Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 22:41   #61
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg må ærlig innrømme at jeg bare er glad til at julebukktradisjonen er i ferd med å forsvinne. Jeg vil heller ha folk på døra i oktober enn i romjula. Jeg ser ikke helt at julebukk på noe vis er bedre.

Jeg syns iallfall at unger med røde skinn, nisselue og hjemmestrikkede klær som synger "Et barn er født i Betlehem" er mye koseligere å få på besøk enn skjeletter, hekser og smådjevler.

Gammel 31-10-10, 22:42   #62
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke om jeg er anti og uttrykker ikke holdningene mine dersom ingen spør, men vi kommer ikke til å feire halloween i dette huset.

Den første grunnen er det pragmatiske. jeg er ikke glad i å få skremte barn som ikke klarer å sove i etterkant. I år kom det en bøling på ti halvstore på en gang, som ikke tok tegn som avslått utelys. De gav seg ikke etter en gang, det var tretten ring etter hverandre. Midt i innsovningen. I tillegg er det mye utstyr som skal kjøpes inn, jeg vil ikke bruke penger på det.

Den andre går på innhold, og teller langt mer for min del. Jeg har også forsøkt å sette meg inn i hva det går i, og er helt enig med Katta: jeg ser aldeles ikke poenget i å "feire" en helt dag som for de fleste er innholdsløs. Det er kun kostymer og godteri som er i fokus, hvorfor har ingen betydning. Det er godt mulig at det er slik mange forholder seg til jul og påske, men vi har et meget bevisst forhold det religiøse perspektivet ved disse høytidene. Vi er flinke til å feire alt mulig annet, så jeg nekter å få stemplet som kjipingene fordi vi ikke er med på dette kalaset.

Vi ønsker å feire livet, ikke døden, og de mange sporene som knytter halloween til det okkulte gjør at det er uaktuelt å markere denne dagen. En markering av Alle helgens dag kommer nok heller til å bli en del av familietradisjonen fremover.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:43   #63
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Jeg syns iallfall at unger med røde skinn, nisselue og hjemmestrikkede klær som synger "Et barn er født i Betlehem" er mye koseligere å få på besøk enn skjeletter, hekser og smådjevler.

Enig

Men min pode på 8 skal visst gjenbruke sitt skjelettkostyme fra idag på nyttårsaften, sier han....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:43   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der satte du fingeren på hvorfor jeg er motsatt. Smådjevler over falsk salmesang anyday!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:44   #65
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Vi kaller det julebukk, men julebukkene går ut på nyttårsaften.

Jeg mener igrunnen ikke at det ene er bedre/verre enn det andre, men for min del så er det greit med en gang i året. Her tror jeg det er foreldrene som holder igjen/ ikke tilrettelegger. Gir du ungene kostyme og noe å ha gotteriet i, så tror jeg de hadde løpt ut døren hvilken dag det skulle være.

Gammel 31-10-10, 22:44   #66
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rug sa det så mye bedre enn meg.

Gammel 31-10-10, 22:45   #67
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Og der satte du fingeren på hvorfor jeg er motsatt. Smådjevler over falsk salmesang anyday!

Det er lite rødmussete nisser her på nyttårsaften. Kanskje litt mer smådjeveler med et lite innslag av salmesang

Gammel 31-10-10, 22:46   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røde skinn? Det høres... creepy ut.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:46   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Gammel 31-10-10, 22:46   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

man være for eller imot? Jeg liker bedre julebukk enn Halloween, men klarer ikke å opparbeide de helt store følelsene for denne dagen. Nekter forresten å lage en frukt om til et ansikt og å kjøpe oransje bøtter på Nille, så kanskje jeg er mer anti enn jeg tror?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:47   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Nuh, det gjelder vel ikke alle kristne. Hvilket er ganske irrelevant, all den tid jeg aldri kommer til å bruke kristne i USA som en mal på hva jeg synes er okei eller ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:48   #72
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julebukk? Nyttårsbukk? Hva hadde vi mon tro? Og hva er riktigst? Ektesk?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:48   #73
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her går ungane julebukk fortsatt, men da blir færre og færre kvar jul. Dei går stort sett heile romjula, men dei fleste kjem 2. juledag.
Og etter leggetid går dei vaksne julebukk i nabolaget. Ein dram i kvart hus, gjerne med allsang på natta.

Gammel 31-10-10, 22:48   #74
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nyttårsbukk!? Det har jeg aldri noen sinne hørt om en gang. Jeg har kun hørt om julebukk, og den tradisjoen brukte vel å legges i romjula så vidt jeg husker. Iallefall i disse trakter.

Her er det tradisjon med nyttårsbukk og jeg har også inntrykk av at det er en veldig vanlig tradisjon på vestlandet. Vi gikk nyttårsbukk da vi var små og ungene mine (og alle ungene i nabolaget) gjør det samme.

Jeg hadde ikke hørt om julebukk før vi flyttet en tur på landet på midten av åttitallet. Har heller aldri vært borti det etter, så det har ikke akkurat vært en supersterk tradisjon over det ganske land.

Sikkert ikke over det ganske land, men her lever den tradisjonen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:49   #75
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Røde skinn? Det høres... creepy ut.

Skinn, kinn. Var usikker på hva som var det riktige, men ser det nå

Gammel 31-10-10, 22:49   #76
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hallobukk

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:50   #77
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Horebukk? Det er vel ganske vanlig både her og der.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:50   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nuh, det gjelder vel ikke alle kristne. Hvilket er ganske irrelevant, all den tid jeg aldri kommer til å bruke kristne i USA som en mal på hva jeg synes er okei eller ikke.

Nå dro vel heller ikke du frem det okkulte som et argument mot Halloween, ergo var ikke argumentet mitt myntet på deg. Kristne i USA gjør veldig mye rart og ser okkulterier på de rareste steder, men de aller fleste altså ikke i Halloween.

Gammel 31-10-10, 22:50   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Av horebukken) Hvor kommer den skikken fra, mon tro?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:51   #80
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eneste forskjellen på Nyttårsbukk og Halloween, er at bukkene synger. Enten "Et barn er født .." eller "We wish you a merry xmas", for det er de korteste sangene.

Nyttårsbukken jeg er vokst opp med, har vært masker og mer eller mindre skummel utkledning, så på det punktet er det lite forskjell. De eneste som kom hit var for øvrig 2x Darth Vader og en klonesoldat, og han ene Vader-en var her i går også.
(Knotten hadde Halloweenbursdag. Det kom to klonesoldater, en Darth Vader, to Spiderman, 3 hekser, en cowboy, et skjelett og et monster, sånn roughly.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.