|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Leser
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Det er vel helt anerkjent at såkalt ny-religion er på fremmarsj? Og at det denne gangen (i motsetning til forrige gang på 70 tallet) så er fokuset på vestlige, gamle, "primitive" religioner (på 70 tallet var det mye østlig religion som kom frem).
|
|
|
#262 |
|
Glamorøs
|
At nyreligion er på frammars betyr ikke nødvendigvis at det er flere troende/religiøse eller hva-har-du. Det viser bare at de har skiftet fokus.
|
|
|
#263 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg tror også ny-religion er på fremmarsj, men jeg tror det først og fremst tar andre religioners plass, ikke at man blir mindre sekulær. Og jeg tror vi som samfunn er langt mer sekulær enn for 50 år siden, for eksempel.
|
|
|
#264 |
|
Leser
|
Ja, OK. Da leste jeg litt for fort og misforstod. Jeg leste det som at Fnatten påpekte at denne type nyreligion var up-and-coming, og at du var uenig.
|
|
|
#265 |
|
Glamorøs
|
Jeg er uenig i at det er nytt at ungdom lar seg fascinere av spirituelle greier generelt, men det er nytt at det får utløp gjennom Halloween-feiring, siden dette er relativt ferskt i Norge.
|
|
|
#266 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg skjønner ikke helt fokuset på at Halloween handler veldig om stæsj. At feiringen ikke har noe særlig åndelig innhold i Norge, er jeg enig i. Men er det så fryktelig mye stæsj involvert, da?
|
|
|
#267 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Ja, jeg skjønner heller ikke den, altså. Er det så mange som kjøper halve nille? Det er jo konseptet som er morsomt; kle seg ut som spøkelser og hekser og kake med spindelvev, også et gresskar til 30 spenn på Ica. Foffferdig!
|
|
|
#268 |
|
Mother of Dragons
|
Største utgiften når det gjelder halloween er matvarer, mel, sirup, krydder og gresskar. Jeg bruker kjøttet fra utskjæringsgresskaret til suppe så det er jo til og med veldig rimelig middag.
|
|
|
#269 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Hvis man med kommersielt mener "kjøpe inn noe som helst" så er jo selvsagt Halloween kommerst. Akkurat som helgene da er kommerse. Min definisjon av kommerst er hvis det er forventet at man kjøper inn spesielle ting. Det syns jeg ikke Halloween er, hvertfall ikke blant barnefamilier. Jeg ser for det meste gjenbruk av kostymer og bøtter, og det eneste som blir kjøpt nytt er ingredienser til mat og et par gresskar.
|
|
|
#270 |
|
Leser
|
Ja, jeg også mener det er nytt at de får utløp for spirituelle greier gjennom Halloween. Men jeg er også enig i at det ikke er nytt at undomer fasineres av spirituelle greier. Men jeg mener det er flere nå enn før, fordi at nyreligion er en trend i tiden.
|
|
|
#271 |
|
Prettiest mess ever seen
|
... men samtidig er det vel færre kristne. Eller?
|
|
|
#272 |
|
Leser
|
Det vil jeg tro, men det vet jeg ikke. Det virker dog veldig logisk. Akkurat dette med at nyreligiøsitet er økende har jeg lest litt om, men om antallet kristne er på vei ned eller opp har jeg ingen anelse om.
|
|
|
#273 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Merkelig utsagn. Kristendommen kan jo tilføre mange positive aspekter inn i livet. Hvorfor er det bekymringsfullt om 13-åringer blir kristne? Det er da langt farligere veier å gå. Spiritisme er jo på sett og vis kristendommens mørke side, hvorfor i alle dager blir det mindre bekymringsfullt?
|
|
|
#274 |
|
Glamorøs
|
De aller færreste lefler med spiritisme resten av livet (eller i så høy grad at det påvirker dem i dagliglivet), mens mange roter seg inn i uheldige religiøse miljøer.
|
|
|
#275 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg tror i grunnen de færreste har noe i mot at folk har fester og pynter seg og huset sitt og lager smashings bakverk for å feire Halloween. Det det koker ned til er vel motvilje mot tiggerunden?
|
|
|
|
#276 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nettopp det Tallulah sa. Det er mange som har det veldig fint som kristne, så klart, men det er også mange som har ganske problematiske opplevelser i kristne oppvekstmiljøer, som gir en del issues senere i livet. Og nei, jeg synser ikke.
|
|
|
#277 |
|
Mother of Dragons
|
Man kan ikke si at keltisk spiritisme er kristendommens mørke side, det er jo ikke det samme som satanisme.
|
|
|
#279 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Som jeg leser det, så er et av hovedargumentene mot Halloween i denne tråden at det er så fryktelig kommersielt, innført av handelsstanden for å tjene penger og pålegger et kynisk kjøpepress på store og små.
|
|
|
#280 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg dropper for øvrig mors- og farsdag. Det synes jeg er bare tøys.
|
![]() |
|
|