklokken slått av, så dundrer de på døren.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:07   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og så synes jeg ikke fire 12-åringer som står i hver sin prikk like monstermaske fra -nille, and that's it av utkledning, og sier "få digg!" viser hverken så mye glede, forventning (eller jo, forsåvidt...) eller morsomme kostymer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:10   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et par år siden kom naboenes tenåringssønn på døren, med en svart søppelsekk over hodet. Jeg følte ikke jeg ble sjenket hverken glede eller morsomt kostyme, men overraskende mye forventning.

Gammel 31-10-10, 22:10   #26
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot, men akkurat nå synes jeg det er kjipt med store "barn" (16 og oppover) som er ute bare for å lage kvalm, og kaster egg på husene bare for gøy.

Og så synes jeg ikke det er så stas å dele ut godteri når ungene presser seg INN i gangen for å sørge for at de får, og ikke sier takk når de går.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:10   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... og så synes jeg ikke fire 12-åringer som står i hver sin prikk like monstermaske fra -nille, and that's it av utkledning, og sier "få digg!" viser hverken så mye glede, forventning (eller jo, forsåvidt...) eller morsomme kostymer.

Greit nok, men det blir for meg som å si at man ikke liker julen i det hele tatt fordi naboen har så stygg utepynt. At noen misbruker en slik mulighet gjør jo ikke hele greia forkastelig. Syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:11   #28
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Når man ser 13-14åringer uten utkledningstøy med en bærepose blir jeg litt sånn
Men når ungene kommer skikkelig kledd ut og takker pent synes jeg det bare er koselig.
Vi var med ungene våre ut og de fikk klar beskjed om "tusen takk!" når de fikk noe eller at "det går helt fint" hvis noen ikke har eller ønsker å gi noe.
De ble spurt om knep ved en dør og da ble de helt stumme og damen i døra lo og sa at da måtte de få litt knask.

Da barna var bittesmå, sa jeg at dette skulle aldri mine barn feire, men så feil kan man ta

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:11   #29
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Fordi jeg selv ikke har noen tradisjoner tilknyttet dette - ergo ingen varme følelser eller behov for å videreformidle tradisjonen. Mye plæstik fæntæstik.

Derfor.

enig. også syns jeg det er litt usjarmerende..

i fjor var vi på sykehuset med svin på denne datoen.. i år slukket jeg ute og ganglyset. ingen besøk så langt. (har ikke snop i hus)

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:12   #30
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De årene vi ikke har vært med på leken har vi hatt utelampen av og ingenting har skjedd. Jeg synes det er helt OK at man ikke er mer med på leken, men jeg synes mange er så aggressivt anti-Halloween og det synes jeg er så rart.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:14   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok, men det blir for meg som å si at man ikke liker julen i det hele tatt fordi naboen har så stygg utepynt. At noen misbruker en slik mulighet gjør jo ikke hele greia forkastelig. Syns jeg.

Nei, men når det i all hovedsak er den type halloweenfeiring jeg ser, (bortsett fra hederlige unntak, absolutt, og kidsa mine skal få oppleve de kule sidene), både rennende på døra, på kjøpesentrene og i avisene, da mister det sjarmen. Enkelt og greit. Det er ikke noe angrep på de som digger halloween og gjør det gjennomført og kult, men det generelle inntrykket av hvordan Folk Flest gjør det er ikke spesielt sjarmerende. Da blir det også desto mer irriterende å få det på døra.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:14   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror grunnen til at jeg ikke er overbegeistret for Halloween i utgangspunktet, er at jeg liker å lage festligheter når jeg faktisk feirer noe. Halloween er for meg en helt tom greie vi over hodet ikke har noe forhold til, det har ikke noe innhold for oss bortsett fra dette med skumle masker og godterier. Og så er det så innmari vanskelig å komme seg unna det også når reklamen er myntet på ungene.

Gammel 31-10-10, 22:14   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har utlyset på og en skål med snop.

Mannen elsker halloween, vi har jo alt dette for oss selv, i år arrangerte borettslaget fest i går, og det har ikke kommet en eneste unge på døra.

Jeg har vennet meg til/akseptert skikken, men mitt eneste barn er 2 år, og har ikke blitt innviet i dette enda. (Han gikk dog julebukk i fjor. Men da bare til folk vi kjente, alle utenom 1 ventet på oss, da de hadde egne barn eller barnebarn i følget... det hadde de siste også, men de visste ikke at vi skulle komme)

Gammel 31-10-10, 22:16   #34
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke anti-Halloween, jeg er bare ikke pro-Halloween. Grunnen er som Pelle sier, at jeg ikke har noe forhold til dagen. Men ungene elsker det jo, så jeg er jo med. Her oppfører alle seg helt eksemplarisk, alle barna er søte, snille og høflige. Har aldri hatt problemer med hærverk eller noe. Så dagen er hyggelig, det er ikke det.

Gammel 31-10-10, 22:18   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg syns ikke det er så rart at mange misliker dagen sterkt hvis de har dårlige opplevelser med Halloween. Da hjelper det ikke at det i teorien er morsomt og kult, og at mange feirer "riktig".

Gammel 31-10-10, 22:22   #36
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her var junior ute på runde for at par år siden og da kom det to stk med masker og motorsag i gang og de skremte junior, så han vil ikke på runde noe mere, greit nok det, men unødvendig av de store, synes jeg.

Vi har sittet med godtebollen fyllt opp i kveld, men her har det ikke vært noen.

Jeg er ikke spesielt glad i Halloween, men det kommer sikkert av at jeg har ikke noe forhold til den skikken.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:22   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde nok også vært enklere å akseptert enkelte ugreie elementer hvis dette hadde vært en dag som i utgangspunktet hadde noen forankring i vår kultur. Men når det er en dag som er i ferd med å bli innført uten at foreldregenerasjonen har noe særlig forhold til den, hverken som minner eller innholdsmessig, skal det ikke så mye til før inntrykket blir negativt.

Gammel 31-10-10, 22:23   #38
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har prøvd å lest meg opp litt på hvorfor Halloween feires, men siden det er en blanding av forskjellige tradisjoner som er blitt blandet opp gjennom årene så blir jeg litt usikker.
Det jeg har fått med meg er at det fra gammelt av var at man fikk lettere tilgang til den andre siden, at man fikk lettere kontakt med de døde. I tillegg så er det en felles dag for den katolske kirken der de har samlet sankt'er som ikke har fått sin egen dag.

Sånt som dette gjør at jeg ikke ønsker å feire Halloween. Jeg har null til overs for den katolske kirke, og å kontakte de døde er ikke noe man skal gjøre.
Jeg er nok litt på tynn is her, men utfra det jeg har lest så virker det som det kan komme fra dette.

Vi har ikke hatt noe spørsmål fra ungene ang. Halloween før i år. Storesøster fikk dra på Halloween-selskap med jentene i klassen og storebror fikk gå i Halloween-bursdag til ei i sin klasse. De har ikke gått Halloween, og det skal vi prøve å unngå i årene fremover også.

Gammel 31-10-10, 22:23   #39
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke anti-Halloween, jeg er bare ikke pro-Halloween. Grunnen er som Pelle sier, at jeg ikke har noe forhold til dagen. Men ungene elsker det jo, så jeg er jo med. Her oppfører alle seg helt eksemplarisk, alle barna er søte, snille og høflige. Har aldri hatt problemer med hærverk eller noe. Så dagen er hyggelig, det er ikke det.

him sa det. Jeg opplever at feiringen er nille og plæstik, og har den ikke under huden som en høytid. Men den plager meg ikke.

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:27   #40
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er ikkje anti- halloween, men eg er noko imot måten halloween vert feira i Noreg. Eg meiner at om ein skal henta ein tradisjon frå eit anna land, bør ein ta den fullt og heilt, og ikkje berre litt og så forandra på det lille ein tar.
Eg har forstått det slik at trick or treat i USA går ut på at den som opnar døra skal bestemma om borna skal få knask eller knep, og at det ikkje er borna som skal gjera knepet. Eller har eg misforstått?

Eg synest heller ikkje kostymene som dei selger i Noreg egner seg for små barn, men heller for større. Heimefest på halloween er eg for, og storesøster har allerede bestemt at ho skal ha full pakke til neste år. Men eg har nedlagt forbod mot tigging på dørane.

Men eg innrømmer og at eg er ein forkjempar for å behalda julebukktradisjonen i Noreg. Og siden da virker som om halloween holder på å overta for den tradisjonen, kjem eg til å kle opp mine ungar 2. juledag og senda dei rundt for å synga for naboane i staden. (Eg ser ikkje problem med å ha begge deler, om ein feirer halloween "the american style". )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.