Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 23:56   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Iflg. Fløyels artikkel er det jo egentlig ikke verre å feire Halloween enn jul, sett fra et kristent perspektiv. Begge deler er en kristning av en hedensk høytid, som er blitt allminneliggjort.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:56   #122
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg feirer ikke 4 juli heller selv om mange i USA gjør det, men jeg ville ikke nektet ungene mine å delta i en feiring. Jeg feirer ikke eid/id, men deltar gjerne når jeg blir bedt. Eid-feiring er veldig utbredt i Norge nå, men jeg har ingen behov for å gjøre det til min tradisjon.

Syntes kanskje det å dra sammenligninger mellom nasjonaldager og relgiøse feiringer litt langt.

Det jeg er opptatt av er å gjøre Halloweenfeiringen til noe mer enn plastsjeletter fra Nille, på lik linje som lager egne tradisjoner for 17. mai feiring og julaften. Jeg føler hovedargumentet for motstanderene av Halloween-feiringen er at den kommer fra U.S.A. og man føler ett kjøpepress, og da kjenner jeg personlig at man har missforstått litt av hensikten med feiringen og de missforståelsene bringer man videre til sine barn, istedenfor å gjøre noe hyggelig rundt feiringen i høstmørket.

Gammel 31-10-10, 23:58   #123
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ike en person som synes det er så kult å gjøre masse hjemmelaget ut av ting. Det holder med diverse feiringer vi alt har. Ergo gidder jeg ikke å pålegge meg selv enda en runde med baking og pynting. *lat*

Gammel 31-10-10, 23:59   #124
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Iflg. Fløyels artikkel er det jo egentlig ikke verre å feire Halloween enn jul, sett fra et kristent perspektiv. Begge deler er en kristning av en hedensk høytid, som er blitt allminneliggjort.

Helt riktig. Så er det dog lettere for kristne i Norge å se problematikken ved Halloween, enn ved jul. Og det er igjen vanskeligere for kristne i USA som "alltid" har hatt Halloween å se problematikken.

(Nå er det jo også en del kristne som faktisk tror at Jesus ble født 24. desember, og denslags tåkelegging er jo ikke forsøkt med Halloween.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:01   #125
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har misforstått noe som helst. Som sagt så har vi markert allehelgensdag på vår måte i flere år. Denne markeringen har bare så lite med heksekostymer og gresskar å gjøre, at jeg overhodet ikke ser noen grunn til å krysse over.

Gammel 01-11-10, 00:01   #126
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne godt kuttet ut jul også for min del. Stiller meg vel omtrent til den tradisjonen som til Halloween. Men det hadde jo vært kjedelig uten noen tradisjoner også da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:03   #127
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Veslemor har gått halloween i kveld. Helt greit, jeg stopper henne ikke, men det er hun som har avtalt med venninner om å gå. Jeg har ikke gjort noe for dette, og kommer heller ikke til å gjøre noe senere år heller. Til henne har jeg sagt at jeg liker ikke halloween og syns det er å tigge. Samtidig har jeg sagt at jeg syns at man heller burde tenke på å glede noen istedet for å tigge etter godteri.

Ikke for å gi henne dårlig samvittighet, men for å fortelle henne at det er mennesker som ikke liker denne tradisjonen og som kan bli irritert når de kommer på døra.

Hun kom forøvrig hjem i kveld med masse godteri og hadde hatt en flott kveld med venner.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:04   #128
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Syntes kanskje det å dra sammenligninger mellom nasjonaldager og relgiøse feiringer litt langt.

Det jeg er opptatt av er å gjøre Halloweenfeiringen til noe mer enn plastsjeletter fra Nille, på lik linje som lager egne tradisjoner for 17. mai feiring og julaften. Jeg føler hovedargumentet for motstanderene av Halloween-feiringen er at den kommer fra U.S.A. og man føler ett kjøpepress, og da kjenner jeg personlig at man har missforstått litt av hensikten med feiringen og de missforståelsene bringer man videre til sine barn, istedenfor å gjøre noe hyggelig rundt feiringen i høstmørket.

Mens jeg skulle gjerne visst litt mer om hva som faktisk er hensikten med feiringen?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:05   #129
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problematikken er ganske ulik. Det kan deles inn i mange underproblemstillinger. Ang. jul så er det seriøst svært få kristne som mener at JEsus ble født 24 desember i år 0 og det betyr heller ingen verdens ting i forhold til feiringen av inkarnasjonen. Det er inkarnasjonen som blir feiret og ikke datoen.

Hva? Dette kan jeg ikke nok om. (Skal vi ta det i en tråd nærmere jul? )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:06   #130
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Til henne har jeg sagt at jeg liker ikke halloween og syns det er å tigge. Samtidig har jeg sagt at jeg syns at man heller burde tenke på å glede noen istedet for å tigge etter godteri.

Mange syntes det er morsomt med besøk av utkledde småbarn også, og setter pris på besøket. Opplevde flere ganger i kveld at det ble svært godt mottatt, av både eldre og yngre mennesker.

Gammel 01-11-10, 00:11   #131
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Mens jeg skulle gjerne visst litt mer om hva som faktisk er hensikten med feiringen?

For OSS personlig så har dette blitt en hyggelig kveld som ungene gleder seg til. Og vi tilrettelegger for ungene så det blir en hyggelig feiring. Vi syntes det er ok at ungene får ta del i en ny tradisjon som blir mer og mer vanlig i Norge og gjør derfor det beste ut av den.

Vi bruker mye tid på å lage kostymer og forberede oss til denne kvelden. Vi inviterer naboer (som vi ikke har problemer med å invitere ellers i året heller) til en hygglig kveld med grønnsakssuppe av høstens grønnsaker og "halloween" kaker og godis. Vi pynter huset og nyter kvelden i koselig selskap. I kveld har vi hatt 50-60 flotte glade barn på døren som takker og bukker for godisen de får tildelt, litt hyling, skriking og skremming, men jammen mye hjertelig latter også. Man får det man gjør det til - tenker jeg...

På lik linje som vi feirer julaften - uten veldig mye tanke på den kristne verdien av den kvelden, vi er ikke spesielt kristne, men mannen og jeg har vokst opp med tradisjoner rundt julaften og ønsker å videreføre denne kvelden for barna våre - da gjerne med gaver, ribbe, pølse. Koselig kveld dette også, med en hyggelig ramme rundt som ungene gleder seg til Pynter med nisser gjør vi også. Selvom de skal ut av huset 14 dager etter og koster mye penger å kjøpe.. Vi har litt mer enn julenisser fra Nille da...

Gammel 01-11-10, 00:13   #132
Joika
Pauset

Standard

Det jeg hører (og jeg snakker med mange eldre i nabolaget) er at de synes det er søtt å få småbarn med litt søte kostymer på døra. Småunger som sier "knask eller knep" og storøyd takker pent for det de får blir som oftest betraktet som sjarmerende og koselige.

Det som ikke likes er de gyselige Nille-kostymene og frekkhet.

Til og med den grinete gamle nabodamen her stod klar med godtebollen. Det overrassket meg faktisk veldig!

De har forresten et og annet OK kostyme på Nille.

Gammel 01-11-10, 00:18   #133
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Mange syntes det er morsomt med besøk av utkledde småbarn også, og setter pris på besøket. Opplevde flere ganger i kveld at det ble svært godt mottatt, av både eldre og yngre mennesker.

Det er godt å høre. Vesla hadde ikke merket noen negative. Der hun gikk er det mest barnefamilier. Har hørt eldre som har sagt at de misliker sterkt denne tradisjonen, men alle de som ikke sier noe er kanskje positive da. Håper det da.

Vi har ingen på døra vår. Vi bor litt i utkant av boligområder.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:21   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

For OSS personlig så har dette blitt en hyggelig kveld som ungene gleder seg til. Og vi tilrettelegger for ungene så det blir en hyggelig feiring. Vi syntes det er ok at ungene får ta del i en ny tradisjon som blir mer og mer vanlig i Norge og gjør derfor det beste ut av den.

Vi bruker mye tid på å lage kostymer og forberede oss til denne kvelden. Vi inviterer naboer (som vi ikke har problemer med å invitere ellers i året heller) til en hygglig kveld med grønnsakssuppe av høstens grønnsaker og "halloween" kaker og godis. Vi pynter huset og nyter kvelden i koselig selskap. I kveld har vi hatt 50-60 flotte glade barn på døren som takker og bukker for godisen de får tildelt, litt hyling, skriking og skremming, men jammen mye hjertelig latter også. Man får det man gjør det til - tenker jeg...

Det jeg tenker er at dette høres unektelig veldig hyggelig ut. Omtrent som mange hadde det rundt den lokale karnevalsfeiringa da jeg var barn. Eller på jobb der vi har tradisjon for høstsuppe. Ikke noe galt i det, man må gjerne ha tradisjoner med mat og hygge sammen med gode venner. Men dette er for meg noe helt annet enn innhold. Jeg kan ikke utelukke at det godt kunne ha utviklet seg en slik sedvane her i gården også hvis noen venner inviterte oss ett år og vi dem neste år og vips var vi igang. Men dagen har ikke noe innhold som er grunn for meg til å sette igang en markering eller feiring, selv om jeg ikke har noe imot å delta på en slik tilstelning hvis jeg blir invitert av andre. Hvis dagen etterhvert får sitt eget innhold slik at det blir en tradisjon for våre barn på linje med jul og nyttår, vil tiden vise.

Gammel 01-11-10, 00:23   #135
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ingen tradisjon for det og syns ikke noe særlig om det. Er merkelig at en slik amerikansk skikk skal bli gjengs også her. Da syns jeg julebukk er mye koseligere og jeg syns det er synd at denne tradisjonen er i ferd med å forsvinne.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:29   #136
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er julebukktradisjonen døende egentlig? Er det fordi det ikke er noe reklamegimmik rundt det? Ikke noe "har du husket godterier til julebukkene" og "julebukkostymer" og "julebukkurver"?

Gammel 01-11-10, 00:30   #137
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var nok litt sukk og stønn når det kom, så ikke helt at vi hadde bruk for en merkedag til, men ungene elsker det, og det er grunn nok for meg til å slippe Halloween inn i huset vårt. Vi går likevel bare en liten runde i nabolaget, som kun består av familie og kjente, og det holder plenty for storfornøyde småhekser.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:31   #138
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor er julebukktradisjonen døende egentlig? Er det fordi det ikke er noe reklamegimmik rundt det? Ikke noe "har du husket godterier til julebukkene" og "julebukkostymer" og "julebukkurver"?

Godt poeng. Jeg vil tro det er derfor, ja. Man brukte jo bare de klærne man hadde som kunne egne seg for litt utkledning.

I Sverige har de jo en tradisjon tilsvarende julebukk - man går i påsken og leverer ut påskekort og sier Glad Påsk. Vi var på påskeferie i Sälen, og de ringte på, utkledte og fine. Takk, sa min far og lukket døren, hehe.

Gammel 01-11-10, 00:40   #139
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det ikke rett og slett fordi at julebukk er litt traust og kjedelig da? Det er ikke noe spenning rundt det, akkurat. Litt Uhu og skrekkblandet fryd appelerer jo til mange barn, og Halloween er jo definitivt dagen for å skremme og bli skremt. Det tror jeg slår større an hos dagens barn en salmesang og nissekostymer.

Jeg gikk en del julebukk da jeg var barn, og jeg tror jeg var "Den Siste Julebukk" i den byen. Egentlig minnes jeg ikke at vi fikk så mye positiv feedback. Det var like mange sure gamliser da som nå, de satte ikke pris på å få besøk på døra midt i kaffen og sju sorter og hadde egentlig ikke noe å gi bort for "jobben" heller (og det til tross for at jeg var en ganske habil barnesanger med "oppdrag" på juleavlslutninger og teaterstykker som tok alle tre versene av "Deilig er Jorden"). Det gikk mest i noen striper kokesjokolade og mandariner ja

Nå kan jeg ikke huske at vi har hatt julebukk på døra siden1993 og det var mange år før noen dukket opp med knask eller knep. Så det at Halloween har presset denne skikken ut i tradisjonskulden er ikke mitt inntrykk (begrenset til midt-norge) iallefall.

Sist redigert av Vianne Rocher : 01-11-10 kl 00:49.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 00:45   #140
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den lokale -nillebutikken gjemmes Halloweenklærene som ikke er solgt og selges ut mellom jul og nyttår. Det er mange skumle spøkelser og hekser som går nyttårsbukk her.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.